عوامل موثر بر "نارسایی زودرس تخمدان"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ملیحه عرب با اشاره به تعریف یائسگی زودرس گفت: اگر فردی در سن حدود ۵۱ سال، یک سال عادت ماهانه نشود یائسگی اتفاق افتاده است، یائسگی زودرس تعریف وسیعی دارد، اگر فردی در سن زیر ۴۰ سال عملکرد تخمدانش کم شود، اصطلاحا دچار نارسایی زودرس تخمدان شده است.

وی افزود: در برخی موارد دیده می‌شود که نارسایی تخمدان در برخی افراد حدودا در سن ۴۰ سالگی یا کمتر رخ می‌دهد، این موارد می‌تواند با قاعدگی‌های نامنظم، گرگرفتگی و یا خشکی ناحیه تناسلی همراه باشد، سن یائسگی طبیعی حدودا ۵۱ سالگی و یائسگی زودرس یا به عبارتی نارسایی زودرس تخمدان ۴۰ سالگی است، یائسگی زودرس درمان‌پذیر است، بیشتر ترجیح می‌دهیم کلمه نارسایی زودرس تخمدان را به جای یائسگی زودرس در افراد جوان به کار ببریم که ماهیت نوسانی آن را نشان می‌دهد.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: در نارسایی زودرس تخمدان پیشنهاد می‌شود که درمان‌های استروژن در این افراد آغاز شود تا خطر پوکی استخوان، بیماری قلبی عروقی، فراموشی، نازک شدن مخاط ادراری تناسلی کاهش پیدا کند و سلامت جنسی و کیفیت زندگی حفظ شود، برای افرادی که رحم خارج نشده باشد، درمان‌های دارویی و استروژنی توصیه می‌شود. درمان‌های مختلف هورمونی تا سن متوسط پساقاعدگی طبیعی یعنی ۵۰ تا ۵۱ در افراد دارای نارسایی تخمدان ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا عرب در پایان در خصوص آزمایش‌های ضروری در زنان مبتلا به نارسایی تخمدان گفت: در نارسایی زودرس تخمدان باید سالانه آزمایش tsh که مربوط به تیروئید است بررسی شود. تشخیص نارسایی زودرس تخمدان نیاز به یک سال پریود نشدن ندارد، بی نظمی و تاخیر در پریود نشانه‌ای واضح برای مراجعه ‌و ‌مشورت با پزشک متخصص است، طبق آمار میزان شیوع بروز یائسگی زودرس در کشور با سایر کشورهای جهان تفاوت چندانی ندارد، انجام آزمایش‌های سالانه tsh مربوط به تیروئید در افرادی که دچار نارسایی زودرس تخمدان هستند ضروری است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.