جامعه پزشکی فقط آن ۱۰ درصد پزشک با درآمد لاکچری نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، افزایش یا عدم افزایش ویزیت پزشکان که در جامعه پزشکی با نام "تعرفه‌ پزشکی" معروف است، یکی از موضوعاتی است که هر سال بحث‌ها پیرامون آن داغ می‌شود تا سال بعد.

روز گذشته سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت از پیشنهاد افزایش ۴۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی در ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: تعرفه‌های پزشکی با هزینه‌های جاری هم‌خوانی ندارد و اگر اصلاح نشود، می‌تواند معضل ایجاد کند. او گفت: سال قبل ۴۰ درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده بود که فقط ۲۵ درصد آن در سازمان برنامه و بودجه و درنهایت توسط هیئت وزیران تصویب شد. بنابراین با توجه به تورم امسال و آن ۱۵ درصد حذف‌شده‌ی سال قبل به نظر می‌رسد افزایش تعرفه‌ی اعلامی در سال ۱۴۰۳ نباید کمتر از ۴۰ درصد تعرفه سال قبل "۱۴۰۲" باشد.

اما پزشکان وعده افزایش مناسب و استاندارد تعرفه‌های پزشکی را وعده‌ای توخالی می‌دانند که هر سال به گوش می‌رسد و هرگز محقق نشده است. چراکه یک سر آن به مردم مربوط می‌شود که عده زیادی از آنها توانایی پرداخت ندارند و یک سر آن به بیمه‌ها که به تعهد و خوش‌حسابی معروف نیستند. پزشکان معتقدند تعرفه‌های پزشکی ناچیز است و با این مبالغ از عهده مخارج خود برنمی‌آیند و اگر اصلاح نشود، آسیب‌های متعددی در پی دارد. آنها می‌گویند یکی از دلایل گرایش پزشکان به مشاغل غیر پزشکی در کشور، همین عدم هم‌خوانی تعرفه‌ها با تورم است. مردم هم می‌گویند با وجود حق بیمه‌ای که ماهانه به سازمان‌های بیمه‌گر می‌پردازند، اما ویزیت پزشکان معمولا شامل حق بیمه نمی‌شود و معمولا مجبورند آن را از جیب خود بپردازند و به همین دلیل تعرفه‌ها برای آنها سنگین است.

هر سال از افزایش تعرفه‌ها خبر می‌دهند

نارضایتی پزشکان از میزان تعرفه‌های پزشکی موجب گرایش بسیاری از پزشکان به حرفه‌های دیگر شده است. حرفه‌هایی که به اعتقاد پزشکان درس خواندن و دود چراغ خوردن نمی‌خواهد.

یوسف کاظمی رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با ناچیز خواندن تعرفه‌های پزشکی گفت: هزینه کاشت ناخن ۴۵۰ هزار تومان و دستمزد جراح پروتز زانو ۴۰۰ هزار تومان است! یعنی دستمزد یک ناخن‌کار از دستمزد یک جراح زانو بیشتر است، تعرفه‌گذاری، یعنی اعمال قیمت تمام‌شده‌ی خدمات که با سوءمدیریت عمدی، قیمت واقعی خدمات را در تعرفه‌ها اعمال نمی‌کنند.

ایرج خسرونیا فوق تخصص گوارش و کبد و رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران نیز در خصوص پیشنهاد افزایش ۴۵ درصدی تعرفه پزشکان در سال ۱۴۰۳ گفت: اولا از این حرف‌ها زیاد زده می‌شود. هر سال از افزایش تعرفه‌ها خبر می‌دهند و درنهایت هم اتفاقی نمی‌افتد. دوم این که افزایش یا عدم افزایش تعرفه‌ها دست سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت است و آنها هم توجهی به درخواست وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در این خصوص ندارند و درخواست وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه‌ها همیشه روی کاغذ یا در حد حرف می‌ماند. سوم این که حتی اگر تعرفه‌ها ۴۵ درصد هم افزایش پیدا کند، نمی‌تواند شکاف موجود در حقوق پزشکان را پر کند.

وی افزود: جامعه پزشکی اصلا تمایل و انتظار ندارد که تعرفه‌ها یا ویزیت پزشکان از جیب مردم پرداخت شود. سازمان‌های بیمه‌گر باید این پول را پرداخت کنند. وقتی بیمه‌ها سرتاسر سال از من و شما رقمی به عنوان حق بیمه کم می‌کنند، موظفند که وقتی مردم بیمار می‌شوند، تمام مخارج درمان آنها را بپردازند، قراری که قبلا گذاشته شده بود، این بود که ۸۰ درصد حق بیمه را سازمان‌های بیمه‌گر بدهند و ۲۰ درصد را مردم یا فرد بیمه‌شده. اما الان برعکس شده، ۸۰ درصد را بیمه‌شده پرداخت می‌کند و فقط ۲۰ درصد را بیمه می‌پردازد، آن هم اگر بپردازد. چون بعضی وقت‌ها ۶ تا ۸ ماه بعد پرداخت می‌کنند، بنابراین ما انتظار نداریم که مردم با فشارهای اقتصادی فعلی در کشور، تعرفه‌ پزشکی را از جیب خود بپردازند و لازم است که بیمه‌ها متعهد و خوش‌حساب باشند.

جامعه پزشکی فقط آن ۱۰ درصد پزشک با درآمد لاکچری نیست

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران ادامه داد: خیلی‌ها فکر می‌کنند کل پول ویزیت‌ به جیب پزشک می‌رود. در حالی که این طور نیست. تعرفه از دو جزء تشکیل شده است؛ حق حرفه‌ای و حق فنی. حق فنی شامل حقوق منشی، اجاره مطب، مالیات، هزینه تلفن، حق بیمه تامین اجتماعی و ... است. مبلغی که به عنوان حق حرفه‌ای برای پزشک می‌ماند، بسیار ناچیز است.

خسرونیا گفت: طبق آمار خود سازمان نظام پزشکی حدود ۱۰۰ درصد حق حرفه‌ای پزشکان دارد از بین می‌رود. واقعیت این است که وضعیت مالی‌ ۷۰ درصد پزشکان آن طور نیست که همه تصور می‌کنند. متاسفانه خیلی از دوستان و حتی مسئولان فکر می‌کنند کل جامعه پزشکی همان ۱۰ درصدی هستند که جراحی‌های لاکچری انجام می‌دهند و درآمدهای بالایی دارند، اما واقعیت این است که مخارج‌ ۷۰ درصد پزشکان از همین حق ویزیت‌ها تامین می‌شود، خود دولت هر سال مخارج مطب‌ها و بیمارستان‌های خصوصی را زیاد می‌کند و با این حساب، تعرفه‌هایی که در سال‌های اخیر برای پزشکان تعیین شده، مورد تایید ما پزشکان نیست.

خیلی‌ها فکر می‌کنند پزشکان لای پر قو می‌خوابند

وی افزود: خیلی‌ها فکر می‌کنند پزشکان لای پر قو می‌خوابند و در خانه‌های آنچنانی زندگی می‌کنند. شما یک پزشک را به من معرفی کنید که خانه‌ای لوکس در بالای شهر داشته باشد. چند درصد از ویلاهای شمال ایران متعلق به پزشکان متخصص است؟ من پزشک متخصص سراغ دارم که بعد از ۵۰ سال طبابت فوت کرده و خانواده‌اش نتوانستند برایش مراسم ختم بگیرند. من پزشک سراغ دارم که همسرش فوت کرد و مخارج کفن و دفن را همکاران فراهم کردند. این حرف‌ها فقط به شخصیت قشر پزشک ضربه می‌زند و فقط منجر به افزایش مهاجرت آنها می‌شود.

افزایش ۴۵ درصدی تعرفه‌ها هم شکاف را پر نمی‌کند

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت حتی اگر تعرفه‌ها ۴۵ درصد هم زیاد شود، اصلا نمی‌تواند شکاف‌ها را پر و رضایت نسبی پزشکان را تامین کند. چون سطح تورم از پارسال تا امسال به گفته خود دولت ۴۰ درصد بوده است. اما ویزیت پزشکان سال گذشته ۲۰ درصد اضافه شد. سال قبلش هم همین‌طور. یعنی سالانه ۲۰ درصد از درآمد پزشکان کاسته می‌شود و از آن طرف هم سالی ۲۰ تا ۳۰ درصد به مخارج‌مان - اجاره مطب، حقوق پرسنل، تامین اجتماعی، مالیات و ... - بیشتر می‌شود، در یک بیمارستان خصوصی حقوق پرسنل ۲۰ تا ۳۰ درصد اضافه می‌شود و از آن طرف ۲۰ تا ۳۰ درصد حق بیمه‌ هم از آنها کسر می‌شود. خب با این فرمول، یک بیمارستان خصوصی یا پزشک چطور می‌تواند مخارج خود را تامین کند؟  همشهری‌آنلاین 

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.