۴ هزار و ۳۵۰ واحد خون بند ناف ذخیره شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، خون بندناف خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی می‌ماند و معمولا دور انداخته می‌شود اما با اهدای آن می‌توان به بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان کمک کرد. خون بندناف حاوی سلول‌های بنیادی است.

پیوند خون بندناف زمانی میسر است که آنتی ژن سازگاری نسجی بیمار با آنتی ژن سازگاری نسجی خون بندناف مطابقت داشته باشد و تقاضای واحد خون بندناف مناسب برای پیوند فقط از طریق درخواست مراکز پزشکی و مراکز پیوند میسر خواهد بود، خون بندناف در درمان انواع بسیاری از بیماری‌ها مانند بدخیمی‌های خونی، کم‌خونی‌های مادرزادی مانند تالاسمی و آنمی فانکونی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های متابولیک استفاده می‌شود.

ورود این شیوه درمانی به حوزه نوین پزشکی بازساختی و سلول درمانی، موجب آغاز پژوهش‌های وسیع در راستای کمک به درمان آسیب‌های نخاعی و فلج مغزی شده است.

این سلول‌ها می‌تواند به عنوان جایگزین سلول‌های خون‌ساز در بیماران مبتلا به سرطان یا سایر بیماری‌های خطرناک استفاده شود. پیوند این سلول‌ها به بسیاری از بیماران امید تازه‌ای می‌بخشد و هدف اصلی بانک خون بندناف ملی ایران، تامین سلول‌های بنیادی برای بیماران نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی است. این بانک، یک بانک خون بندناف عمومی است که واحدهای خون بندناف را برای پیوند به هر بیمار سازگار نگهداری می‌کند؛ به این معنا که واحد خون بندناف اهدایی منحصرا برای فرزند یا خانواده شما نگهداری نخواهد شد بلکه سلول‌های بنیادی خون بندناف جمع آوری شده از نوزادان سالم، پس از انجام آزمایشات و پردازش در دمای بسیار پایین در بانک خون بندناف ذخیره خواهند شد.

بانک خون بندناف سازمان انتقال خون

بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران در تیر سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد و با بهره گیری از فناوری پیشرفته و آخرین استانداردهای بین المللی، خون بندناف را پردازش و ذخیره می کند، در صورت اخذ رضایت از مادران باردار و در هنگام زایمان خون از بندناف نوزاد جمع آوری شده و پس از انتقال به آزمایشگاه و پردازش مجموعه سلول های هسته دار آن که منبع سلول های بنیادی خون ساز هستند در صورت احراز استانداردهای مورد نظر استخراج و سپس در دمای "منفی ۱۹۰" درجه سانتی گراد ذخیره و نگهداری می شود.

خون اهدایی در بانک خون بند ناف انتقال خون برای مصرف عموم است

نمونه خون بند نافی که اهداکننده به بانک عمومی این نوع خون اهدا می کند برای مصرف عموم است و این در حالی است که در بانک های خصوصی، هزینه جمع آوری، پردازش و نگهداری از خانواده نوزاد دریافت می شود و بنابر این استفاده احتمالی از این نمونه خون نیز در انحصار خانواده اهداکننده است، با اهدای خون بندناف، ضمن افزایش میزان ذخایر بانک های خون بندناف عمومی کشور، شانس یافتن نمونه سازگار برای همه بیماران نیازمند به پیوند سلول های بنیادی خون ساز افزایش می یابد.

تنها بانک عمومی، فعال و داوطلبانه خون بند ناف در کشور

عبداله سالک مقدم معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران در این خصوص گفت: سازمان انتقال خون دارای تنها بانک عمومی، فعال و داوطلبانه خون بند ناف در کشور است، هدف اصلی بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران تامین، فرآوری و ذخیره سازی سلول های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به پیوند سلول های بنیادی خونساز است، آمار ذخیره خون بند ناف در بانک خون بند ناف این سازمان از ابتدای تاسیس تاکنون به ۴ هزار و ۳۵۰ واحد رسیده است، این مرکز واحدهای خون بند ناف را پس از اخذ رضایت نامه کتبی آگاهانه از داوطلبان اهدای خون بندناف "خانم های باردار" جمع آوری می کند و پس از فرآوری و انجماد طی یک فرآیند تخصصی آزمایشگاهی در دمای فوق سرد ذخیره می شود.

وی تاکید کرد: در صورت تمایل به اهدای خون بند ناف، پیش از زایمان، کارشناسان ما در بیمارستان اهدا کننده را ملاقات می کنند و ضمن اخذ رضایت نامه کتبی و سوالاتی درباره تاریخچه پزشکی و سابقه بیماری های احتمالی را می پرسند و سپس در فرآیند زایمان و بدون تداخل با مراحل آن، خون بند ناف مطابق با روش های استاندارد در کیسه استریل مختص خون بند ناف جمع آوری می شود، خون بندناف، خونی است که پس از تولد نوزاد، در جفت و بندناف باقی می ماند و پس از تولد نوزاد پزشک، بندناف را قطع کرده و نوزاد را از مادر جدا می کند سپس کارشناس ماما با انجام اقدامات لازم طی یک فرآیند استریل و فوری، این خون را جمع آوری و در شرایط ویژه برای مصرف بیماران ذخییره می کند.

به گزارش ایرنا معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون در پایان با تقدیر از دست اندر کاران بانک خون بند ناف در سازمان انتقال خون گفت: بانک خون بند ناف از سال ۱۳۸۹ در سازمان انتقال خون ایران راه اندازی شده است، بانک خون بندناف سازمان، در حال حاضر تنها بانک خون بندناف عمومی و داوطلبانه فعال در کشور است که این مایع حیات بخش را از داوطلبان اهدای خون بندناف "مادران باردار سالم" جمع آوری و پس از فرآوری و انجماد نگهداری می کند، نگهداری خون بندناف در بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران که غیرانتفاعی و عام المنفعه است، هیچ هزینه‌ای برای اهداکننده و دریافت کننده ندارد، ولی در بانک‌های خصوصی هزینه پردازش و نگهداری را خانواده پرداخت می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.