شیوع وبا در "زیمبابوه"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، وبا تمام استان‌های این کشور جنوب آفریقا را تحت تأثیر قرار داده و هراره، شهری با ۱.۵ میلیون نفر جمعیت بیشترین تاثیر را از شیوع وبا گرفته است.

"یان ماکون" شهردار هراره به خبرگزاری فرانسه گفت: ما وضعیت اضطراری اعلام کرده‌ایم زیرا وضعیت اکنون بسیار بد است، این بیماری در سطح شهر در حال گسترش است.

از زمان شیوع این بیماری در ماه فوریه، زیمبابوه بیش از ۷۰۰۰ مورد مشکوک ابتلا به وبا و تقریبا ۱۵۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری را ثبت کرده است که ۵۱ مورد از آنها توسط تست‌های آزمایشگاهی تایید شده است، همچنین گفته می‌شود دستکم ۱۲ نفر در هراره بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

شیوع وبا به طور منظم در شهرهای زیمبابوه رخ می دهد، جایی که منابع آب آشامیدنی و تأسیسات بهداشتی مناسب در دسترس نیست و زیرساخت ها به دلیل سال ها بی توجهی از بین رفته است، این بیماری از یک باکتری و معمولاً از طریق غذا یا آب آلوده منتقل می شود.

ماکون در این باره گفت: مردم چاه هایی را در نزدیکی چاه دستشویی در برخی از مناطق حفر کرده اند و این بدان معناست که آب آشامیدنی آنها آلوده است.

برخی از مقامات این شیوع را با شیوع وبا در سال ۲۰۰۸ میلادی مقایسه کرده اند، زمانی که وبا حداقل جان ۴۰۰۰ نفر را در زیمبابوه گرفت و حداقل ۱۰۰ هزار نفر دیگر نیز بیمار شدند، شیوع سال ۲۰۰۸ در اوج بحران اقتصادی این کشور رخ داد که اکثر بیمارستان های دولتی به دلیل کمبود دارو و مهاجرت کارکنان بهداشتی به خارج از کشور، تعطیل شدند.

 شهردار هراره گفت: مقامات محلی، وزارت بهداشت و گروه‌های امدادی برای دو برابر کردن دسترسی به آب در مناطق آسیب‌دیده و اجرای کمپین‌های آگاه‌سازی، نیروهای خود را بسیج کرده‌اند.

سازمان ملل متحد در اوایل سال جاری اعلام کرد که وبا پس از یک دهه کاهش مداوم، از سال ۲۰۲۱ میلادی یک تجدید حیات جهانی را تجربه کرده است.

در همین حال سازمان جهانی بهداشت "WHO" اعلام کرد: تعداد ثبت شده مبتلایان به وبا در سراسر دنیا در سال گذشته میلادی "۲۰۲۲" بیش از دو برابر شده و شیوع این بیماری بیش از همه در افغانستان، کامرون و کنگو گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت در ژنو اعلام کرد: در سال ۲۰۲۲ میلادی، تعداد ۴۷۰ هزار مورد ابتلا به وبا در سراسر دنیا ثبت شد در حالی که سال ۲۰۲۱، این تعداد ۲۲۰ هزار نفر بوده است.

با این حال این آمار مانند همیشه، ارقام دقیقی نیست و تعداد موارد ابتلا احتمالا بسیار بیشتر از این آمار ثبت شده است. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که همه ساله بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون مورد ابتلا به وبا در سراسر دنیا وجود دارد و حدود ۱۴۳ هزار نفر سالیانه در اثر این بیماری جانشان را از دست می‌دهند.

بنا بر این گزارش در سال ۲۰۲۲ موارد شیوع اسهال بسیار بیشتر از سال پیش از آن بوده است.

شیوع وبا در سال گذشته بیش از همه در کامرون، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالاوی، نیجریه، افغانستان و سومالی گزارش شده است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هرچه موارد شیوع گسترده‌تر باشد کنترل آن سخت‌تر می‌شود.

شیوع وبا رابطه مستقیمی با کمبود و آلودگی آب آشامیدنی، فقر و درگیری‌ و جنگ دارد. در سال گذشته ۴۴ کشور شیوع وبا را گزارش دادند که ۹ کشور بیشتر از سال قبل از آن بود. موارد مرگ بر اثر وبا نیز طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال گذشته ۲۳۴۹ مورد بوده است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید آماری که تا کنون از موارد ابتلا به وبا در سال جاری وجود دارد نشان می‌دهد که امسال نیز موارد بیشتر از سال قبل است. در حال حاضر و تاکنون ۲۴ کشور شیوع وبا را گزارش داده‌اند.

شیوع وبا معمولا پس از وقوع فجایع طبیعی مانند زلزله، طوفان یا سیل رخ می‌دهد. اخیرا خطر شیوع وبا در لیبی پس از جاری شدن سیل مهیب در این کشور گوشزد شده بود. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.