پوکی استخوان سالانه ۲۰هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، افشین استوار با بیان این‌که 32 درصد جامعه ایرانی که سن بالای 50 سال دارند مبتلا به پوکی استخوان هستند گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز با کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن کیفیت ریزساختار استخوان، منجر به افزایش خاصیت شکنندگی استخوان و در نتیجه افزایش خطر شکستگی می‌شود.

لزوم تأمین ویتامین دی و کلسیم موردنیاز در سنین جوانی

وی در خصوص راه پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان افزود: مصرف کلسیم و ویتامین دی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان دارد بخش عمده‌ای از ویتامین دی با تابش آفتاب به پوست ساخته می‌شود اما به دلایل مختلف بسیاری از مردم مواجهه کافی با نور آفتاب ندارند، از سوی دیگر در دوران کودکی تا جوانی، تراکم استخوان تا حدود 30 سالگی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین افراد به‌‌ویژه در این سنین باید به میزان کافی در رژیم غذایی خود از کلسیم بهره‌مند شوند که مهم‌ترین منبع آن، لبنیات است.

دوسوم مردم ایران کلسیم کافی از راه منابع غذایی دریافت نمی‌کنند

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یک مطالعه در کشور در حال انجام است تا مشخص شود دریافت کلسیم از طریق مواد غذایی در ایران، چه قدر است. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد حدود 68 درصد یا دوسوم مردم ایران کلسیم کافی را از منابع غذایی خود دریافت نمی‌کنند و منبع اصلی دریافت کلسیم نیز از طریق لبنیات است؛‌ نتایج این مطالعه مشخص خواهد کرد که عدم دریافت کافی کلسیم از طریق مواد غذایی تا چه میزان در بروز پوکی استخوان در ایران نقش دارد.

استوار ادامه داد: برای پیشگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی باید تشکیل توده استخوانی را از کودکی تا سنین 30 سالگی جدی بگیریم که مهم‌ترین راهکار آن، اصلاح سبک زندگی، ورزش، تغذیه مناسب و کاهش مصرف سیگار و الکل است، همچنین دولت برای تضمین دسترسی مردم به مواد غذایی سالم و سرشار از کلسیم باید امنیت غذایی مردم را تأمین کند، سنجش تراکم استخوان تنها راه تشخیص قطعی بیماری است، حدود دو سوم بیماران پوکی استخوان از بیماری خود در کشور ما مطلع نیستند زیرا از لزوم مراجعه به مراکز سنجش تراکم استخوان آگاهی ندارند.

وی در خصوص میزان دسترسی مردم به خدمات تشخیصی پوکی استخوان نیز تصریح کرد: متأسفانه در دسترسی به خدمات تشخیصی در کشورمان نیز شکاف جدی وجود دارد هم ‌تعداد دستگاه‌های استاندارد سنجش تراکم استخوان در کشور کم است و هم توزیع آن به شدت ناعادلانه است این دستگاه‌ها همگی وارداتی هستند و 50 درصد دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان در تهران متمرکز شده‌اند و 50 درصد مابقی نیز عمدتاً در مراکز استان‌ها وجود دارند که این موضوع باعث می‌شود مردم در شهرهای دور از مراکز استان‌ها، دسترسی مناسبی به مراکز سنجش تراکم استخون برای تشخیص پوکی استخوان نداشته باشند.

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند؟

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گروه‌های در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان افزود: زنان در سنین پس از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند البته مردان بالای 50 سال نیز در معرض خطر ابتلا قرار دارند اما میزان ابتلای آن‌ها کمتر از زنان است به طوری که 37 درصد زنان بالای 50 سال و 25 درصد مردان بالای 50 سال به این بیماری مبتلا می‌شوند.

استوار ادامه داد: برخی افراد نیز دچار پوکی استخوان ثانویه هستند؛ یعنی در پی ابتلا به یک بیماری یا استفاده از برخی داروها مبتلا به این بیماری می‌شوند. ابتلا به سرطان، مصرف داروهای ضدسرطان، استفاده از داروهای کورتیکواستروئید یا کورتونی، نداشتن فعالیت بدنی کافی، ابتلا به بیماری‌های مزمن، مشکلات گوارشی و سوءجذب، باعث ابتلای فرد به پوکی استخوان می‌شوند.

هشدار به افراد دارای سابقه ژنتیکی پوکی استخوان

به گزارش تسنیم وی در پایان اضافه کرد: نکته بسیار مهم این است که افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به پوکی استخوان دارند باید بدانند که این بیماری وراثت پذیری بالایی دارد بنابراین افراد دارای سابقه شکستگی قبلی در والدین و خویشاوندان درجه 1 خود باید بیشتر مراقب سلامت استخوان‌های خود باشند و در سنین بالای 50 سال سنجش تراکم استخوان را انجام دهند، مصرف دخانیات و الکل نیز از عوامل مهم ابتلا به پوکی استخوان به شمار می‌رود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.