۱۵درصد جمعیت کشور گرفتار وزوز گوش هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نسرین گوهری در نشست خبری که امروز ۱۴ آذر ماه برگزار شد با اشاره به برگزاری نوزدهمین کنگره شنوایی شناسی گفت: ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی که این رشته را دارند حضور داشته و در خصوص شنوایی، وزو گوش و شنوایی شناسی و مسائل مرتبط با حضور ۱۲۰۰ نفر برگزار می شود، در حوزه شنوایی شناسی بحث غربالگری نوزادان را داریم و کم شنوایی معلولیت پنهان است و پیامدهای مختلفی به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به شنوایی سالمندان افزود: توصیه می کنیم استفاده از سمعک در سالمندان جدی گرفته شود، کم شنوایی ناشی از صدا به ویژه کارگران باید مورد توجه قرار گیرد و استفاده از گوشی توصیه می شود، فردی که دچار پیرگوشی شده یا در دوران کرونا مشکل شنوایی داشته اند و یا زدن ضربه به گوش باعث شنوایی کم می شود.

در ادامه مهنا جوانبخت دبیر علمی نوزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران گفت: ۲۱۵مقاله به کنگره ارسال شد، کنگره در سه روز همراه با ۲۰ کارگاه عملی و با حضور بیش از ۲۰ استاد به صورت حضوری و مجازی از ۱۴ تا ۱۶ آذرماه برگزار می شود، غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولید در مراکز بهداشت برگزار می شود، در حوزه غربالگری در سالمندان و در حوزه صنعتی نیازمند مشارکت هستیم. در ایران و جهان سه در هزار در بدو تولد دچار کم شنوایی هستند.

وی افزود: وزوز گوش در جمعیت کشور ۱۰  تا ۱۵ درصد است و احتمال افزایش این عدد به ۱۵ تا ۲۰ درصد وجود دارد، خانواده ها باید پیگیری های عربالگری نوزادان خود در بدو تولد در حوزه شنوایی شناسی را مورد توجه قرار دهند، اختلالات تعادلی علل مختلفی دارد و می تواند از وجود مشکلات در گوش داخلی باشد.در بدو تولد،سه ماهگی و ۶ ماهگی غربالگری انجام می شود و باید ۳ ،۵ تا ۷ سالگی غربالگری انجام شود و در سالمندی غربالگری هر سال انجام شود.

دبیر علمی نوزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران با اشاره به پیرگوشی گفت: این بیماری از حدود ۴۵ سالگی آغاز می شود و درمان قطعی ندارد و از خدمات توانبخشی استفاده می شود.

جوانبخت با اشاره به ضررهای استفاده زیاد از هندزفری متذکر شد: این افراد به واسطه عادتهای نادرست صوتی با پیرگوشی زودتر روبرو می شوند، سالمندانی که از سمعک درست استفاده نکنند نیز بعد از مدتی توانایی درک درست ندارند و افسردگی، آلزایمر در این افراد بیشتر است.

احمد ناظری رئیس کنگره شنوایی شناسی نیز گفت: رشته شنوایی شناسی تا مقطع دکتری دانشجو می پذیرد و اکنون بیش از ۳ هزار متخصص فعالیت دارند، ظرفیت شنوایی شناسی در ایران بسیار بالاست درغرب آسیا بالاترین است، سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار سمعک نیاز داریم، باید از نگاه داشتن به سمعک به عنوان کالا دور شوند و در واردات به نیازهای کمی و کیفی توجه نمی شود، فروش سمعک باید توسط شنوایی شناسی ارائه شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.