تامین دارو، تجهیزات و شیرخشک ارتباط مستقیم با تامین ارز دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حیدر محمدی در نشست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه آمایشی شش کشور که در زنجان برگزار شد با اشاره به وضعیت تامین ارزی و نقدینگی گفت: اگرچه در حال حاضر وضعیت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پایدار است، با این حال در حوزه شیرخشک مقداری عدم ثبات وجود داشت که با اقدامات صورت گرفته به‌زودی رفع خواهد شد، تهیه کالاهای حوزه سلامت بالاخص در زمینه دارو، تجهیزات و شیرخشک ارتباط مستقیمی با تأمین، انتقال ارز و تأمین نقدینگی دارد. یکی از چالش‌های مراکز بیمارستانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی تامین نقدینگی است، وضعیتی که در بهمن ماه سال گذشته پیش آمد مقداری شرایط را سخت کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به زمان‌بر بودن پروسه تامین ارز تا واردات فراورده به کشور گفت: امروز اگر به شرکتی ارز بدهیم، بسته به تولیدی و یا وارداتی بودن آن محصول، حداقل بین سه تا شش ماه زمان لازم است بنابراین کوچکترین اختلال در تامین ارز زنجیره تامین را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به تفاهمنامه ارزی سازمان غذا و دارو با بانک مرکزی اظهار کرد: این تفاهمنامه در جهت تهیه ارز مورد نیاز حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک بین سه نهاد منعقد شد، در چند ماه اول سال با مشکل شدید ارزی روبرو بودیم که با ورود رییس جمهوری و معاون اول به موضوع، مشکل حل شد و خوشبختانه از اواخر تیرماه مشکلات ارزی تا حدود زیادی رفع شد، به‌طوری‌که تاکنون نیمی از سهمیه ارزی را دریافت کردیم و  امیدواریم مابقی ارز را تا پایان سال به شرکت ها تخصیص دهیم و تأمین را درست انجام دهند، در حال حاضر وضعیت ما در حوزه تأمین دارو وضعیت نسبتاً مناسبی است و در حال ایجاد ذخیره استراتژیک هستیم.

محمدی با اشاره به کمبود داروی "متی مازول" اظهارکرد: ماده اولیه تولید این دارو وارد کارخانه و دارو تولید شد که بعد از مراحل بسته بندی و صدور تأییدیه آزمایشگاه قرار است این دارو اوایل هفته آینده به صورت گسترده توزیع شود. با این مقدار تولید، حداقل نیاز چند ماه کشور به این دارو تأمین می‌شود، کمبود شدید برخی از داروها مانند داروهای پیوندی و فاکتور ۸ رفع شده است و در حال حاضر به اندازه یک سال نیاز کشور فاکتور ۸ موجودی داریم، ضمن اینکه به اندازه نیاز سه ماه این داروها توزیع شده است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان اینکه کشور بیش از یک‌سال درگیر کمبود سرم بود گفت: این کمبود ناشی از تغییر الگوی مصرف در دوره کرونا بود، به‌طوری‌که مصرف ماهیانه سرم از حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون به بیش از ۲۰ میلیون مصرف ماهیانه در اواخر همه‌گیری کرونا افزایش یافت. ظرفیت تولید ما حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون بود که معمولا میانگین ۱۰ تا ۱۲ میلیون آن مصرف می‌شد و الباقی یا صادر می‌شد یا ذخیره می‌شد، کارخانه جدیدی در تبریز راه‌اندازی شده است که سرم‌های شست وشو را تولید و به زودی سرم‌های تزریقی را نیز تولید خواهد کرد و با راه‌اندازی آن و چند خط تولید دیگر در استان‌های دیگر می‌توانیم بدون واردات پاسخگوی نیاز داخل باشیم.

وی افزود: کمبودی درخصوص تامین انواع شیرخشک‌های رژیمی، متابولیک و غذای ویژه وجود ندارد، شیرخشک‌های معمولی "رگولار" پنج تولیدکننده در کشور دارد و به دلایل آنچه درمورد ابطال ثبت سفارش‌ها توضیح داده شد، در اوایل سال ماده اولیه کمتری وارد و برخی شرکت‌ها اوایل شهریور ماه با مشکل تامین ماده اولیه مواجه شدند اما با اقدامات صورت گرفته ماده اولیه تامین و شرکت‌ها به ما قول داده‌اند که در اواخر آبان تولید شیرخشک کفاف نیاز داخل را بدهد، نیاز کشور به شیرخشک‌های رگولار ماهانه پنج میلیون قوطی است و با ثبت سامانه‌ای میزان مصرف شفاف خواهد شد، درصورتی که دو شرکت بزرگ که ۸۶ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند به تعهدات خود عمل کنند مشکلی از لحاظ تامین شیرخشک نخواهیم داشت. داروخانه‌هایی که در ثبت سامانه کوتاهی کنند، سهمیه‌ای نخواهند داشت.

محمدی در ادامه گفت: داروهای عرضه شده در کشور مجوز سازمان غذا و دارو را دارد و اکنون به بیش از ۵۰ کشور جهان دارو صادر می‌کنیم، این سازمان عضو سازوکار تولید داروهای با کیفیت در جهان است، کشورمان در تولید داروهای با کیفیت مشکلی ندارد البته امکان دارد در مواردی مشکلی وجود داشته باشد که باید گزارش دهی و سپس علت آن بررسی شود.


رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: طی بازدیدهای انجام گرفته، داروخانه های دولتی با کمبود دارویی مواجه هستند، علل بروز این مساله به دلیل وجود بدهی است ولی این مسائل در داروخانه های خصوصی وجود ندارد، مطالبات این معاونت از سازمان های بیمه‌ای ۶۰ هزار میلیارد ریال است و در این میان با توجه به بدهی ها کسری بزرگی وجود دارد، جمع بدهی سازمان های بیمه ای به این معاونت تا آخر مرداد سال جاری بابت دارو و تجهیزات ۱۶۷ هزار میلیارد ریال بوده و در زمان حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه هایی مثل بیماران فوتی و تصادفات زیان ده است.

وی افزود: یکی از سیاست های معاونت غذا و دارو این است که در صورت بروز مشکل در تولید داروی داخلی بلافاصله برای واردات آن اقدام می کنیم تا مشکل به وجود آمده برطرف شود، در زمان حاضر سامانه ای در خصوص تبادل دارویی راه اندازی شده است تا تمامی داروخانه ها و مراکز بتوانند داروهایی تاریخ نزدیک خود را عرضه کنند و دانشگاه های دیگر نیز با مشاهده آنها امکان تبادل را داشته باشند.

محمدی به تعامل دستگاه های نظارتی در حوزه چالش های غذا و دارو اشاره کرد و گفت: هم افزایی و همکاری برای پاسخگویی به مشکلات به وجود آمده می تواند بسیار اثربخش باشد، منکر نظارت نیستیم اما پاسخگویی روزانه بابت مسائل مختلف در این حوزه وقت و انرژی زیادی را می گیرد و همین امر مانع پرداختن به مسائل دیگر می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص موضوع پالایشگاه های پلاسما نیز گفت: سازمان انتقال خون کشور یک بازی اقتصادی را در خصوص پلاسما شروع و اعلام کرده است که مراکز خصوصی جمع آوری پلاسما باید تعطیل شود و جمع آوری پلاسما فقط از سوی ما انجام گیرد، همچنین در زمان حاضر یک پالایشگاه خون در تهران فعال است، تا اواخر سال یک پالایشگاه دیگر متعلق به دانشگاه علوم پزشکی البرز راه اندازی خواهد شد که بزرگترین پالایشگاه منطقه از نظر تولید فرآوره های خونی خواهد بود، این پالایشگاه حدود ۳۰۰ هزار لیتر ظرفیت دارد که با تحقق آن مشکلی در تولید آلبومین نخواهیم داشت. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.