متوسط درآمد سالانه پزشکان اروپایی چقدر است؟
سود بازار ارائه خدمات پزشکی در سطح جهان در سال ۲۰۲۳ نزدیک به هشت تریلیون دلار بود. نرخ رشد مرکب سالانه بازار ارائه خدمات پزشکی جهان در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی نیز ۶.۳ درصد بود. پیش‌بینی می‌شود که سود بازار ارائه خدمات پزشکی در جهان در سال ۲۰۲۷ به ۱۰ تریلیون دلار برسد. 

 بسیاری از کشورها با کمبود پزشک روبرو هستند و این مساله پس از همه‌گیری ویروس کرونا بیش از پیش مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته است. این در حالی است که کمبود پزشک به دلیل طولانی بودن دوره تحصیل دانشجویان پزشکی به سادگی قابل جبران نیست.

 در همین راستا کشورها برای جذب پزشکان از دیگر مناطق جهان باید دستمزدی قابل قبول به آنها پیشنهاد کنند. 
 از سوی دیگر یکی از معضلات پزشکان آمار بالای فرسودگی شغلی یا «برن‌آوت» در میان آنها است. ساعات کار زیاد و حس تعهد به بیماران اغلب باعث می‌شود که پزشکان برای استراحت و ایجاد فاصله بین زندگی شخصی و حرفه‌ای خود با مشکل روبرو شوند. 

 این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته پزشکان در عمل به کارمندان مجموعه‌های بزرگ پزشکی و بهداشتی تبدیل شده‌اند و به همین دلیل آنها حس می‌کنند که منزلتی را که لایق آن هستند ندارند. 

در ادامه به ۱۳ کشور اروپایی که پزشکان عمومی در آنها بیشترین درآمد را دارند اشاره شده است. همه رقم‌ها به یورو تبدیل شده و میزان درآمدها بدون توجه به اخذ مالیات که در اغلب کشورها به صورت پلکانی افزایش می‌یابد ذکر شده است.

۱۳) سوئد
میانگین درآمد پزشکان عمومی در سوئد سالانه ۱۱۰ هزار و ۷۵۰ یورو است. هرچند این کشور منطقه اسکاندیناوی یکی از بالاترین جایگاه‌ها را در میان کشورها با بیشترین درآمد پزشکان دارد اما بودجه بخش بهداشت و درمان آن در سال ۲۰۲۴ میلادی کمتر از نیازهای این بخش خواهد بود. 
بخش بهداشت و درمان سوئد در سال ۲۰۲۴ میلادی با کسری بودجه دو میلیارد یورویی روبرو است.

۱۲) ایتالیا
ایتالیا یکی از کشورهایی است که به شدت با کمبود پزشک روبرو است. مقام‌های این کشور در همین راستا با کوبا توافقی سه ساله امضاء کرده‌اند تا حدود ۵۰۰ پزشک را از این کشور به منطقه کالابریا در جنوب ایتالیا منتقل کنند. 
شمار پزشکان تحصیل‌کرده در کشورهای خارجی و ساکن در ایتالیا به طور سنتی از دیگر کشورهای توسعه‌یافته کمتر است.
میانگین درآمد پزشکان در ایتالیا سالانه ۱۲۸ هزار و ۸۶۱ یورو است. 

۱۱) فرانسه
فرانسه نیز مانند ایتالیا با کمبود پزشک روبرو است. یکی از دلایل این امر ظرفیت پائین پذیرش دانشکده‌های علوم پزشکی در فرانسه است. 
بنا به آماری که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد به ازای هر ۱۰ هزار نفر در فرانسه تنها ۳۳ پزشک وجود دارد. 
میانگین درآمد پزشکان در فرانسه سالانه ۱۳۴ هزار و ۱۳ یورو است.

۱۰) آلمان
آلمان با اینکه یکی از بالاترین میزان درآمدها برای پزشکان را دارد اما در ماه مه سال ۲۰۲۳ با اعتصاب گسترده پزشکان روبرو شد. درخواست اصلی پزشکان افزایش ۲.۵ درصدی دستمزد و محاسبه این افزایش حقوق طی ماه‌های قبل از آن برای جبران تورم و کاهش قدرت خرید بود. 
درآمد پزشکان در آلمان به طور متوسط سالانه ۱۴۵ هزار ۵۹۳ یورو است.

۹) بریتانیا
بریتانیا با مقررات سختگیرانه‌ای که از سوی شورای پزشکی عمومی در این کشور وضع شده است استاندارهای بالایی در زمینه بهداشت و درمان دارد. 
درآمد سالانه پزشکان در بریتانیا به طور میانگین ۱۴۵ هزار و ۶۴۵ یورو است. 

۸) هلند
تعداد پزشکان عمومی در هلند طی ۱۰ سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. تخمین زده می‌شود که حدود ۱۵ هزار پزشک عمومی در سال ۲۰۲۳ در هلند فعالیت کردند. با این حال بسیاری از پزشکان در هلند به دلیل درخواست‌های زیاد حاضر به پذیرش بیماران جدید نیستند. 
میانگین درآمد پزشکان در هلند سالانه ۱۴۸ هزار و ۵۰۸ یورو است. هلند همچنین یکی از بهترین کشورها از نظر سطح درآمد برای روانشناسان محسوب می‌شود. 

۷)نروژ
بودجه نظام بهداشت و درمان نروژ از محل اخذ مالیات تامین می‌شود و به طور سراسری شهروندان را پوشش می‌دهد. نحوه فعالیت و کسب درآمد پزشکان عمومی از پزشکان متخصص متفاوت است.
نه تنها پزشکان در نروژ یکی از بالاترین سطح درآمدها در جهان را دارند بلکه پرستاران نیز در این کشور منطقه اسکاندیناوی می‌توانند یکی از بالاترین میزان دستمزدها در سطح جهان را دریافت کنند.
میانگین درآمد سالانه پزشکان در نروژ به ۱۵۳ هزار ۹۳۳ یورو می‌رسد.

۶)بلژیک
نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد پزشکان عمومی در بلژیک بیش از ۵۵ سال دارند. هشت درصد از پزشکان عمومی این کشور نیز قصد دارند به زودی بازنشسته شوند. بلژیک به همین دلیل با کمبود پزشک روبرو خواهد شد و دولت این کشور طرحی معروف به «توافق جدید» را برای جذب پزشک به اجرا گذاشته است.
بلژیک یکی از بهترین کشورهای جهان برای فعالیت پزشکان محسوب می‌شود. 
میانگین درآمد پزشکان در بلژیک سالانه به ۱۵۵ هزار و ۹۱۷ یورو می‌رسد.

۵)ایرلند
نزدیک به ۲۰ درصد از ظرفیت دانشکده‌های علوم پزشکی ایرلند شمالی در آستانه سال تحصیلی جدید خالی مانده بود. انتظار می‌رود که کمبود پزشک عمومی و متخصص در جزیره ایرلند با بازنشسته شدن تعداد بیشتری از پزشکان افزایش یابد. 
پزشکان در ایرلند به طور متوسط سالانه ۱۵۸ هزار و ۸۱۳ یورو درآمد دارند. 

۴) دانمارک
نظام درمانی دانمارک در سطح جهان ساختاری استثنایی دارد که به پزشکان امکان می‌دهد درآمد بالا و اعتبار اجتماعی زیادی داشته باشند. هر بیمار در نظام درمانی دانمارک شماره اختصاصی خود را دارد و سابقه‌اش با مراجعه به هر پزشک با همان شماره قابل شناسایی است. این ساختار امکان مدیریت جامع بیماران را فراهم کرده است. 
پزشکان در دانمارک به طور میانگین می‌توانند هر سال ۱۷۵ هزار و ۶۲۹ یورو درآمد داشته باشند. به این ترتیب پزشکان دانمارکی یکی از بالاترین سطح دستمزدها را در اروپا دریافت می‌کنند. 

۳) ایسلند
پزشکان علاقمند به مهاجرت به ایسلند می‌توانند از هم‌اکنون این ایده را پیگیری کنند چرا که نظام درمانی این جزیره با کمبود پزشک روبرو است. مهمترین مرحله از مهاجرت پزشکان به ایسلند به رسمیت شناخته شدن مدرک تحصیلی‌شان است.
توصیه می‌شود که پزشکان ابتدا با مرکز درمانی مورد نظر خود در ایسلند تماس بگیرند تا این مراکز به آنها در تائید مدرک تحصیلی‌شان کمک کنند.
پزشکان در ایسلند به طور متوسط هر سال ۱۷۷ هزار و ۳۸۱ یورو درآمد دارند.

۲)لوکزامبورگ
بخش بهداشت و درمان لوکزامبورگ به دلیل کاهش شمار پزشکان با بحران روبرو است. بسیاری از پزشکان متخصص در حوزه‌های مختلف طی ۱۱ سال آینده در این کشور کوچک اروپایی بازنشسته می‌شوند. 
به عنوان مثال تقریبا ۹۰ درصد از متخصصان مغز و اعصاب لوکزامبورگ باید جایگزین شوند. 
به ازای هر هزار نفر از ساکنان لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۱ تنها سه پزشک در دسترس بود. 
درآمد سالانه پزشکان در لوکزامبورگ به طور میانگین ۲۲۷ هزار و ۳۹۴ یورو است. 

۱)سوئیس
پزشکان در سوئیس نه تنها بالاترین میزان درآمد در قاره اروپا را دارند بلکه بیشترین دستمزد را در میان همکاران خود در سطح جهان دریافت می‌کنند. با این حال سوئیس نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر با کمبود پزشک مواجه است.

مقام‌های بهداشتی سوئیس هشدار داده‌اند که بخش بهداشت و درمان این کشور به دلیل آموزش ناکافی پزشکان با بحران روبرو خواهد شد. افزایش ظرفیت دانشکده‌های علوم پزشکی و بهبود شرایط کار از جمله تدابیری است که برای حل معضلات نظام بهداشت و درمان سوئیس پیشنهاد شده است. 

افزایش طول دوره فعالیت پزشکان و جلوگیری از بازنشستگی زودهنگام آنها یکی دیگر از سیاست‌های مدنظر مقام‌های سوئیس است. 
درآمد پزشکان در سوئیس به طور متوسط سالانه ۲۴۳ هزار و ۹۳۷ یورو است.

پایان پیام/

2 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.