تمام علم تولید شده در کشور به ثروت و فناوری تبدیل نمی شود
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، دکتر یونس پناهی در جریان سفر به استان مرکزی و در حاشیه نشست با مجموعه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک در جمع خبرنگاران بیان کرد: تحقیقات را در سطح کشور با اهداف حل مسئله کنونی و آینده در حوزه سلامت دنبال می کنیم و تلاش داریم که تحقیقات به شکل مسئله محور و در راستای نیازهای کشور پیش برود. 

وی به الزامات تحقق اهداف اشاره کرد و گفت: یکی از الزامات، مسئله نیروی انسانی است که باید دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده و مراکز رشد و فناوری را به سمت تحقیقات مسئله محور هدایت کنیم، همچنین در کنار نیروی انسانی باید توسعه زیرساخت ها رقم بخورد. 

پناهی با بیان اینکه زیرساخت ها ابعاد مختلفی دارد و شامل تجهیزات سخت افزاری، نرم افزاری، برنامه و استفاده از علوم و فنون جدید همچون نرم افزارهای هوش مصنوعی می شود، بر لزوم شناسایی تهدیدات در حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: امروز در حوزه سلامت با تهدیداتی چون بار بیماری مواجه هستیم. در حال حاضر بیماری های قلبی و عروقی، مغزی، سرطان ها، تنفسی، تروما و ... به مسئله جدی در کشور و جهان تبدیل شده اند و این موارد به عنوان مسائل مهم در قالب ماموریت برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور تعریف شده است. دانشگاه ها موظفند متناسب با بار بیماری استان خود، مسائل را مورد هدف قرار دهند و ریزفاکتورهای عامل بیماری ها مانند فشار خون، چربی خون، عدم تحرک و چاقی و ... باید مدنظر قرار گیرد. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر مسئله مرجعیت علمی، گفت: جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیاست، اما دو درصد تولید علم دنیا مربوط به ایران است که عددی قابل قبول است و یک چهارم تولید علم خاورمیانه نیز متعلق به ایران است. تولید علم در واقع یک ابزار مهم برای رسیدن به مرجعیت علمی است. 

وی افزود: امروزه در حوزه تولید علم در بخش سلامت، در منطقه رتبه های خوبی را در اختیار داریم و تلاش داریم ضمن حفظ این جایگاه، این رتبه را ارتقا دهیم. شتاب علم در حوزه سلامت ۸.۳۳ است که این عدد در مقایسه با شتاب علمی در حوزه های دیگر، عدد خوبی است، اما کافی نیست و به دنبال شتاب تولید علم در حوزه سلامت هستیم. مسلما برای این افزایش الزاماتی چون تولید علم و فناوری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیاز است.  ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.