"نقدینگی" چالش اصلی حوزه دارو در کشور است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد پیکانپور در نشست خبری دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی گفت: کلیت بستر باید برای تمام شرکت‌های فعال در حوزه تولید و تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد واکاوی قرار گیرد و نه تنها برای دانش بنیان‌ها، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نفوذ جمهوری اسلامی را در شرکت‌های منطقه افزایش دهند و باید حمایت مناسبی از آنها صورت گیرد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: برخی موارد به صورت سلبی مانع فعالیت شرکت‌های تولید کننده اعم از دانش بنیان و غیره می‌شود. اقدامات حمایتی اداره کل دارو مصداقا مشخص است. یک بخشی از مشکلات دارو فراسازمانی است و دستگاه‌های دیگر و مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها نیز باید حمایت کنند و کارهای آنها تاثیر جدی بر برون‌داد حوزه دارو دارد. نمی‌توان صرفا خروجی را نقد کرد بدون اینکه به سلسله مراتب پیشین نگاه کرد، با مدیریت اقتضایی روبرو هستیم، اگر قرار است که حوزه دارو بتواند حیات خود را ادامه دهد و رشد کند لازم است بیش از هرچیزی چرخه نقدینگی این صنعت واکاوی و اصلاح شود.

وی افزود: علی‌رغم درخواست ۱۰۵ همتی بودجه دارویاری اما ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب ما در سال جاری در خصوص دارویار بود و این درحالیست که امروز ما مورد نقد مجلس شدیم که چرا مطالبات صنعت دارو پرداخت نشده است. دقیقا ۶۹ هزار میلیارد تومان مطالبات شرکت‌های پخش از داروخانه‌ها است، چالش اصلی دارو در کشور امروز مسئله نقدینگی است. برای اینکه شرکت‌ها بتوانند ارزش افزوده خلق کنند و کار را پیش ببرند باید چرخه نقدینگی اصلاح شود. چرا بندی در مجلس مطرح می‌شود و وقتی صحبت از این می‌شود که حساب دارو از سایر حساب ها تفکیک شود و به اذعان یکی از نمایندگان جمله انتهایی یک بند که می‌گوید "تصرف در اموال دارو، تصرف در اموال دولتی است" حذف می‌شود؟ مصوبه‌ای که بدون این بند به برنامه بودجه برود یک شیر بی‌یال و کوپال است چگونه می‌خواهد مطالبات دارو را ارائه دهد؟

پیکانپور گفت: چرا در بعضی استان‌ها که این موضوع را رعایت می‌کنند کمبود دارو در کمترین حد ممکن است؟ اما در حوزه‌هایی که این رعایت نمی‌شود و پول دارو ممکن است در ردیف‌های دیگری هزینه شود این کمبود افزایش می‌یابد؟ این موضوع باید شفاف شود. شفافیت اولین اصل این حوزه است، ضعف این حوزه این است که تصمیم گیرندگان که باید پای مصوبات بمانند با تاخیر متوجه صدای صنعت و رگولاتوری دارو می‌شوند. موضوع قیمت‌گذاری این روزها در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان و غیر دانش بنیان به جد مورد پیگیری است. در گزارش دیروز نمایندگان مجلس مطرح شد. بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های دارویی ما از قیمت‌هایی که برای آنها اعلام شده رضایت‌مندی دارند و تعداد شرکت‌هایی که رضایت نداشتند طبق نظرسنجی باید بررسی شوند، سال گذشته که کلا چهار ماه ابتدایی سال اصلا قیمت‌گذاری صورت نگرفت و عزیزانی که باید آن زمان مداخله می‌کردند کاری نکردند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: چرا با تاخیر یکساله برخی مطالبات باید از زبان نماینده محترم مجلس مطرح شود، درحالی که نیاز امروز ما که نقدینگی است هم شاید سال دیگر از زبان آنها مطرح شود، اگر وارداتی در حوزه دارو دارد انجام می‌شود ماحصل همین ضعف‌ها است. اگر تولید در جای خود حمایت می‌شد و نقدینگی مربوط آن تامین می‌شد امروز با سیری از ابطال فیش‌های ارزی مواجه نبودیم. فیش را می‌گذاریم و بعد با نظر دستگاه تخصیص ارز صورت می‌گیرد و بانک مرکزی اهتمام به تخصیص ارز می‌کند اما شرکت قادر به خرید فیش مربوطه نمی‌شود و نمی‌تواند مواد اولیه را تامین کند و بعد بیاییم گله کنیم که چرا برنامه‌ریزی تامین صورت نگرفته است؟ و این درحالی است که آنجایی که باید مصوبات حمایتی در راستای حمایت از نقدینگی وجود می‌داشته، برقرار نبوده است.

وی افزود: سازمان غذا و دارو دستگاه چاپ پول و ارز ندارد، عزیزان در مجلس الان که بودجه ۱۴۰۳ درحال نهایی شدن است، تمهیدات لازم را درنظر گیرند، نه اینکه یک مصوبه خطایی که مالیات بر ارزش افزوده دارو را یک درصد کاهش پیدا کند را بدهند درحالی که مالیات دارو صفر است. سال گذشته این موضوع در پیش‌نویس‌ها آمده و با بحث آنرا ابطال کردیم و مجدد امسال آمده و باز هم آن را باطل کردیم، عزیزان درحالی شکایت از ضعف سامانه تی‌تک و نشتی دارو می‌کنند که در همان حال به ما مکاتبه می‌کنند و از مسیر کور توزیع مخدرها در کشور حمایت می‌کنند، باید پاسخگو باشند. سامانه تی‌تک یکی از افتخارات نظام است و نمی‌توان آن را از بین برد. این سامانه یک پرچم افتخار حوزه دارو است. بسیاری از کشورهای منطقه که با آنها صحبت می‌کنیم تی‌تک را که می‌شناسند مشتاقانه اعلام می‌کنند که بسترهای مربوطه در کشور خودشان هم پا بگیرد تا از این ظرفیت و درس آموخته استفاده کنند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: خواهش می‌کنم عزیزان به کمک صنعت و رگولاتوری بیایند. سال گذشته منفی ۲.۵ درصد رشد حوزه دارو در کشور بود و تنها صنعتی که در کشور سال قبل منفی شد حوزه دارو بود و تا پایان شهریور امسال به مثبت ۵.۱ درصد رسیدیم و بیش از ۷.۵ درصد رشد داشتیم. از طرف دیگر به گزارش بانک مرکزی درحالیکه میانگین رشد صنعت ۳.۳ درصد است اما در حوزه دارو ۱۱.۹ در سال جاری بوده است. با این وجود و تمام سختی‌ها این اتفاقات افتاده است.

وی تاکید کرد: اگر قرار است مشکلات حل شود و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند کار کنند، خواهش می‌کنم عزیزان به هشدارهای متخصصین دارو و تجهیزات پزشکی توجه کنند و حرف متخصصین را بشنوند. اکنون در جلسات مختلف فعالین حوزه صنعت حضور دارند تا تمام ظرفیت‌ها به کار گرفته شود. در گزارشی که دیروز منتشر شد دفتر نظارت مجلس شورای اسلامی از ایجاد سامانه نظارت شورتیج در سازمان غذا و دارو که کمبودها را به صورت سیستمی گزارش می‌دهد و امکان دست بردن در دیتاها را ناممکن می‌کند، تشکر کردند اما وقتی با رویکرد سیاسی صحبت می‌شود می‌گویند درست است که کمبودهای دارویی سال قبل به لحاظ تعدادی کمتر شده است اما جنس کمبود مهم است و نه تعداد کمبود، گویی که سال قبل فقط ویتامین‌ها در کشور کمبود داشته و امسال است که داروهای حیاتی به مشکل خورده است.

به گزارش ایسنا پیکانپور در پایان با تاکید بر اینکه مشکلات حوزه دارو باید یکپارچه دیده شود تصریح کرد: اگر قرار بر اصلاح مشکلات و تسهیل کسب و کار حوزه دارو است، تحقق طرح پرداخت بر خط به ذی‌نفع نهایی و پرداخت مطالبات زنجیره تامین در یک زنجیره بسته طبق الگوهای جهانی، باید رخ دهد و بدون حل این مشکلات نظام دارویی همچنان گرفتار مشکلات خواهد بود، از قانون گذاران برنامه بودجه ۱۴۰۳ می‌خواهم قانون را در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تدوین کنند و ضرورت‌هایی که به آنها تذکر دادیم را بشنوند تا طوری نشود که اردیبهشت سال آینده با کمبود دارو به علت عدم تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت مواجه شویم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.