آیین‌نامه فروش دارو در فضای مجازی تا پایان سال ابلاغ می شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سجاد اسماعیلی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو مخالف دسترسی آسان مردم به دارو و کالاهای سلامت‌محور نیستند، هنوز زیرساخت‌های مناسب برای فروش دارو به صورت اینترنتی ایجاد نشده است و اکنون مبدأ دارو در پلتفرم‌های فروش دارو مشخص نیست. یعنی معلوم نیست که مصرف‌کننده که سفارش می‌دهد، دارو را از داروخانه دریافت می‌کند یا از قاچاقچیان.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: نکته مهم در فروش دارو به صورت اینترنتی این است که تا زمان رسیدن دارو به دست مصرف‌کننده، این فرایند باید تحت نظر مسئول فنی داروخانه باشد، چه در داروهای بدون نسخه چه داروهایی که با نسخه از سوی پزشکان تجویز می‌شود. این درحالی است که تمامی این مسیرها توسط سکوها دور زده می‌شود و قانون آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود.


پیش‌نویس آیین‌نامه فروش اینترنتی دارو در مراحل پایانی

وی افزود: سازمان غذا و دارو به جد با فروش اینترنتی دارو به این شکل مخالف است، اگر قرار باشد فروش دارو به صورت اینترنتی در کشور اجرایی شود باید سازکار آن مشخص و زیرساخت لازم برای آن ایجاد شود. سازمان غذا و دارو می‌خواهد طی یک الگو و ضابطه مشخصی دارو به صورت غیرحضوری به دست مصرف کننده برسد. پیش‌نویس آیین‌نامه آن در مراحل نهایی قرار دارد و تا پایان سال برای اجرا ابلاغ خواهد شد، در نظر داریم با استفاده از بستر فناوری اطلاعات زیر نظر سازمان غذا و دارو، بر فروش دارو در بستر فضای مجازی نظارت کامل داشته باشیم به این صورت که سکوها یا وب‌سرویس‌هایی که تمایل دارند در بحث فروش دارو ورود کنند باید تحت نظارت کامل این سازمان باشند.

اسماعیلی گفت: اکنون درحال آماده‌سازی بسترهای مناسب برای مدیریت فروش دارو به صورت غیرحضوری از ابتدا تا انتهای این زنجیره هستیم تا اگر روزی اتفاقی افتاد سازمان غذا و دارو بتواند اقدامات نظارتی و پیگیرانه را در حیطه اختیاراتش داشته باشد و جلوی تخلفات احتمالی در زمینه فروش دارو و محصولات سلامت‌محور گرفته شود. با فراهم شدن زیرساخت لازم، دست کلاهبرداران هم کوتاه می‌شود.

فروش دارو در فضای مجازی نیازمند زیرساختی امن است

بهمن صبور نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران با اشاره به مزایا و معایب فروش اینترنتی دارو گفت: شاید مردم عادی متوجه نباشند اما افرادی که دستی در کار دارند متوجه می‌شوند که سازوکاری که برای پرونده و نسخه الکترونیک ایجاد شده بدون مشکل نیست و باگ‌هایی وجود دارد و متخلفان می‌توانند از آن سوء‌استفاده کنند. اگر این نقاط ضعفی که در سیستم وجود دارد برطرف شود و اطمینان داشته باشیم که اطلاعات مردم حفظ می‌شود، راه افتادن فروش اینترنتی دارو می‌تواند مفید باشد.

نباید همه داروها از طریق فضای مجازی به دست مردم برسد

وی افزود: طرح‌های مختلفی در حوزه سلامت همچون طرح تحول سلامت، نسخه الکترونیک، طرح دارویار و... ایجاد شده است. این طرح‌ها بسیار خوب و کارآمد هستند اما مهم نحوه اجراست. طرح فروش اینترنتی دارو هم در کلیات طرح خوبی است اما قبل از اجرا باید زیر ساخت‌های لازم فراهم شود.
باید داروها دسته‌بندی شود، نباید همه داروها از طریق فضای مجازی به دست مردم برسد.

دارو کالای عادی نیست

نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران در پایان گفت: دارو کالای عادی نیست. اگر داروی اشتباه در منزل به فرد تحویل داده شود، چه کسی پاسخگوست؟ سکوهایی که از وزارت صمت مجوز گرفتند و در عرصه فروش دارو ورود پیدا کردند دارو را بدون نظارت به فروش می‌رسانند. اینکه تأکید بر وجود زیرساخت بدون باگ داریم برای جلوگیری از ورود متخلفان در بحث سلامت مردم است. روزنامه ایران

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.