برگزاری پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیاری تخصصی کلید خورد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ابوالفضل باقری‌فرد در مراسم "مسیر افتخار" آیین تجلیل از رتبه‌های برتر سی‌وهفتمین دوره آزمون دانشنامه فوق‌تخصصی و هفتادمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی و برگزیدگان پنجاهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی که صبح امروز، سه‌شنبه ۷ آذر ماه در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی برگزار شد گفت: هنگامی که سخن از برگزاری آزمون به میان می‌آید، در ظاهر به نظر می‌رسد که یک آزمون در یک روز خاص برگزار می‌شود؛ اما برگزاری یک آزمون ماه‌ها قبل از برگزاری آن برنامه‌ریزی می‌شود. فرایند برگزاری آزمون پس از برگزاری آن همچنان ادامه دارد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برگزاری پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیاری تخصصی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کلید خورده است، تعدادی از اساتید برای برگزاری این آزمون به وزارت بهداشت در حال رفت‌وآمد هستند و تمام این اقدامات در جهت برگزاری آزمون به نحو صحیح در حال انجام است، حدود دو سال از زمان آغاز مسئولیت دولت سیزدهم می‌گذرد و طی این مدت در برخی از حوزه‌ها به ثبات رسیده‌ایم. برگزاری دوره‌های گذشته آزمون دستیاری با مشکلاتی همراه بود؛ اما ما توانستیم که این آزمون را بدون کوچک‌ترین مشکل و در زمان مقرر برگزار کنیم. 

وی افزود: آموزش پزشکی کشور را باید جزو دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی به حساب آورد، پیش از انقلاب اسلامی، لیسانسه‌های پزشکی کشورهایی مانند فیلیپین و پاکستان برای درمان بیماران به کشور آمده بودند؛ اما در حال حاضر، شرایط تغییر کرده به نحوی که دانشجویان این کشورها برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی به ایران سفر می‌کنند، آموزش پزشکی عمومی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است، مدت این اعتبار ۱۰ سال است  که ۴ سال از عمر آن می‌گذرد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران می‌تواند دانشگاه‌های علوم‌پزشکی منطقه را اعتباربخشی کند. 

باقری‌فرد در خصوص وضعیت دانشجویان بین‌الملل شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفت: دانشجویان بین‌الملل از ۳۲ کشور جهان در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مشغول به تحصیل هستند. کیفیت آموزش علوم پزشکی ما به حدی رسیده است که دانشجویان سایر کشورها متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هستند و این یک افتخار است، این موفقیت‌ها حاصل شده اما باید برای ارتقاء بیشتر آموزش علوم پزشکی تلاش کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه موفقیت‌های وزارت بهداشت محدود به عرصه آموزش نمی‌شود و در عرصه درمان نیز موفقیت‌های بسیاری حاصل شده است گفت: در گذشته، شاهد صف‌های طویل پشت درب‌های «کمیسیون اعزام به خارج» بودیم. این کمیسیون‌ها وضعیت بیماران را به منظور اعزام به خارج از کشور برای درمان بررسی می‌کردند؛ نه تنها دیگر چنین کمیسیونی وجود ندارد؛ بلکه بسیاری از کشورهای منطقه و سایر مناطق جهان برای درمان و تشخیص بیماری‌ها به ایران سفر می‌کنند. 

 تحصیل ۱۸ هزار دستیار تخصصی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی

وی افزود: تعداد دستیاران تخصصی  در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی معادل ۱۸ هزار نفر است، در دهه ۶۰، تعداد دانشجویان پزشکی عمومی به این میزان نمی‌رسید، دستیاران تخصصی، پشتوانه هستند. مشکلاتی در ارتباط با دستیاران وجود دارد که این مشکلات با نظر اعضای بورد برطرف می‌شود، رشته‌های جراحی توراکس و جراحی قلب به رشته‌های آزمون دستیاری تخصصی اضافه شده است. 

باقری‌فرد در خصوص افزایش حق‌الزحمه دستیاران پزشکی گفت: پیش از دولت سیزدهم، حق‌الزحمه دستیاران پزشکی معادل ۲ میلیون تومان بود؛ اما این مبلغ در حال حاضر معادل ۸ میلیون برای دستیاران مجرد و ۱۱ میلیون تومان برای دستیاران متاهل است‌. اگرچه حق‌الزحمه ۸ میلیون تومانی مبلغ زیادی نیست اما این مبلغ نسبت به گذشته افزایش یافته است. در نظر داریم سقف کارانه را برای دستیاران دوره تخصصی همچون اعضای هیات‌علمی برداریم تا پرداختی به صورت متحدالشکل باشد.

توجه به بوردهای آموزشی 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اعضای بوردهای تخصصی و فوق‌تخصصی به عنوان یک پشتوانه برای وزارت بهداشت هستند، مقام عالی وزارت بهداشت همواره بر این موضوع تاکید دارند که بوردهای تخصصی فقط در حوزه آموزش و آزمون به‌کار گرفته نشوند و در تمام عرصه‌ها یعنی درمان و بهداشت نیز به‌کار گرفته شوند. اعضای بوردهای تخصصی جزو افراد کارآمد هستند و می‌توانند در نظام سلامت و بهداشت اثرگذار باشند. پس از اینکه عین‌الهی سکان وزارت بهداشت را در دست گرفتند گروه‌های بورد باردگیر در کانون توجه قرار گرفته‌اند؛ این گروه‌ها مدتی در کانون توجه قرار نداشتند. 

وی اظهار کرد: ۱۲۰ گروه بورد در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وجود دارد، اظهار کرد: ۷۰ بورد علوم‌پایه و ۵۰ بورد تخصصی در وزارت بهداشت حضور دارند که مجموع این بوردها به ۱۲۰ مورد می‌رسد. اگر هر بورد ۲۰ عضو داشته باشد، ۱۰۰۰ متخصص در بوردهای تخصصی و فوق‌تخصصی حضور دارند، توجه به شاگردپروری باید در کانون توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا باقری‌فرد در پایان اضافه کرد: اگر یک استاد نتواند شاگردی بهتر از خود تربیت کند وظیفه‌اش را به درستی ایفا نکرده است. اساتید باید بتوانند شاگردی بهتر از خود تربیت کنند، جنبه‌های مالی به پزشکان نسبت داده می‌شود؛ اما نمی‌توان تعداد محدودی از پزشکان را به تمام فعالان عرصه درمان نسبت داد. اغلب پزشکان برای کمک به مردم تلاش می‌کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.