حاشیه خزر و خلیج فارس، مستعد تکثیر پشه آئدس
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شهنام عرشی گفت: با وجود اینکه منشاء پشه آئدس، کشورهای آسیای جنوب شرقی است، اما به دلیل تغییرات آب و هوایی و رفت‌وآمدهای متداول در دنیا، پشه آئدس در بسیاری از قسمت‌های اروپا و سایر نقاط هم خود را تثبیت کرده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: پشه آئدس پیش‌تر در مناطق جنوبی کشور شناسایی شده بود، اما امسال مواردی از وجود پشه آئدس در شهرهای شمالی کشور مشاهده کردیم. زمانی که پشه آئدس مستقر شود ممکن است بیماری‌هایی با خود بیاورد که مقداری مشکل‌ساز شود به همین دلیل اولین کار مهم ما آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی به پزشکان است تا اگر علائمی مشابه با بیماری‌هایی نظیر تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا را مشاهده کردند حتما موضوع را به پایگاه‌های بهداشتی گزارش کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: از طرفی آموزش مردم و افزایش سواد سلامت آنها بویژه در استان‌هایی که پشه در آنجا مستقر شده، ضروری است تا افراد خود را در معرض نیش پشه قرار ندهند، پشه آئدس حالت تهاجمی‌تری دارد و معمولا نیش آنها دردناک‌تر از پشه‌های متداول بوده و حفاظت فردی بسیار مهم است، هنوز شرایط هشداری در زمینه پشه آئدس در کشور احساس نمی‌شود و موضوع تحت کنترل است، اگر زمانی مواردی از بیماری مربوط به این پشه‌ها مشاهده شود، هشدار صادر می‌شود.

عرشی با بیان اینکه این نوع از پشه آئدس که در نقاط شمالی کشور دیده شده "آلبو پیکتوس" است و با آنچه که پیش‌تر در نقاط جنوبی کشور روئیت شده بود متفاوت است گفت: آنچه که پیش‌تر در مناطق جنوبی دیده بودیم پشه "آئدس اجیپتی" بود. شرایط آب و هوایی شمال کشور مانند نقاط اروپایی مستعد حضور "آلبو پیکتوس" است. البته ذکر این نکته مهم است که دو نوع پشه آئدس "آلبو پیکتوس" و "اجیپتی" بومی کشور ما نیستند.

به گزارش ایسنا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: به نظر می‌رسد با توجه به طول پروازی پشه آئدس که ۵۰۰ متر بیشتر نیست، پشه‌ای که در جنوب روئیت شده است از طریق کشتی‌ها و بارهای تجاری وارد ایران شده باشد. در نقاط شمالی اما فکر می‌کنیم پشه با جریانات هوایی و یا مسافران وارد شده باشد، از نظر آب و هوایی مناطق مستعد تکثیر پشه آئدس، نقاط حاشیه دریای خزر و خلیج فارس است و آلودگی سایر نقاط کشور به حضور این پشه را محتمل نمی‌دانیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.