هزینه دیابت در ایران سالیانه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی عطاری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه دیابت به سرعت در حال افزایش است گفت: شیوع دیابت از مجموعه بیماری‌های کرونا، سل، ایدز و مالاریا بیشتر است و در سال ۲۰۲۱ و در سطح جهان، ۶.۷ میلیون نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست دادند. این در حالی است که در سه سال دوران کرونا این تعداد جان باخته در جهان گزارش شده است.

وی افزود: پرخوری، بی‌تحرکی، استرس و کشیدن سیگار منجر به دیابت می‌شود، مبتلایان به دیابت در شرایط سختی قرار دارند و زخم پا، کوری چشم، نارسایی کبد و کلیه، سکته قلبی و مغزی از خطرات دیابت است. هر بیمار دیابتیک دو تا سه برابر افراد عادی در بیمارستان بستری می‌شود و خدمات بیمارستانی آن‌ها نیز پرهزینه است که در این میان کمبود تخت‌های CCU موضوع نگران کننده‌ای است، هزینه دیابت در ایران سالیانه حدود ۱۰ تا ۱۰ میلیارد دلار است که اگر مشکلات کلیوی و قلبی مبتلایان به دیابت به این هزینه‌ها اضافه شود، این رقم به ۱۰ تا ۱۲ برابر خواهد رسید. از این رو تعداد کمی از مبتلایان به دیابت می‌توانند تحت پوشش کامل درمان دولتی قرار بگیرند و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها تحت مراقبت نیستند، در استان اصفهان حدود یک میلیون نفر مبتلا به دیابت و پره دیابت گزارش شده است که از این تعداد ۱۰ هزار نفر به‌طور جدی نیاز به مراقبت شدید دارند.

در ادامه رامش حسین خانی مسئول بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان نیز با بیان اینکه در جهان ۵۷۳ میلیون نفر مبتلا به دیابت گزارش شده است گفت: آمار مبتلایان به دیابت از آمار پیش‌بینی شده سازمان جهانی بهداشت در بازه ۱۰ ساله "از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰" بیشتر بوده است، شیوع دیابت در خاورمیانه بیشتر از نقاط دیگر جهان است، طبق پیش‌بینی برای سال ۲۰۴۵، میزان مبتلایان به دیابت در خاورمیانه به ۸۷ درصد افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در جهان از هر ۱۰ نفر یک نفر و در ایران از هر هفت نفر یک نفر مبتلا به دیابت است. طبق مطالعه پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در ایران "استپس" سال ۱۳۹۹، آمار مبتلایان به دیابت در افراد بالای ۲۵ سال به ۱۳.۶۸ درصد افزایش داشته که این میزان در سال ۱۳۹۵، ۶۹.‏۱۱ درصد بود، حفظ ثبات رقم ۱۱.۶۸ درصد هدفی است که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۴ برای دیابت در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر تعریف شده است، بنابراین نمی‌توان کاهش میزان ابتلاء به دیابت را از اهداف قرار داد. اما این رقم در عرض دو سال نه تنها ثابت نماند، بلکه دو درصد در استان اصفهان "۱۳.۶۸" و چهار درصد در کل کشور "۶۸.۱۵" افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا مسئول بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در پایان گفت: عوامل خطر رفتاری از جمله تغذیه نامناسب، کم تحرکی "اضافه وزن و چاقی" مصرف دخانیات و الکل و استرس موجب شیوع دیابت می‌شود، در سال ۱۳۹۳ اضافه وزن و چاقی میان دانش آموزان ۱۴ درصد گزارش شد که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و این زنگ خطری برای ابتلاء به دیابت است. از این رو آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی در این امر باید نقش مؤثری ایفا کند. در همین راستا یک ساعت ورزش به‌صورت هفتگی در مدارس کفایت نمی‌کند، بلکه دانش آموزان به‌صورت روزانه نیاز به یک ساعت تحرک دارند، طبق مطالعه پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در ایران "استپس" سال ۱۳۹۹، در استان اصفهان از میان ۴۵۰ هزار نفر مبتلا به دیابت ۸۶ درصد آن‌ها از دیابت خود آگاه هستند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.