بیماری‌های تب دنگی و زیکا در کشور هنوز شناسایی نشده‌اند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شهنام عرشی گفت: بررسی ها نشان می دهد که بیماری‌هایی مانند تب دنگی و زیکا که از طریق پشه آئدس به انسان منتقل می شود هنوز در کشور شناسایی نشده است، پشه آئدس به دلیل تغییرات آب و هوایی در مناطق شمالی و در طول سه سال قبل در استان هرمزگان و همچنین در تابستان در استان سیستان و بلوچستان دیده شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: سردرد، تب، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در پشت چشم هم از جمله علائم بالینی تب دنگی ناشی از پشه آئدس است. ضمن اینکه درد شدید در مفاصل و عضلات باعث شده که از آن به عنوان تب استخوان شکن یاد کنند، این پشه‌های ناقل، مانداب‌های کوچک همچون آب جمع شده زیر گلدان یا لاستیک‌های رها شده در محیط و بطور کلی ظروف کوچک دست ساز انسان "مانند ظروف جمع آوری آب کولرهای گازی" را به عنوان زیستگاه‌های ترجیحی خود برای تخمگذاری انتخاب می کنند و چنانچه پشه والد آلوده به ویروس باشد تخم‌ها نیز آلوده خواهند بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان افزود: در این حالت پس از خروج لارو و پشه بالغ از تخم بدون خونخواری از فرد بیمار می‌توانند بیماری را به افراد دیگر منتقل کند. ضمن آنکه مقاومت تخم آنها انتقال به خشکی، امکان جابجایی و انتقال آنها را از کشوری به کشور دیگر به راحتی مهیا می‌کند. بنابراین اسکله ها که محل پهلو گرفتن کشتی ها در ساحل برای بارگذاری و بارگیری هستند شرایط مناسبی برای تخم گذاری پشه و ورود تخم به کشور دیگر می باشند. اگر پشه آئدس حامل این ویروس یک انسان را نیش بزند، می‌تواند ویروس را با نیش زدن وارد بدن فرد دیگری کند. مراجعه به پزشک جهت تشخیص و اطمینان از ابتلاء به این بیماری بسیار مهم است. استراحت و نوشیدن مایعات بعد از ویزیت پزشک برای بهبودی سریعتر بیمار نیز بسیار مهم است.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.