مصرف روزانه لبنیات یکی از راهکارهای کاهش فشار خون است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد اسماعیل‌زاده همزمان با دوازدهمین روز پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم ضمن بیان این مطلب گفت: فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی است و همچنان یک نگرانی قابل توجه برای سلامت جهانی محسوب می شود. 
 
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت فشار خون بالا را به عنوان بزرگترین علت مرگ قابل پیشگیری طبقه بندی کرده است که عمدتاً به دلیل عوامل محیطی از جمله رژیم غذایی و سایر جنبه های سبک زندگی است، نتایج یک مطالعه متاآنالیز نشان داد که اگر به ازای هر  200 گرم در روز بیشتر از کل مصرف لبنیات، که عمدتاً به عنوان لبنیات کم چرب مصرف شود، 16 درصد خطر افزایش فشار خون و 3 درصد خطر ابتلا به فشار خون بالا "HTN" کمتر است.
 
وی تصریح کرد: محصولات لبنی سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین با کیفیت بالا، کلسیم، منیزیم و فسفر هستند که ممکن است به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون کمک کند، اثرات کاهش فشار خون محصولات لبنی کم چرب ممکن است به الکترولیت هایی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم نسبت داده شود، این مواد مغذی بر مقاومت عروقی تأثیر می گذارند و اتساع عروق را تقویت و احتباس کلیوی سدیم را کاهش می دهند.

به گزارش وبدا اسماعیل‌زاده در پایان گفت: آنزیم‌های گوارشی منجر به آزادسازی پپتیدهای فعال زیستی از پروتئین لبنی می‌شوند که عملکرد اندوتلیال را تعدیل می‌کند و منجر به اتساع عروق می‌شود، مصرف لبنیات یکی از منابع غذایی مصرفی روزانه افراد مبتلا به پرفشاری خون است چرا که به کنترل فشار خونشان کمک خوبی می کند و برای افراد سالم نیز مصرف این گروه غذایی تاثیر خوبی در کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون دارد، یکی از راهکارهای کاهش فشار خون مصرف روزانه لبنیات یعنی شیر، ماست و پنیر و دوغ است.

پایان پیام/

مطالب مشابه