زیبایی به قیمت جان و مجازات ۵ میلیون تومانی پزشک‌نماها!
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رجبی راد در خصوص لزوم ساماندهی خدمات پزشکی زیبایی در کشور گفت: ما در این خصوص با دو معضل مواجهیم اول؛ افراد پزشکی که صلاحیت ورود به حوزه جراحی زیبایی را ندارند و دوم هم افراد غیرپزشکی که در جامعه به آنها "پزشک نما" می‌گویند و در قانون هم از آنها تحت عنوان "مداخله گران غیرمجاز در امر پزشکی" یاد شده است.

قاضی دادسرای جرایم پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی باید عملکرد پزشکانی که صلاحیت و تخصص ورود به حوزه جراحی زیبایی ندارند اما وارد این حوزه می‌شوند را بررسی و بر آن نظارت کند. در پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به جراحی‌های زیبایی عمده شکایات از پزشکان عمومی و در بهترین حالت جراحان عمومی است که سازمان نظام پزشکی باید با این موضوع برخورد کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مهم ترین معضلات ما بحث مداخله گران غیرمجاز در امر پزشکی است. ضمانت اجرای قانونی این ماده ۳ مقرات امور پزشکی است که متأسفانه این قانون در سال ۱۳۷۹ اصلاح شد و مجازات شخص مداخله گر در امر پزشکی و تأسیس موسسه غیرمجاز پزشکی تا ۵ میلیون تومان جریمه نقدی اعلام شد.

رجبی راد اصلاح قانون در این زمینه را ضروری دانست و ادامه داد: از سال ۱۳۷۹ تا امروز با وجود اینکه جزای نقدی خیلی از مجازات‌ها افزایش پیدا کرد اما در این مورد هیچ اقدامی صورت نگرفت، ما این موضوع را برای نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شرح دادیم و کمیسیون هم برای اصلاح این قانون اعلام آمادگی کرد و امیدواریم قانون اصلاح شود تا تخلفات کاهش پیدا کند.

فرهاد اژدری فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و عضو انجمن فوق تخصصی جراحی پلاستیک نیز در این خصوص گفت: متأسفانه از یک طرف شاهد افزایش شدید تقاضا برای عمل‌های زیبایی در کشور هستیم و از طرف دیگر افراد غیرمتخصص و غیرپزشک و بدون صلاحیت به دلیل گردش مالی بالا وارد این حوزه شدند و اقدام به انجام عمل‌های زیبایی و جذب بیماران می‌کنند.

وی افزود: فقط کسانی اجازه دارند عمل جراحی زیبایی را انجام دهند که اولاً پزشک باشند ثانیاً دوره آن را هم دیده باشند اما خیلی از افرادی که پزشک نیستند از جمله تکنسین‌ها و کادر درمان وارد رشته زیبایی شدند و دست به جراحی‌های زیبایی زدند اما به دلیل عدم برخورد لازم با آنها گستاخ تر شده‌اند، قانون صراحتاً مشخص کرده که چه کسانی صلاحیت و اجازه عمل جراحی زیبایی را دارند اما به علت اینکه برخورد لازم صورت نمی‌گیرد تعداد پرونده‌های پزشکی و تعداد شاکیان در این زمینه بسیار زیاد است.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و عضو انجمن فوق تخصصی جراحی پلاستیک و عضو تیم جراحی پلاستیک مناطق محروم با تأکید بر لزوم برخورد قانونی و جدی با افراد غیرپزشکی که وارد رشته زیبایی و جراحی زیبایی شدند گفت: متأسفانه خیلی از افرادی که تخصص آنها کادر درمان نیست به بازار زیبایی و احداث کلینیک‌های متعدد و جذب بیمار و توریسم درمانی ورود می‌کنند درحالیکه صلاحیت لازم را ندارند.

اژدری با اشاره به اینکه بسیاری از عمل‌های زیبایی به صورت زیرزمینی و در مناطق گمنام در کشور انجام می‌شود اظهار کرد: پزشکان کشورهای اسلامی به ما انتقاد می‌کنند که چرا عکس‌های برهنه و نامناسب از جراحی‌های زیبایی را در فضای مجازی پخش می‌کنید درصورتیکه پزشکان هیچ وقت چنین کاری نمی‌کنند و از سوی افراد غیرپزشک و غیرمتخصص است، علت بروز تخلفات و قانون گریزی در این حوزه نبود نظارت و گردش مالی بسیار بالا است. ایسنا

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.