سومین پویش ملی سلامت در راه است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شیوع بیماری‌های غیرواگیر که با مرگ و میرهای زیادی نیز همراه است باعث شد تا وزارت بهداشت به فکر اجرای طرحی باشد که بر اساس آن بتواند ضمن شناسایی افرادی که با عارضه‌های خطرناکی همچون دیابت و فشارخون بالا دست و پنجه نرم می‌کنند، آنها را تحت کنترل و درمان قرار دهد تا از شدت شیوع بیماری‌های غیرواگیر بکاهد.

دیابت و پرفشاری خون را می‌توان دو عامل تشدید کننده بیماری‌های غیرواگیر همچون سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های کلیوی و…، قلمداد کرد که با مرگ و میرهای زیادی نیز همراه هستند.

بر همین اساس پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ۱۴۰۱ در کشور کلید خورد و قرار شد بر اساس این طرح افراد بالای ۱۸ سال در یک بازه زمانی از نظر دیابت و فشارخون بالا شناسایی شوند. این طرح ابتدا قرار بود ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ به پایان برسد که وزارت بهداشت نسبت به تمدید آن تا ۳۰ دی ماه اقدام کرد.

آنچه تاکنون از نتایج اجرای پویش ملی سلامت در کشور به دست آمده است بیش از ۴۵ میلیون و ۳۴۸ هزار نفر در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۸۴۲ هزار و ۳۷۷ نفر با احتمال ابتلاء به پرفشاری خون و ۴۶۷ هزار و ۲۸ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۳ درصد از بار بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آن بر اثر بیماری‌های غیرواگیر مانند پرفشاری خون و دیابت است.

۳۲ درصد از افراد بالای ۱۸ سال فشارخون دارند و ۶۰ درصد از افراد از فشارخون خود بی خبرند. همچنین ۱۴ درصد از افراد مبتلا به دیابت هستند و ۵۰ درصد از آنان از بیماری خود خبر ندارند. به همین دلیل از این بیماری به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود. ضمن اینکه سالانه ۳۰ هزار مرگ به علت دیابت در کشور اتفاق می‌افتد

گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

در همین حال بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در واکنش به آمار بالای مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور گفت: می‌خواهیم با اجرای پویش ملی سلامت تا سال ۱۴۰۹ دست کم تعداد نیم میلیون مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی و ۳۰ هزار مرگ بر اثر دیابت را کاهش دهیم.

وی به خسارات اقتصادی بیماری‌های غیرواگیر در کشور اشاره کرد و افزود: این بیماری‌ها سالانه بیش از ۸۰ تریلیون تومان به اقتصاد ایران آسیب می‌زند که برابر با ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی است، بار اقتصادی بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران ۴۳۰ تریلیون و دیابت ۱۳۰ تریلیون ریال محاسبه شده است، ارزش اقتصادی که با اجرای پویش ملی سلامت بازیابی می‌شود در یک دوره ۱۵ ساله حدود ۵۴ تریلیون تومان است.

در همین حال قرار است از اول بهمن ۱۴۰۲ پویش دوم تحت عنوان "پویش ملی سلامت، اطلاع‌رسانی تغذیه سالم" در سراسر کشور آغاز شود.

این پویش از اول تا هفتم بهمن با موضوع نمک و شعار "انتخاب همه: نمک کم، اما تصفیه شده یددار" و همچنین از هشتم تا پانزدهم بهمن با موضوع لبنیات و شعار "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" در سراسر کشور به اجرا گذاشته می‌شود.

همه ما می‌دانیم که خطر عمده پرفشاری خون مصرف بیش از حد اندازه نمک است و طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف نمک در ایران ۲ برابر حد استاندارد است. بنابراین اگر بتوانیم فقط میزان مصرف نمک را در غذاها و خوراکی‌ها به نصف کاهش دهیم می‌توانیم از میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به شدت کاهش دهیم.

پیشنهاد سومین پویش ملی سلامت

به دنبال اجرای پویش اول با هدف غربالگری دیابت و فشارخون بالا در افراد بالای ۱۸ سال و کلید خوردن پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم از اول بهمن ۱۴۰۲ وزیر بهداشت در نشست با معاون و مدیران حوزه بهداشت، پیشنهاد داده است که سومین پویش ملی سلامت برای افراد زیر ۱۸ سال کشور اجرایی شود.

با توجه به روند رو به افزایش چاقی در بین کودکان و نوجوانان و نوع تغذیه‌ای که در این سنین باب شده است نگرانی‌هایی نسبت به شیوع بیماری‌های غیرواگیر در جمعیت زیر ۱۸ سال کشور وجود دارد که اگر نتوان نسبت به کنترل آن موفق بود، قطعاً زنگ خطر افزایش بیماری‌های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها می‌تواند با عواقب و عوارض ناگواری برای سلامت جامعه و اقتصاد کشور همراه باشد.

بر همین اساس وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت کودکان به عنوان آینده سازان کشور خواستار اجرای یک غربالگری سراسری برای جمعیت کمتر از ۱۸ سال در زمینه بیماری‌های شایع و همچنین عوامل خطر و زمینه ساز بیماری‌ها شد. مهر

پایان پیام/

4 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.