تخلف پلتفرم‌ها و فروش داروهای غیرمجاز
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سجاد اسماعیلی با تاکید بر اینکه طبق قوانین بالا دستی تنها محل مجاز برای عرضه دارو به مصرف کننده "داروخانه" است گفت: به غیر از داروخانه هیچ محلی چه در فضای مجازی و چه پلتفرم‌های فروش آنلاین، مجاز به عرضه دارو به مصرف کننده نیستند و البته مسوولیت نظارت بر زنجیره تامین تا عرضه و مصرف دارو نیز بر عهده سازمان غذا و داروست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو به تخلف برخی پلتفرم‌ها در فروش دارو اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی پلتفرم‌ها تخلفاتی در زمینه عرضه دارو دارند و داروی غیر مجاز را از محلی غیرمجاز و نامشخص که ممکن است قاچاقچی یا شخص باشد، به دست مصرف کننده می رسانند. این درحالیست که همواره تاکید شده تنها محل عرضه دارو، داروخانه است.

وی در خصوص داروهایی که بعضا توسط این پلتفرم‌ها به فروش می‌رسد افزود: بعضا داروهایی مانند داروهای سقط جنین که برای سلامت مصرف‌کننده بسیار مضر است و البته مخالف قانون حمایت از جوانی جمعیت است و همچنین داروهایی که تداخلات خطرناک دارند و مصرف آن برای بیمار مضر است، متاسفانه توسط این پلتفرم ها به فروش می‌رسد.

اسماعیلی با قدردانی از آنچه که "ورود جدی دستگاه قضا به عرصه فروش دارو توسط پلتفرم‌ها و برخورد با آن" مطرح کرد گفت: در زمینه فروش اینترنتی دارو و اصطلاحا دارورسانی درب منزل، سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان مخالف دسترسی راحت مصرف کننده به داروی مورد نظر نیست، اما این دسترسی باید بر اساس الزامات و پیوست‌های مربوطه باشد، چراکه دارو یک کالای سلامت محور است و عرضه آنلاین نیز باید ضابطه‌مند باشد.

سخنگوی سازمان غذا و داروگفت: درهمین راستا سازمان غذا و دارو در حال تدوین و نهایی کردن آیین‌نامه ارسال غیرحضوری دارو به مصرف کننده نهایی است. به این ترتیب پس از آماده سازی زیرساخت‌های مربوط به فناوری اطلاعات، دستورالعمل مربوطه تا پایان سال به تمامی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور جهت اجرا ابلاغ خواهد شد تا به این ترتیب بتوانیم طبق قانون، نظارت کامل را بر زنجیره تامین و عرضه دارو داشته باشیم.
 

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: به این ترتیب با تقویت ابزارهای نظارتی، سازمان غذا و دارو می‌تواند بر اساس نظارت هوشمند، زنجیره را رصد کند و در صورت لزوم بتواند پاسخگوی مراجع مربوطه نیز باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.