درمان سوختگی در کشور استاندارد نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد جواد فاطمی روز سه شنبه در یک نشست خبری در آستانه روز ملی پیشگیری از سوختگی "اول دی" که در بیمارستان شهید مطهری برگزار شد گفت: باید اکنون ۴۵۰ تخت آی سی یو سوختگی در مراکز درمانی داشته باشیم که اکنون این رقم ۱۵۰ تخت است و فقط در سراسر ۳۵ بخش یا بیمارستان سوختگی داریم.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته "ققنوس" ادامه داد: همچنین باید ۱۰ درصد تخت های بیمارستانهای جنرال بر اساس مصوبه برنامه دوم توسعه به بیماران سوخته یا روانی اختصاص می یافت که این امر محقق نشد و با کمبود مواجه هستیم، ۳۰ درصد سوخته ها کودک هستند که به دلیل سهل انگاری و عدم آموزش کودکان قربانی سوختگی می شوند و هیچ جراحی پلاستیک سوختگی را درمان نمی کند.

همه در معرض سوختگی هستیم

وی تاکید کرد: همه ما در معرض سوختگی هستیم و برنامه ریزی مدون و سیاست گذاری کلان برای پیشگیری از سوختگی وجود ندارد، بیشتر افراد سوخته از قشر فقیر جامعه هستند و کسی به درمان آنها توجه نمی کند، هیچ بیمارستان خصوصی در کشور به دلیل اینکه درمان سوختگی هزینه بر بوده و طول مدت بستری بیماران زیاد است، این بخش را ندارند و حتی بیمارستان های تامین اجتماعی نیز زیر بار راه اندازی بخش سوختگی نمی روند.

ضرورت آموزش و پیشگیری از سوختگی

فاطمی گفت: در حوزه پیشگیری و درمان سوختگی کار خاصی انجام نمی شود؛،هر سال هشدارهایی در مورد وضعیت سوختگی در کشور داده می شود ولی حرکت در این جهت کُند است در حالی که این حوزه نیازمند پیشگیری و آگاهی رسانی به مردم است، کشورهای آلمان، آمریکا، هلند، دانمارک، نیوزلند و استرالیا آموزش و استانداردسازی زیادی در پیشگیری از سوختگی دارند، یک دلار سرمایه گذاری در پیشگیری از سوختگی ۲۸ دلار سوددهی دارد.

مرگ سه هزار نفر به علت سوختگی در کشور

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته "ققنوس" گفت: سال ۳۰ هزار نفر در مراکز سوختگی بستری می شوند و سالانه ۳ هزار نفر نیز به دلیل سوختگی جان خود را از دست می دهند، اظهار داشت: سالی به سه هزار میلیارد تومان برای درمان سوختگی نیاز است که یک دهم آن را هم وزارت بهداشت اختصاص نمی دهد، درمان سوختگی در کشور استاندارد نیست و تنها راه درمان آن است که بیماران از پماد استفاده می کنند که این روش سنتی بوده و هزینه آن و پانسمان نیز بالا است.

وی با طرح این موضوع که همه بیمارستان های سوختگی کشور ورشکسته هستند افزود: میان وعده های بیماران در این بیمارستان قطع شده و انجمن ققنوس این میان وعده‌ها را تامین می‌کند، درمان سوختگی در کشور ۴۰ سال عقب است، از سال ۴۱ دیگر در تهران بیمارستان سوختگی ساخته نشده و دو بیمارستان سوختگی در تهران قدیمی شده و مشکلات زیادی دارند.

فاطمی هزینه بستری هر بیمار دچار سوختگی را ۴۰۰ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: درمانی که اکنون برای این بیماران انجام می شود در شأن یک هموطن نیست و باعث افزایش مرگ و میر شده است، بیمارانی که زنده می مانند نیز دچار افسردگی و معلولیت جسمی، روانی و اجتماعی شده و حتی در بسیاری از شغل‌ها نیز پذیرفته نمی شوند و بسیاری از آنها نیز بی خانمان می شوند، نیاز به مطالبه اجتماعی برای حمایت و درمان بیماران سوخته داریم، امیدواریم تغییرات زیادی در جهت حمایت از بیماران، آموزش و پیشگیری از سوختگی در کشور ایجاد شود.

 ۱۶۰۰ ماموریت سوختگی اورژانس تهران در ۹ ماهه امسال 

در ادامه مصطفی ده مردی رئیس بیمارستان شهید مطهری نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات این است که بسیاری از بیماران دچار سوختگی از اتباع بوده یا هویتی ندارند.

همچنین خسرو شاکری رئیس اداره سلامت اورژانس تهران نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۶۰۰ ماموریت سوختگی داشتیم که ۵۱۰ نفر از آنها به بیمارستان اعزام کردیم، داروی مسکنی قوی برای افراد سوخته در حوزه پیش بیمارستانی نداریم، آموزش در کاهش سوختگی ها به خصوص در کودکان موثر است و بسیاری از معتادان نیز به دلیل نیشگی دچار سوختگی می‌شوند، استانداردسازی خودروها نیز در کاهش حریق موثر بوده و باعث می شود موارد سوختگی کمتر اتفاق بیفتد. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.