در حال حاضر ۱۷۰ نفر اهداکننده خون بسیار نادر هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مصطفی جمالی در خصوص بانک خون بند ناف گفت: در خون بند ناف سلول‌های بنیادی خون‌ساز وجود دارد. در گذشته این جفت دور ریخته می‌شد، اما در حال حاضر از اواسط دهه ۸۰ وقتی نوزادی به دنیا می‌آید، خون داخل جفت را جدا کرده و سلول‌های بنیادی را از این خون جدا کرده و نگهداری می‌کنند و به افرادی می‌دهند که نیاز به پیوند مغز استخوان یا همان سلول‌های بنیادی دارند.این روش بیشتر برای کودکان نتیجه‌بخش است و جان عده‌ای نیز از این طریق نجات پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در خصوص اینکه هزینه نگهداری خون بندناف چقدر است؟ گفت: دو بانک خون بند ناف داریم که یک بانک خون بند ناف عمومی و دیگری بانک خون بندناف خصوصی است. البته براساس نظریات دانشمندان دنیا و مراکز معتبر در دنیا وجود بانک خصوصی رد شده است.

وی تصریح کرد: در سازمان انتقال خون بانک خون بندناف عمومی داریم.البته باتوجه به بودجه محدودی که در این بخش داریم در حال حاضر حدود ۴ هزار و ۲۵۰ واحد خون بند ناف در این بانک ذخیره شده است. البته از همین تعداد هم تاکنون بیش از ۲۰ نفر پیوند مغز استخوان شده‌اند و جان آن‌ها نجات پیدا کرده است. در یک مورد کودکی بوده که در ۵ سالگی پیوند شده است و در حال حاضر در حال خدمت سربازی است.

جمالی گفت: توصیه ما به مردم که قصد چنین کاری را دارند ذخیره خون بندناف در بانک عمومی است و این بد است که برخی طوری تبلیغ می‌کنند که خودتان و فرزندانتان را بیمه کنید و باعث می‌شود که فرد فرش زیرپایش را بفروشد تا هزینه نگهداری خون بندناف را بپردازد در حالی که مصرف چندانی ندارد. در حال حاضر روش‌های نوینی آمده است که دارویی را به فرد می‌دهند که باعث می‌شود، سلول‌های بنیادی خون‌ساز از مغز استخوان وارد خون شده و بعد با دستگاه آن را جداسازی می‌کنند یعنی همین نوزاد که خون بند ناف او را جداسازی می‌کنند هم می‌تواند در بزرگسالی مغز استخوان بدهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: انجمن‌های علمی و پزشکی در دنیا نظر موافقی درخصوص بانک بندخون ناف خصوصی ندارند، اما به هرجهت این کار سودآور است و سود پشت آن وجود دارد ضمن اینکه در حال حاضر خون بند ناف مانند سال‌های گذشته دارای اهمیت نیست و روش‌ها و مدل‌های جدید پیوند آمده است. پیشنهادم این است که بهتر است بانک‌های خصوصی را کنار بگذاریم.

وی افزود: بانک رویان قدیمی‌ترین بانک بند خون ناف است البته خصوصی است اما همیشه توصیه می‌کنیم اگر مردم قصد چنین کاری دارند بانک خون بندناف عمومی در کشور تقویت شود. چند بیمارستان با ما در این زمینه همکاری دارند و مادرانی که داوطلب هستند و تمایل به همکاری دارند رایگان خون بند ناف نوزاد خود را اهدا می‌کنند و ما هم به صورت رایگان در اختیار بیمار نیازمند قرار می‌دهیم.

جمالی در خصوص خون‌های نادر گفت: با اقداماتی که در چند سال اخیر انجام شده، در زمینه ذخیره خون‌های نادر اتفاقات خوبی افتاده است و در این دو الی سه سال اخیر موردی نبوده است که به خون نادر احتیاج داشته باشیم و موجود نباشد و توانسته‌ایم آن را تامین کنیم، از سال ۱۳۸۷ برنامه ملی اهداکنندگان خون‌های نادر در ایران شروع شده است و در سال ۱۳۸۹ نیز ایران به عضویت در کارگروه بین‌المللی خون‌های نادر در آمده است که ۲۸ کشور نیز عضو کارگروه بین‌اللملی خون‌های نادر نیز هستند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه ۲۱ دی ماه روز ملی خون‌های نادر در کشور است ادامه داد: ۳۵۴ واحد خون ذخیره شده نادر در ایران وجود دارد. همچنین ۱۰۰ واحد خون ذخیره شده بسیار نادر منجمد در کشور داریم.

به گزارش ایلنا وی در پایان با اشاره به اهداکنندگان خون‌های نادر در کشور گفت: در کشور در حال حاضر ۱۷۰ نفر اهداکننده خون بسیار نادر هستند و در بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ برای تزریق به بیماران در سراسر کشور ۲۷۰ واحد خون نادر ارسال شده است. همچنین جوانترین اهداکننده خون بسیار نادر یک فرد ۲۱ سال است و جوانترین گیرنده خون با گروه خونی نادر شناسایی شده در کشور یک کودک ۱۸ ماهه است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.