فناوری جدید تصویربرداری که پاسخ ایمنی بدن به عفونت COVID-۱۹ را به صورت عینی نشان می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این ابتکار روشی است پیشگامانه برای بررسی واکنش سیستم ایمنی به عفونت های ویروسی و ایجاد محافظت طولانی مدت در برابر عفونت مجدد.

فناوری جدید تصویربرداری پویا، پاسخ ایمنی بدن به عفونت COVID-19 را به تصویر می‌کشد

محققان از اسکنر PET تمام بدن uEXPLORER استفاده کردند، که یک فناوری تصویربرداری پیشرفته است که با همکاری United Imaging Healthcare در UC Davis توسعه داده شده.

برای این کار مقدار کم ردیاب نشاندار به بیمار و به دنبال آن تصویربرداری صورت می‌گیرد. سپس از این داده ها برای تجزیه و تحلیل زیستی استفاده می‌شود.

اسکنرهای PET کل بدن، تصویربرداری پویا و مدل سازی جنبشی همزمان را در تمام اندام های بدن ارائه می‌کنند. روش جدید، در مقایسه با سیستم‌های PET معمولی از حساسیت بسیار بیشتری برخوردار هستند که کیفیت تصویر زیادی دارد و در عین حال نیاز به دوز کمتر دارو دارد.

نگار امیدواری دستیار پروژه در دپارتمان مهندسی زیست پزشکی دانشگاه کالیفرنیا دیویس در این خصوص گفت: PET تمام بدن به صورت پویا در حال حاضر تنها فناوری با دوز مجاز پرتو است که امکان اندازه گیری کمی غیرتهاجمی توزیع و حرکت سلول‌های ایمنی را در تمام بافت‌ها در انسان زنده فراهم می‌کند.

در واقع با این روش می‌توان توزیع سلول های  T از نوع CD8 + در انسان ر ا دید. این سلول‌های ایمنی، نقش مهمی در شناسایی و از بین بردن سلول‌های آلوده در طول عفونت ویروسی دارند.

برخی از این سلول‌های CD8+ به سلول‌های T دارای حافظه اختصاصی آنتی‌ژن یا پادتن تبدیل می‌شوند و محافظت طولانی‌مدت در برابر عفونت مجدد ایجاد می‌کنند.

برای این مطالعه، سه فرد سالم و پنج بیمار بهبودیافته COVID-19 با علائم خفیف یا متوسط بررسی شدند. به شرکت کنندگان مقدار کمی مایع رادیواکتیو حاوی یک رادیو ردیاب immunoPET که CD8 را مشخص می‌کرد، داده شد. سپس یک سری اسکن پویا در بازه‌های زمانی مشخص انجام شد. هم میزان جریان خون و هم میزان پراکندکی سلول های CD8+ T بالا در اندام های لنفاوی همه شرکت کنندگان مشخص شد که بیشترین میزان آن طحال و پس از آن مغز استخوان، کبد، لوزه ها و غدد لنفاوی بود.

بیماران مبتلا به کووید-19 در حال بهبودی، غلظت سلول های CD8+ T بیشتری در مغز استخوان در مقایسه با افراد سالم داشتند. حتی در تصویربرداری پیگیری در 6 ماه پس از عفونت، این غلظت ها کمی بیشتر از حدود 2 ماه پس از عفونت بود.

این تحقیق برای ارزیابی غیرتهاجمی و بلندمدت توزیع سلول T در کل بدن انسان و مطالعه پاسخ‌های ایمنی امیدوارکننده است و با آن میٰ‌توان حافظه ایمنی، پاسخ درمانی در بیماران سرطانی، بیماری‌های عفونی، اختلالات خودایمنی، شیوه  پیوند، و ساخت واکسن را بررسی کرد. سایت پزشک

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.