تالاسمی به هیچ عنوان بیماری نبوده و خطرناک نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس حاجی فتحعلی در خصوص بیماری تالاسمی گفت: واقعا نباید بگوییم تالاسمی یک بیماری است بلکه یک صفت است. پدران و مادران باید ببینید وقتی زوجینی قصد ازدواج دارند و ثابت شد یکی از آنها تالاسمی دارد نباید نگران باشند.

وی افزود: تالاسمی به هیچ عنوان بیماری نبوده و خطرناک نیست بلکه یک صفت است، مانند رنگ چشم، مدل مو و... که در فرد شبیه والدینش می‌شود، به‌ طوری‌که وقتی که می‌گوییم تالاسمی، یعنی خونمان هم شبیه پدرو مادرمان شده است، در فرم‌های خفیف تالاسمی اگر والدین به این سن رسیده‌ و هیچ مشکلی ندارند و دارای فرزندان خوب و سالمی شده‌اند، ما نیز می‌توانیم چنین فرزندانی داشته باشیم و به هیچ وجه خطرناک نیست و از والدین خواهش می‌کنم به هیچ عنوان نگران این مسئله نباشد.

فتحعلی ادامه داد: با اشاره به انجام آزمایش تالاسمی در ابتدای ازدواج گفت: این آزمایش برای این است که آیا زوجین ما بدون هیچ بررسی هر زمان خواستند می‌توانند فرزنددار شوند، یا اینکه هنگام بارداری چه کارهایی باید انجام دهند. اگر هر دو از نظر تالاسمی مثبت بودند و تالاسمی بتا داشتند و نیز در یک شرط اگر پدر و مادر هر دو حامل ژن تالاسمی بتا باشند، آن موقع باید بگوییم چه کار کنند تا فرزندشان، فرزندی سالم باشد و تالاسمی ماژور نداشته باشد و در بقیه موارد نیز اصلاً مشکلی وجود ندارد.

به گزارش فارس متخصص خون و سرطان بزرگسالان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی در پایان اضافه کرد: ممکن است این سؤال پیش بیاید اگر هر دو زوج حامل تالاسمی بتا باشند می‌توانند فرزندان سالمی به دنیا بیاورند که باید گفت امروزه در این خصوص اصلاً جای نگرانی نیست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.