قیمت تولیدات ارتوپدی پس از ۳ سال اصلاح می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمایت از تولید شاه بیت سیاستگذاری‌های کلان اقتصاد کشور است اما قیمت‌گذاری دستوری و ثابت نگه داشتن قیمت محصولات داخلی همزمان با افزایش قیمت مواد اولیه به علت بالارفتن نرخ ارز ماههاست که صدای تولیدکنندگان تجهیزات ارتوپدی و تروما را در ایران درآورده است اما گویی گوش شنوایی نبود.

عباس رجبی مسئول کارگروه تجهیزات ارتوپدی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در این خصوص گفت: قیمت تجهیزات ترومای ایرانی از ابتدای سال ۱۴۰۰ ثابت مانده است و از حدود سه سال گذشته، قیمت تجهیزات ارتوپدی مانند اقلام اسپاین ستون فقرات و تروما ثابت نگه داشته شده است. در حالی که تورم کشور بر کسی پوشیده نیست و هزینه‌ها بالا رفته است.

وی افزود: ۲۰ درصد هزینه یک محصول ارتوپدی هزینه مواد اولیه است. ۸۰ درصد دیگر هزینه تبدیل آن است که شامل هزینه سربار و دستمزد کارگر است. تولیدکننده که برای تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی از کالاها و نیروهای کار داخلی استفاده می‌کند باید هزینه های زیادی پرداخت کند که مشمول تورم هم می‌شود، میزان اشتغالزایی و تعداد کارکنان شرکتهای تولیدکننده به مراتب بیش از واردکنندگان است. تولیدکننده داخلی از یک طرف چرخه اقتصادی کشور را به گردش در می‌آورد و از طرف دیگر امسال دستمزد کارگر را با ۵۷ درصد افزایش، پرداخت می‌کند. در حالی که قیمت کالای داخلی در سه سال گذشته ثابت مانده است.

قیمت تجهیزات ارتوپدی را ۳ سال ثابت نگه داشتند

مسئول کارگروه تجهیزات ارتوپدی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: برای تجهیزات ارتوپدی در سال ۱۳۹۹ حدود ۹ درصد افزایش قیمت داشتیم. حدود ۲۵ درصد نیز در اوایل سال ۱۴۰۰ به قیمت تولید پروتزها اضافه شد. اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا امروز با گذشت حدود سه سال و با وجود تورم بالایی که در کشور داشتیم. قیمت پروتزهای ارتوپدی از جمله پروتزهای لگن و زانو افزایش قیمت نداشته و ثابت مانده است، ایجاد محدودیت برای تولیدکننده و ثابت نگه داشتن قیمت با وجود تورم بالا در کشور، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است اما مسأله اصلی حمایت از واردکنندگان قدرتمند به جای تولیدکنندگان است.

ثابت نگهداشتن قیمت تجهیزات و ملزومات ارتوپدی در ایران، بسیاری از مراکز تولیدی را به سمت کاهش و حتی در مواردی توقف تولید کشانده است، کالاهایی که به همت برخی تولیدکنندگان داخلی با کیفیت مناسب و قیمت بسیار ارزانتر از برندهای گرانقیمت خارجی در داخل تولید می شود اما بی توجهی به قیمت گذاری مناسب، در سه سال گذشته‌ آنان را به سمت افول و مرگ تدریجی برده است.

اما اکنون جلال غفارزاده مدیر کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو که حدود ۶ ماه از دوره مدیریتی او بر این مرکز تاثیرگذار در حوزه مدیریتی کشور می گذرد تصمیمات جدیدی گرفته است که می تواند به نجات تولیدکنندگان تجهیزات ارتوپدی از مرگ منتهی شود.‌ تصمیماتی که با نگاه مشورتی و در جلسات مشترک با نمایندگان برخی انجمن ها و تشکل های صنفی تجهیزات پزشکی رقم خورده است، تجهیزات و ملزومات ارتوپدی نقش مهمی در درمان بیماران و به خصوص افراد تصادفی و آسیب دیدگان تروماها دارد، تجهیزاتی که برای درمان آسیب دیدگان تروما حیاتی است و البته قیمت بالای کالاهای وارداتی، بسیاری از این بیماران و آسیب دیدگان را از درمان مناسب محروم می کند.

بازگشت به اولویت تولید

اکنون پس از سه سال بی توجهی به اولویت تولید جلال غفارزاده مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با هدف حمایت از تولید، تامین و گسترش خدمات درمانی این بیماران، باعث شده تولیدکنندگان این اقلام با روحیه مضاعف تولید این محصولات را از سر بگیرند.

بازگشت تولیدکنندگان تجهیزات ارتوپدی در ایران به بازار قطعا با صرفه جویی بیش از ۵۰ درصدی در مقابل بازار واردات همراه خواهد بود و نه تنها چرخه اقتصاد کشور را به گردش در می آورد و از بیکاری تعداد زیادی از کارکنان این مراکز جلوگیری می کند بلکه به نجات جان بیماران زیادی کمک می کند که توان پرداخت هزینه های درمانی را ندارند، قرار است قیمت کالاهای ارتوپدی با رشد مناسبی همراه باشد، رشدی که در کالاهای مختلف بین ۲۰ تا ۶۰ درصد همراه خواهد بود، اصلاح قیمتی که بارقه‌های امید را در بین تولیدکنندگان داخلی رقم زده است و دستگاههای خاموش تولید را دوباره روشن کرده است.

اکنون ۳ سال پس از سیاست انقباضی و ثبات قیمت کالاهای ارتوپدی، در حالی که بخش مهمی از مواد اولیه این کالاها با ارز آزاد تهیه می شود و از ارز دولتی استفاده نمی کردند، تولیدکنندگان روزهای بهتری را انتظار می کشند و امیدوارند روزهای سخت گذشته سپری شود، روزهایی که با بیکاری و تعدیل نیروی گسترده مراکز تولید این اقلام در کشور همراه بود، فعلا قیمت برخی از این اقلام به صورت موقت اصلاح شده و قرار است با بررسی مواد اولیه،‌ نهاده‌های تولید و هزینه‌های شرکت‌ها که در قالب  BOM یا فرمول ساخت و اجزای تشکیل دهنده این تجهیزات بررسی می شود و با توجه به مشخصات این کالاها، قیمت های نهایی اعلام شود.

بیشترین رشد قیمت در کالاهای تروما

بیشترین رشد قیمتی و اصلاح در کالاهای ترومایی که برای نجات بیماران تصادفی و حاد خیلی حیاتی است خواهد بود. این تصمیم مهمی است که بازتاب آن در بین انجمن ها و صنف تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی بسیار مثبت بوده و اغلب از این تصمیم ابراز خشنودی و قدردانی می کنند، تصمیمی که بر خلاف تصمیات سالهای گذشته است که به علت بی توجهی به مطالبات تولیدکنندگان، قیمت گذاری نامناسب و رشد نکردن قیمت ها و حتی اختصاص ارز ترجیحی به واردکنندگان مسیر افزایش واردات را بازتر کرده بود و تولیدکنندگان داخلی را به سمت تعطیل شدن پیش می برد.

جلال غفارزاده مدیر کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت: گلایه برخی تولیدکنندگان داخلی مبنی بر اعطای ارز ترجیحی به برخی کالاهای وارداتی مشابه تولیدات آنها درست و بجاست. این مساله در گذشته وجود داشته اما در حال اصلاح است، با اصلاح سیاست ارزی علاوه بر اصلاح قیمت ها یا ارزی که به واردکنندگان داده می شود تغییر می کند یا بخشی از مواد اولیه تولیدکنندگان داخل مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می شود، این مشکل در برخی ملزومات پزشکی و عمدتا پروتزهای ارتوپدی وجود داشت و اکنون با اصلاحاتی که صورت گرفته تولیدکنندگان داخلی رضایت نسبی دارند و تولید آنها افزایش یافته است.

صرفه جویی ۷۰ درصدی با حمایت از تولید داخل

کارشناسان حوزه تجهیزات پزشکی معتقدند تولید کالاهای ارتوپدی در کشور صرفه جویی حدود ۷۰ درصدی را در مقایسه با خرید همین اقلام از برندهای اروپایی و آمریکایی دارد.

به گفته آنان اگر بخواهیم معادل حجم تولید کالاهای ارتوپدی را از خارج وارد کنیم باید سالانه بین ۱۷۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار ارز هزینه کنیم در حالی که تولید این اقلام با واردات حدود ۲ تا ۳ میلیون دلار مواد اولیه در داخل کشور انجام می شود.

ثابت ماندن قیمت کالاهای ارتوپدی تولید داخل در سه سال گذشته با توجه به رشد قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید از جمله فلزات مورد استفاده در این اقلام و افزایش حقوق و دستمزد کارگران باعث شده بود که برخی کارخانه های تولید اقلام ارتوپدی با کمتر از ۳۰ درصد و بعضا با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت خود کار کنند، در این مدت حتی برخی از مراکز تولید تجهیزات ارتوپدی تعطیل شدند زیرا تولید کالاهای آنها در داخل هیچ صرفه و توجیه اقتصادی نداشت. ساعت سلامت

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.