روند تامین ارز دارو دچار وقفه‌های زیادی شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد عبده‌زاده در خصوص وضعیت تامین ارز شرکت‌های دارویی در سال جاری با اشاره به اینکه مصوبه تسهیلات ارزی ۱۰، ۹۰ از منابع بانک مرکزی هنوز تمدید نشده است گفت: بودجه ارزی امسال دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۳.۵ میلیارد دلار بود که قرار شد ۵۰۰ میلیون دلار دیگر هم به آن افزوده شود و به چهار میلیارد دلار افزایش یابد. به طور کلی روند تخصیص ارز در سال جاری نسبت به سال قبل بهتر شده است اما روند تامین ارز که بسیار مهمتر است دچار وقفه‌های متعدد شده است.

 عضو هیات مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران ادامه داد: مثلا همین چند روز پیش کل فیش‌های ارزی شرکت‌ها توسط بانک مرکزی ابطال شد. یا کارگزار نیکو مدتی دچار وقفه شد یا بانک ورن گولد تحت تحریم قرار گرفت. یا مثلا زمانی تخصیص ارز انجام می‌شود اما ریال آن وجود ندارد و تاریخ تعداد زیادی از تخصیص به دلیل کمبود نقدینگی می‌گذرد و شرکت‌ها نمی‌توانند ریال آن را تامین کنند.

وی در پایان اضافه کرد: برعکس زمانی ریال داریم اما ارز نداریم. این زنجیره از مشکلات، تامین دارو را دچار اختلال می‌کند که در نتیجه به کمبود منجر می‌شود. زمانی هم که کمبود می‌شود واردات فوریتی باعث افزایش ارزبری می‌شود و قیمت مصرف‌کننده را نیز افزایش می‌دهد. یا مثلا برخی تصمیمات نیز شرکت‌های دارویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد مانند توافق وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی برای تهاتر بدهی‌ها و مطالبات که باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شرکت‌های دارویی شده است. فانا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.