چاقو و قمه، سزای کادر درمان نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در ماه‌های اخیر مواردی زیادی از ضرب و شتم کادر درمان را در کشور شاهدیم و خبرهای تلخی که از گوشه و کنار کشور درباره درگیری همراهان بیمار و کادر درمان یا ضرب و شتم آنها می‌شنویم، نمونه اخیر آن حمله به کادر درمانی یک بیمارستان یاسوج و مورد جدیدتر حمله تعدادی شرور با چاقو و قمه به درمانگاهی در مشهد بود که البته مسببان این حوادث شناسایی و دستگیر شدند.

اگرچه آمار رسمی از میزان نزاع مراجعه کنندگان به مراکز درمانی با پرستاران و کادر درمان و دلایل این برخوردها در بخش‌های مختلف بیمارستانی اعلام نمی‌شود، اما به گفته مسئولان نظام سلامت، عمده درگیری‌ها در اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس بیمارستان است. وقوع چنین حوادثی سؤالات زیادی بویژه درباره علل بروز آن ایجاد می‌کند آیا مشکل از مدیریت خشم و اضطراب اطرافیان بیمار ناشی می شود و یا نبود حمایت های قانونی، اینچنین به اشرار میدان عمل داده است.

بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مدنی توهین و فحاشی به پرسنل درمانی در حین انجام وظیفه جرم است؛ همچنین در مواردی که شخص در حین توهین مرتکب ضرب و جرح عمدی شود و به پرسنل صدمه بزند، اقدام وی علاوه بر مجازات ضرب و جرح عمدی موجب اخلال در نظم، صیانت و امنیت جامعه محسوب می شود.

طبق این ماده قانونی کادر درمان از حمایت قانونی لازم در برابر بدرفتاری مراجعه کنندگان برخوردارند.

مسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد امنیت شغلی کادر درمان در محیط های درمانی بویژه اورژانس های مراکز درمانی گفت: همواره عناصری وجود دارند که به دلیل شرایط موجود و زمینه های روحی و روانی ممکن است به جای پیگیری قانونمند حق و حقوق و مشکلاتشان متوسل به خشونت شوند.

وی راه حل فوری برای مقابله با تکرار چنین حوادقی را استقرار نیروی انتظامی در مراکز درمانی از طریق انعقاد تفاهم نامه بین فراجا و وزارت بهداشت دانست و تاکید کرد: شرایط تامین امنیت کادر درمان باید در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری قرار گیرد و برای همیشه تدابیر اساسی در این زمینه اندیشیده شود.

برای خشم لحظه‌ای مهاجمان باید فکری کرد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: همانطور که آگاهی از منشور اخلاقی حقوق بیماران برای کادر درمان تدوین شده، لازم است این مرزهای اخلاقی برای مراجعین و همراهان بیماران نیز تعریف شود، سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس باید برای حفظ امنیت کادر درمان در مراکز پزشکی و درمانی چاره اندیشی شود، تامین امنیت کادر درمان باید در اولویت مراجع ذیصلاح بگیرد تا هیچ فردی به خودش اجازه ندهد که جامعه پزشکی را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

خاتمی گفت: با توجه به شرایط روحی و روانی بیمار و همچنین پایین بودن آستانه تحمل بسیاری از همراهان بیمار باید مقررات سختگیرانه‌تری تدوین شود که بتواند از جامعه پزشکی در برابر خشم لحظه‌ای مهاجمان حفاظت کرد، با توجه به اهمیت رعایت استانداردهای امنیتی کادر درمان، ابعاد گوناگون و خاستگاه و شرایط اجتماعی بروز ناهنجاری و خشونت در محیط های درمانی باید با همکاری نهادهای ذی ربط بررسی شود تا حقوق هم بیمار و هم کادر درمان در قالب یک بسته سیاستی تدوین شود، ضرب و شتم کار درمان سبب نا امیدی در بین این قشر می شود، امنیت شغلی به عنوان یکی از اصول مسلم در همه مشاغل مطرح است و یکی از حساس ترین مراکزی که امنیت باید بیش از سایر جاها احساس شود، محیط های درمانی است.

باید فضای امنی برای کادر درمان مهیا شود 

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز با اظهار تاسف از ضرب و شتم کادر درمان به خصوص قشر پرستار در بیمارستان‌ها گفت: پرستاران از نیروی فداکار و پرتلاشی هستند که در دوران همه گیری کرونا کوتاهی در رسیدگی به بیماران نداشتند و حتی بسیاری از آنها و خانواده هایشان دچار این بیماری شده یا جان خود را از دست دادند.

وی افزود: اتفافات اخیر نخستین باری نیست که پرستاران شاغل در اورژانس بیمارستان‌ها را هدف ضرب و شتم، جراحت و هتاکی قرار می‌دهد، بازنگری در تامین امنیت این قشر امری ضروری است، از مراجع ذیصلاح با جدیت و قاطعیت با چنین مواردی برخورد قانونی قاطع و فوری کنند، افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت کار پرستاران و کادر درمان امری ضروری است، باید فضای امنی را برای ارائه خدمات درمانی برای کادر درمان مهیا کنند و موظف هستیم به عنوان کارکنان نظام سلامت محیط مناسب و آرامی را برای مراقبت ایمن از بیماران فراهم کنیم.

محمد رئیس زاده رییس کل سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به اهمیت تامین امنیت شاغلین حوزه سلامت در مراکز درمانی گفت: از پلیس درخواست داریم تا در جلوگیری از حوادث آسیب رسان و ضرب وجرح و عدم امنیت پزشکان و پرستاران با نظام سلامت همراهی کند.

وی با اشاره به اهمیت تامین امنیت شاغلین حوزه سلامت در مراکز درمانی به طور جد خواستار همراهی نیروی انتظامی در جلوگیری از حوادث آسیب رسان و ضرب وجرح و عدم امنیت پزشکان و پرستاران شد و افزود: بی‌شک درد و رنج همراهان بیمار را درک می‌کنیم و آنها را به شکیبایی دعوت می‌کنیم اما اجازه نمی‌دهیم به هر دلیلی، کادر درمان مورد حمله، هجوم، تعدی و ضرب و شتم قرار گیرند.

پلیس با هر نوع اوباشگری در فضای بیمارستانی برخورد می‌کند

کادر درمان در مواجهه با افراد شرور و کسانی که قصد اوباشگری در بیمارستان‌ها را دارند، ابزاری جز مراجعه به پلیس ندارد و این نیروی انتظامی است که باید به عنوان مجری نظم وارد میدان شود؛ چنانچه در حوادث اخیر نیز همین رویه دنبال شد.

سعید منتظر المهدی سخنگوی فراجا در خصوص ضرب و شتم برخی از اعضای کادر درمان توسط همراهان بیمار یا افراد شرور چنین گفت: پلیس بی‌نظمی را بر نمی‌تابد و هرگونه اوباش‌گری و اخلال در آرامش مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به تشکیل پرونده، برخورد قانونی و دستگیری منجر می‌شود.

وی با تاکید به تامین نظم، امنیت و حفظ آرامش در مراکز درمانی افزود: مکانی که بیمار و تیمارگر باید در فضایی آرام و ساکن، به روند بهبود و درمان بپردازند شاهد صحنه‌هایی از رفتارهای نامناسب غیر انسانی برخی از به اصطلاح همراهان بیمار و اراذل و اوباش هستیم.

سخنگوی فراجا تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم به هر دلیلی، کادر درمان مورد حمله، هجوم، تعدی و ضرب و شتم قرار گیرند، درک و رأفت نسبت به رنج "مریض‌داران" نباید این شبهه را ایجاد کند که در برابر تعدی‌ها نسبت به کادر درمان و سایر شهروندان اغماضی داریم، فراجا نه تنها این صحنه‌ها را تحمل نمی‌کند بلکه باور داریم "پلیس منعطف" در این صحنه‌ها یک "پلیسِ اشتباهی و منفعل" است و باید پلیس، مقتدرانه، جلوی چنین رفتارهای خشن را که به "ساحتِ شهروندی" تجاوز می‌کنند با شدت و حدت بگیرد تا آرامش واقعی و روانی در محل درمان حاکم شود.

با همین رویکرد در حوادث اخیری که در مراکز درمانی برخی شهرها روی داد، فراجا به سرعت با حضور در حادثه حاضر، متهمان را شناسایی و دستگیر کرد و پرونده آنان را به مراجع قضایی ارسال کرد با این حال انتظار می رود اقدامات پیشگیرانه در دستور کار نهادهای مرتبط با تامین نظم و امنیت مراکز درمانی در دستور کار باشد تا دیگر شاهد تکرار چنین حوادث ناگواری نباشیم. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.