۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا مهدوی هزاوه پانزدهم آذر ماه در برنامه صبح بخیر ایران در خصوص پویش اخیر وزارت بهداشت با هدف پیشگیری از بیماری‌های دیابت و فشار خون گفت: از بیستم آبان ماه اولین فاز پویش ملی سلامت که مختص به غربالگری دیابت و پرفشاری خون است توسط وزیر بهداشت رونمایی شد. در این پویش از جمعیت ۱۸ سال به بالا دعوت شده که مشارکت داشته باشند. 

وی افزود: در مرحله اول این پویش مناطق روستایی، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و شهرهایی که طرح‌های سلامت در آن اجرا می‌شود، آغاز شده و بعد از آن سایر مناطق کشور نیز اضافه شد. ما پیامک‌هایی را برای ۴۰ میلیون نفر ارسال کرده و از آنها برای شرکت در این پویش دعوت می‌کنیم، در این پیامک با سر شماره بهداشت، از افراد کد ملی و شماره تلفنی که به نام خودشان است گرفته می‌شود و در ادامه آن یک پرسشنامه به همراه راهنما برایشان ارسال می‌شود. بهتر است از قبل نتیجه آزمایش خونی که کمتر از ۶ ماه از آن می‌گذرد را در اختیار داشته باشند. این برنامه تا ۱۵ دی ماه به طول خواهد انجامید. 

معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در خصوص وضعیت کنونی دیابت در کشور گفت: بر طبق آخرین مطالعات ما، ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت هستند. ۲۸ درصد این جمعیت در شرایط پیش دیابت هستند. در واقع بیش از ۷ میلیون دیابتی و ۱۲ میلیون نفر در معرض دیابت قرار دارند.  در مطالعه قبلی درصد بیماران دیابتی ۱۰.۸ درصد بود. دلیل این افزایش تنها به پاندمی کووید محدود نمی‌شود و علل متفاوتی در آن تاثیرگذار هستند. 

مهدوی گفت: به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش ریسک ابتلا به دیابت می‌توان به بالا رفتن سن جامعه اشاره کرد. سبک زندگی کل بشر بعد از کووید دچار تحول شد. یکی از اصلی‌ترین عوامل بیماری‌های غیر واگیر مهم از جمله دیابت سبک زندگی اشتباه است. کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب بیشترین سهم را ابتلا به دیابت دارند، برای پیشگیری از دیابت توصیه می‌شود که ۵ تا ۷ درصد وزن بدن کم شود. تحرک کافی، کم کردن نمک و چربی از غذاها نیز تاثیر به سزایی دارند. همچنین در افرادی که هم اکنون به دیابت مبتلا هستند، پایبندی به درمان از اهمیت بالایی برخوردار است. 

به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد: عامل اصلی مرگ و میر در دنیا، بیماری قلبی عروقی، دیابت و فشار خون است. سالانه دیابت بیش از کل کشتار کووید در دنیا کشته می‌دهد. ما این پویش را شروع کردیم تا مردم از وضعیت فشار خون و قند خون خود آگاه باشند. در اینجا کسی به صورت قطع تشخیص داده نمی‌شود و باید افراد پیگیری لازم را داشته باشند و مراجعه کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.