نباید اطلاعات خصوصی بیماران وارد سیستمی شود که زیرساخت درستی ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهمن صبور در خصوص فروش دارو از طریق اینترنت گفت: متاسفانه افرادی که چنین پیشنهاداتی می‌دهند، دارو و پیچیدگی‌های دارو را نمی‌شناسند، این طرح هم مانند طرح تحول سلامت و پرونده الکترونیک و…بعلت‌ عدم استفاده از نظرات کارشناسان حوزه سلامت و دارو قطعا در اجرا با مشکلاتی همراه خواهد بود و شکست خواهد خورد، اما کسی به حرف کارشناسان این حوزه توجه ندارد.

نائب رئیس انجمن داروسازان استان تهران با اشاره به اجرای نسخه الکترونیک گفت: قرار بود در این سیستم متولی آن وزارت بهداشت باشد و بیمه‌ها و نهادهای ذینفع که حدود ۱۷ دستگاه می‌شوند به سامانه سپاس متصل شوند و تمامی مراکز درمانی در این سامانه اقدامات خود را انجام داده و هر نهاد با توجه به دسترسی که برایش ایجاد می‌شود به اطلاعات سامانه دسترسی داشته باشد، ۵ الی ۶ سال پیش این سامانه تعطیل شد و نرم‌افزارهای حد واسط بخش خصوصی متولی این امر شدند.

وی افزود:  در حال حاضر این شرکت‌های خصوصی اطلاعات پزشکی دارویی بیماران را در اختیار دارند و این خودش یک معضل و مشکل بزرگ است، در سیستمی که زیرساخت ایراد دارد و اطلاعات بیماران خرید و فروش می‌شود. نمی‌توان چنین کاری را انجام داد. این کار یک کار حاکمیتی است، چراکه بحث اطلاعات بیماران مطرح است. نباید اطلاعات خصوصی بیماران وارد سیستمی شود که زیرساخت درستی ندارد و نباید دارو را در چنین سیستمی وارد کرد، باید این زیرساخت اصلاح شود و اطلاعات بیماران وارد سیستمی شود که ایمن باشد از سوی دیگر باید در ابتدا نیز برای آزمودن این روش مکمل‌ها و لوازم آرایشی بهداشتی را از این طریق به فروش رساند تا مشکلات آن مشخص شود، در حال حاضر در اجرای نسخه الکترونیک مشکلات زیادی وجود دارد.

به گزارش ایلنا صبور در پایان با اشاره به فروش دارو در بازار آزاد تصریح کرد: اگر با این زیرساخت پر از اشتباه دارو وارد این سیستم شود در کمتر از ۶ ماه با کسری  دارو مواجه خواهیم شد. این زیرساخت در حال حاضر پر از ایراد است. درست است که بیماران نباید معطل دارو در داروخانه شوند، اما نباید اجازه دهیم اطلاعات بیماران نیز منتشر شود و باید زیرساخت کاملی برای این منظور وجود داشته باشد.هرگاه زیرساخت درست شد می‌توانیم در این خصوص صحبت کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.