نمی توان مافیا در حوزه دارو را ندید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد مهدی برادران در گردهمایی سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه و دارویی که امروز ۲۷ آذر ماه برگزار شد گفت: بیش از ۹۷ درصد در تولید دارو و ۷۰ درصد در مواد اولیه خودکفا هستیم.

معاون صنایع وزارت صمت گفت : نمی توان مافیا در دارو را ندید، باید به موضوع دارو به عنوان صنعت نگاه کنیم و برای اینکه این صنعت به خوبی دنبال شود نیازمند دولت است، در کنار دولت نقش تعیین کننده را بخش خصوصی بر عهده دارد، چه در مواد اولیه و چه توزیع دارو، باید از پتانسیل مراکز علمی استفاده کنیم، ضمن اینکه راهبر دیگر راهبردی اتصال غذا و داروست، برخی شرکتهای غذایی در دارو ورود کرده اند، اگر در حوزه غذا دقت بیشتری می کردیم امروز آنقدر درگیر دارو درمان نبودیم.

وی افزو: اتصال زنجیره دارو به زنجیره شیمی و پتروشیمی راهکار دیگری است که تفاهم نامه هایی در این خصوص امضا شده است، اگر این زنجیره کامل شود می تواند موثر باشد.طرح دارو یار با هدف کم شدن وابستگی به داروبود تا دارو تامین شود و به ضرر تولید داخل نباشد اما رقابت وجود داشته باشد.البته ارز ۲۸ هزار تومانی نیز جای بحث دارد و باید نظارت ها تشدید شود، باید برنامه ریزی کنیم چراکه این کشور با سابقه زیاد باید صنعت تولید دارو با تراز مثبت باشد.

برادران در پایان گفت: در صنعت دارویی سابقه دشمنی تولید کنندگان خارجی را به خصوص در دوران کرونا دیدیم، صنایع بسته بندی نیز می‌گوید به خودکفایی ۹۶ درصدی رسیده است، نگاه دولت کلان‌نگر است و باید با ادبیات رقابتی البته در کنار هم فعالیت کنیم. ما از سال آینده آمادگی دادیم تا تولید شیرخشک افزایش یابد و دیگر واردات نداشته باشیم.

در ادامه فرامرز اختراعی رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی در ادامه این نشست گفت: ۷۱درصد مواد مصرفی دارو را تولید می‌کنیم، ظاهرا کسی بخواهد تولید ملی کند باید تولید داخلی را فراموش کنیم و از خارج وارد کنیم چون آنها ارزان تر می دهند، وقتی افتخار می کنیم ارزش افزوده کالای خارجی را حذف می کنیم تولید کننده داخلی چطور تولید کند.

وی افزود: امیدواریم با همت وزارت صنایع واقعیت ها را در اختیار دولت قرار دهند و صنعت ملی را در جهت خودکفایی یاری کنند، در دوران کرونا کشور با مشکل دارویی روبرو نشد، البته اگر این وظیفه شناسی به جرم تبدیل شود چه نتیجه ای خواهد داشت، انتظار نداریم به ما یارانه بیشتر برنامه انتظار ندادیم از کشور خارجی که دشمن ماست یارانه تعلق گیرد.

رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی گفت: دولت تاکید زیادی بر عدم افزایش قیمت های دارو با اجرای طرح دارویار داشته است، در طرح دارویار نرخ ارز تغییر یافته و دولت تاکید زیادی بر عدم افزایش قیمت دارویی داشته است، تعرفه گمرکی در ایران یک درصد است در حالیکه در کشورهای دیگر پنج درصد است. در کشور امکانات گسترده علمی و تحقیقاتی داریم ولی هنوز نتوانستند با صنعت دارویی هماهنگ شوند.

اختراعی در پایان اضافه کرد: در مراکز تحقیقاتی زبان مشترک میان دارو وجود ندارد، با هماهنگی و جلسات بیشتر همکاری بیشتر صورت گیرد، تفاهم نامه ای با وزارت علوم در راستای همکاری بیشتر در حل مسایل و افزایش ظرفیت ها امضا خواهد شد، مالیات ارزش افزوده از کالاهای وارداتی را برداشته شده است در صورتی که  تولبد کننده باید مالیات ارزش بر افزوده را بپردازد.

همچنین محمد پیکانپور مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو در این گردهمایی گفت: با توجه به سهم دو میلیارد دلاری بازار دارویی کشور صادرات نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار یک ضعف است، شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه دارویی که خوب عمل کرده اند، ارز بیشتری گرفته اند و حتی در ۹ ماهه امسال بیشتر از یک سال گذشته ارز گرفته اند، شرکت‌های دارویی تا پایان شهریور ۱۴۰۳ فرصت دارند نسبت به ثبت منبع واردات مواد اولیه اقدام کنند که این اقدام در راستای حمایت از تولید داخل است. فارس

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.