آخرین بانک اروپایی نیز ایران را برای خرید تجهیزات پزشکی و دارویی تحریم کرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بانک Volksbank آلمان طی اطلاعیه‌ای به ذی‌نفعان و صاحبان حساب‌های شرکت‌هایی که با ایران دادوستد دارند، پایان همکاری برای پذیرش وجوه معاملات مربوط به ایران را از تاریخ اول فوریه۲۰۲۴ اعلام کرده و این یعنی یک تحریم جدی در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی برای ایران و البته سخت‌تر و گران‌تر شدن مسیر تامین کالاهای سلامت‌محور برای مردم.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر در سطح بین‌الملل و حتی سازمان جهانی بهداشت اینطور عنوان می‌شده که ایران برای خرید چنین محصولاتی تحریم نیست اما به تأکید کارشناسان با وجود مسیر شفافی که واردکنندگان این حوزه در پیش گرفته و براساس آن دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند، این اتفاق چه معنایی به جز تحریم محصولات حیاتی برای بیماران ایرانی دارد. در این‌باره سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو هم چندی پیش از امتناع شرکت‌های خارجی برای فروش دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی به بهانه تحریم‌ خبر داده و گفته بود این مسئله باعث شده که تعدادی از بیماران به داروهای مورد نیاز خود دسترسی نداشته باشند.

مگر تحریم دارویی چیست؟

مجتبی بوربور نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه عمده داروهایی که از منابعی با ارز یورو خریداری می‌شود تحت‌تأثیر این بانک قرار دارد گفت: برای تامین دارو چند مسیر محدود مانده بود و اگر بخواهیم در این‌باره عددی اعلام کنیم، حدود05 درصد داروها از طریق این تبادل تامین می‌شد.

وی در خصوص اینکه از این به بعد چه مسیری پیش روی تامین‌کنندگان داروهای خارجی مورد نیاز کشور است افزود: یکی از راهکارها تنوع‌بخشی به سبد و پیدا کردن منابع دیگر است، این مسئله زمانبر است و می‌تواند عوارضی برای مصرف‌کننده ایجاد کند. وزارت بهداشت همواره تلاش می‌کند که داروهای مورد نیاز را تامین کند، اما زمانی که از چنین منابعی محروم می‌شویم، ممکن است از نظر کیفی زنجیره تامین دچار آسیب شود و نگرانی‌هایی به وجود بیاید، در این شرایط شرکت‌های واردکننده یا وزارت بهداشت مجبور می‌شوند کالا را با تعداد دفعات کمتر بخرند که نتیجه آن تحمیل هزینه‌های زیاد است چه برای خریداران دارو و چه شرکت‌های واردکننده.

نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در خصوص اینکه آیا چنین چیزی نقض حقوق بشر نیست گفت: به واقع دارو را برای ما تحریم کرده‌اند چون شرکت‌های تامین‌کننده در مسیر نقل و انتقالات پول و کالا برای حوزه سلامت مسیر شفافی داشته‌اند، اما عملا آنها جلوی این مسئله را گرفته‌اند که به نوعی تحریم دارویی برای ایران است. به‌ویژه درباره داروی بیماران صعب‌العلاج می‌تواند تامین دارو را مختل کند و با وجود همه حمایت‌ها و کمک‌هایی که سازمان غذا و دارو در این‌باره انجام می‌دهد، اما مشکلات وجود خواهند داشت. همانطور که در گذشته هم مسیر خرید داروهای مورد نیاز بیماران ایرانی را سخت کرده بودند.

بن‌بست نداریم اما کار سخت‌تر می‌شود


ابوالفتح صانعی عضو هیأت مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران نیز در این خصوص گفت: یکی از بانک‌های آلمان که بیشتر در خود این کشور فعالیت دارد و به‌صورت مستقیم در خارج از اروپا فعال نیست به ما اعلام کرده که هر نوع معامله‌ای را که پشت آن کشور ایران قرار دارد پوشش نخواهد داد. این آخرین بانک اروپایی برای مبادلات مالی و خرید تجهیزات پزشکی و دارویی است.

وی افزود:  این بانک بیش از 03 درصد از تجارت ما را درحوزه تجهیزات پزشکی کارسازی می‌کرد افزود: تجهیزات پزشکی جزو اقلام بشردوستانه است و به‌خودی‌خود در تحریم نیست، بنابراین به بن‌بست نمی‌رسیم اما این مسئله می‌تواند هزینه‌ها را به‌شدت افزایش دهد و دوره انتقال پول هم سخت‌تر و زمان‌برتر می‌شود، به همین دلیل ممکن است روند تامین کالا با فاصله زمانی بیشتری همراه شود و دسترسی بیماران به اقلام مورد نیازشان را دچار اختلال کند. امیدوارم شرکت‌های تامین‌کننده بتوانند در ادامه این اقلام را بموقع تامین کنند.

35 درصدتجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز ایران از طریق اروپا تامین می‌شود، 10 درصد کارمزد نقل و انتقالات بانکی برای شرکت‌های واردکننده دارو به‌دلیل این تحریم برآورد می‌شود درحالی‌که این رقم پیش‌تر حدود 5 تا 7 درصد بوده است.

4 آسیب مهم تحریم دارویی و تجهیزات پزشکی: زمانبر شدن زمان تامین، آسیب کیفی در زنجیره تامین، افزایش هزینه در نقل و انتقالات مالی و تبدیل کردن ارزها، تحمیل هزینه‌های مضاعف برای خرید بیشتر. روزنامه همشهری

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.