بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های کشور تولید داخل هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا کمپانی در نشست تجربیات موفق صادراتی تجهیزات پزشکی را یکی از های‌تک‌ترین تجهیزات در صنعت دانست و گفت: دستگاه ونتیلاتور و بیهوشی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، ۱۰ برابر سایر فناوری‌ها می‌تواند به انسان‌ها زندگی ببخشد، رسیدن به این موفقیت به آسانی به دست نیامده است، انجام هر کار بزرگی، سخت است و ما برای انجام این کارهای سخت، بزرگ شدیم.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی فناوران را گیاهانی رشد یافته بر روی صخره دانست و ادامه داد: تلاش ما این است که جوانان در کشور بمانند، در بازدیدی که از یک مرکز فناوری در ونزوئلا داشتم، در حالی که یک ساختمان همراه با تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز ایجاد شده بود، ولی کسی در آنجا فعال نبود و وقتی پرسیدیم که آدم‌های این مرکز کجا هستند، پاسخ دادند که همه آن‌ها در سال ۲۰۱۶ از این کشور رفته‌اند، هر یک از نخبگان کشور یک سرمایه هستند، این افراد موجب سلامت، ایمنی و همه چیز یک کشور هستند.

وی به صادرات محصولات اشاره کرد و با بیان اینکه ما باید بدانیم پتانسیل‌های صادراتی ما چیست افزود: در مگاهاسپیتال آنکارا در ترکیه از دستگاه‌ مانیتورینگ اعلام علائم حیاتی قلب بیماران ساخت ایران به عنوان یکی از تجهیزات فوق‌تخصصی استفاده می‌شود. این دستگاه به صورت تولید مشترک و انتقال فناوری با برند ترک در این مگاهاسپیتال مورد استفاده قرار گرفته است، با استفاده از این دستگاه می‌توان فشار خون، ضربان قلب، اکسیژن خون و دمای بدن را اندازه گیری کرد.

کمپانی این دستگاه در آی سی یو و بخش‌های اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: حدود ۸۵۰ دستگاه به ترکیه صادر شده است و برای اجرای صادرات این دستگاه با برندهای خارجی رقابت کردیم درحالی‌که قیمت دستگاه‌های ایرانی یک سوم آنها و کیفیت دستگاه‌ها هم‌تراز نمونه‌های خارجی بوده است‌، این دستگاه‌ها دارای استاندارد اروپا است، ما باید برای صادرات، محصولات درست را انتخاب کنیم.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به تجربیات کشور در دوران کرونا اظهار کرد: در آن دوران هیچ مشکلی در زمینه دسترسی به ماسک، ساکشن، ونتیلاتور و سایر موارد نداشتیم و تنها چالش ما واکسن بود که به ما ارتباطی نداشت، ولی در حوزه تجهیزات پزشکی روسفید بودیم و این در حالی است ‌که در اسپانیا برای ارائه‌ خدمات، بیماران غربالگری می‌شدند، در ایران در آن دوران تولیدکنندگان ایرانی ۷ هزار دستگاه ونتیلاتور در مدت ۴ ماه تحویل دادند، در انگلستان و اسپانیا و ایتالیا این چیزها وجود نداشت.

وی با اشاره به چالش‌های کشور در توسعه تجهیزات افزود: در حوزه پروتزهای زانو و لگن و غیره مشکل داریم و ارزبری زیادی برای واردات این محصولات داریم، در بخش دستگاه اکو و ام آر ای و سی‌تی اسکن و ماموگرافی واردات داریم، ریل‌گذاری ما این است که بر روی ساخت این دستگاه‌ها کار کنیم و در این راستا با مشارکت شتابدهنده‌ها، تیم‌ها را تشویق می‌کنیم که به این سمت حرکت کنند، در حوزه‌های فوق تخصصی مانند استند قلب، بالن‌های قلبی، شانت‌های مغزی و نخ‌های بخیه واردات داریم که نزدیک ۲.۷ میلیارد دلار ارزبری دارد که درصد کمی است، این همان وضعیتی است که در دارو داریم. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.