تربیت پزشک متخصص نیاز به امکانات گسترده ای دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، تربیت پزشک متخصص کافی یکی از چالش‌های وزارت بهداشت در سال‌های گذشته بوده است. برخی از مسئولان نیز کمبود بودجه را مانعی مهم در برابر این تصمیم دانسته اند. حال در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم، رییس سازمان برنامه و بودجه از عزم این سازمان برای تامین بودجه مورد نیاز برای تربیت پزشک متخصص کافی در کشور خبر داده است.

تربیت پزشک، بودجه می‌خواهد

تا پیش از این عدم تخصیص بودجه برای افزایش ظرفیت در مقطع عمومی یکی از گلایه‌های مدیران وزارت بهداشت بود.

ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص بودجه تخصیص یافته به افزایش ظرفیت گفت: افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی با مشارکت سایر سازمان‌ها امکان‌پذیر است، طرف تعهدات غیر از وزارت بهداشت، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان امور استخدامی هستند که باید به وزارت بهداشت کمک کنند، ولی تاکنون برای تکمیل زیرساخت‌های این افزایش ظرفیت اعتباری به وزارت بهداشت پرداخت نشده است.

اردیبهشت ماه سال جاری نیز معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد در همین باره گفته بود: وزارت بهداشت به وظیفه خود برای افزایش ظرفیت پزشکی عمل کرد، دانشگاه‌های ما اقدامات لازم را انجام دادند، این موضوع نیازمند زیرساخت جدید است، دانشجویان برای تحصیل نیازمند آزمایشگاه، خوابگاه و ... هستند، امیدواریم در سال آتی بودجه لازم در اختیار دانشگاه قرار گیرد.

 وی در ادامه به نتایج عدم تخصیص بودجه نیز اشاره کرد و افزود: اگر زیرساخت‌ها تامین نشود کیفیت آموزش خدشه‌دار می‌شود. وزیر بهداشت تعاملات لازم را با شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه انجام داده است و منتظر تخصیص بودجه هستیم، برای آموزش هر دانشجوی پزشکی ۱۵۰ میلیون تومان هزینه می‌شود البته با در نظر گرفتن ساخت کلاس و خوابگاه نیازمند یک میلیارد تومان بودجه هستیم.

در ماه‌های اخیر سازمان برنامه و بودجه نیز این اظهارات را بی‌پاسخ نگذاشته است.

خرداد ماه بود که این سازمان اعلام کرد: با تخصیص یک هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبارات فضای آموزشی و کمک آموزشی در بخش سلامت، ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در سال ۱۴۰۲ افزایش خواهد داشت.

به گزارش این سازمان سهم اعتبارات فضای آموزشی و کمک آموزشی در بخش سلامت بودجه ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل حدود ۸۰ درصد رشد داشته است.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه بار دیگر در صحن علنی مجلس حمایت این سازمان از تربیت پزشک متخصص در کشور را اعلام کرد و با اشاره به لزوم حفظ تناسب یک به یک در افزایش ظرفیت پزشک عمومی و تخصص خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به این نسبت یک به یک برسیم باید ظرفیت پزشک متخصص را از ۴۵۰۰ تای فعلی در پایان برنامه به ۹ هزار نفر برسانیم. البته برای وزارت بهداشت این کار بسیار سخت است. چون تربیت پزشک متخصص نیاز به امکانات گسترده ای دارد.

 وی در پایان تداوم این روند را نوید داده و افزود: ما تعهد کردیم که منابع این تامین "تربیت پزشک متخصص کافی" را در بودجه در نظر بگیریم. این گام بزرگی در جهت افزایش دسترسی مردم به پزشک متخصص است. فارس

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.