انتقاد نسبت به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد رئیس‌زاده در دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد با اشاره به وضعیت تربیت نیروی انسانی در رشته‌های علوم پزشکی گفت: ایران به مزرعه تربیت نیروی انسانی در حوزه تبدیل شده است.

وی با اشاره به افزایش ۵۰۰ درصدی ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در یک دانشکده در شرق کشور در طی 5 سال افزود: در حالی که ظرفیت یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ۲۵ دانشجو برنامه‌ریزی شده بود، امسال ۱۲۵ دانشجوی پزشکی به آن اضافه شده است، امسال ۲۸۰ دانشجوی پزشکی برای بیمارستانی با ۱۸۰ تخت پذیرش شدند، چه کسی به داد آموزش پزشکی کشور خواهد رسید، از این وضعیت به شدت دغدغه‌مند هستم، با این روش آموزش پزشکی دچار عقب‌گرد شده و انتظار می رود تولیت حوزه بهداشت کشور توجه بیشتری به این حوزه‌ها داشته باشد، این چالش‌ها در حوزه بالینی بیشتر است، ۵۰ دانشجو با یک استاد در بالین بیمار می‌روند که مشخص است تعداد زیادی از دانشجویان در بیرون از بالین بیمار قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت علوم اعصاب ادامه داد: بسیاری از بخش‌های دیپلماتیک کشورها از تخصص متخصصان حوزه علوم اعصاب برای تعاملات بین‌المللی بهره می‌برند و در این میان ظهور هوش مصنوعی انقلاب جدیدی را ایجاد کرده است و توانسته هر آنچه که انسان آنالیز می‌کرده و پدیده‌ها را مورد آنالیز قرار دهد. 

رئیس‌زاده خاطرنشان کرد: توسعه هوش مصنوعی به اندازه‌ای بوده که برنامه آلفا زیرو برای هوش مصنوعی نوشته شد و توانست قهرمان شطرنج جهانی را شکست دهد، چرا که این برنامه هوش مصنوعی را قادر کرد تا روابطی را در شطرنج شناسایی کند که قهرمان شطرنج قادر به شناسایی آنها نبوده است، هم اکنون هوش مصنوعی در حوزه پلیتیک و ژئوپلیتیک وارد شده است و می‌تواند روابط جهانی را بر هم بزند. هوش مصنوعی به عنوان "نا کشور" نسل‌های آینده را مدیریت می‌کند، با توجه به تحولات ایجاد شده از سوی هوش مصنوعی در حوزه‌های تشخیص و سلامت، امیدواریم این کنگره بتواند این امر را برای سیاستگذاران کشور تبین کنند.

به گزارش ایسنا وی در پایان با اشاره به اعطای جایزه اهوازی در حاشیه این کنگره اظهار کرد: ما قبل از آنکه نیازمند طب سنتی باشیم نیازمند شناخت بیشتر مشاهیر و دانشمندان خودمان هستیم، کتاب قانون بوعلی سینا در سال 1987 در اروپا ترجمه شد و این کتاب در سال 1340 به فارسی برگردانده شده است. این اشکال از ما است که از نوابغ خود بی‌خبریم، دو قطبی کردن طب سنتی و طب مدرن ساخته شیادان طب سنتی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.