پرداخت ۹۵ درصد هزینه‌ها در "برنامه سلامت خانواده"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین‌اللهی در خصوص مطالبات وزارت بهداشت از مجلس دوازدهم با توجه به برنامه‌های دولت در حوزه سلامت گفت: ما قانون‌گذار نیستیم و مجری هستیم و بر همین اساس هم در دولت مسایلی را اجرا می‌کنیم که در مجلس به تصویب رسیده است بنابراین قطعا یک مجلس مقتدر و مجلسی که بتواند قوانین خوبی را بگذارد و آیین نامه‌ها و مسایل را نیز خوب ببیند می‌تواند به ما کمک کند، بنابراین حضور نمایندگانی که متخصص باشند و تجربه داشته باشند و بتوانند قوانین پیشرفته را وضع کنند قطعا مورد تایید است و امیدواریم که با مشارکت مردم این اتفاق بیافتد.

اهمیت "پیشگیری" در حوزه سلامت

وی با اشاره به اولویت وزارت بهداشت برای اجرای برنامه "سلامت خانواده" و همچنین برگزاری همایشی در همین راستا با عنوان "همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک" افزود: نگرش دانش بشری در حوزه سلامت و درمان دگرگون شده به نحوی که از "سلامت درمان‌محور" به سمت "سلامت پیشگیری‌محور" گام برداشته است، تجربه‌ها بیانگر این است مادامی که در دوران پاندمی کرونا نسبت به پیشگیری اقدام کردیم، به موفقیت‌های بسیاری نائل آمدیم، درمان، پرهزینه و پرعارضه است. دوران پاندمی کرونا سبب شد که پیشگیری را برای اولین بار تجربه کنیم و با اقداماتی مانند ماسک‌زدن، رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه کردن نسبت به پیشگیری از بیماری‌ کرونا اقدام کردیم.

"سلامت خانواده" در کانون توجه

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر موضوع "سلامت خانواده" در کانون توجه است ادامه داد: اگر بخواهیم سلامت را مانند یک هرم در نظر بگیریم به این صورت است که سلامت خانواده در راس آن قرار دارد. طرح سلامت خانواده وزارت بهداشت از فرهنگ ایرانی نشات گرفته است، چرا که ایران یک کشور خانواده دوست است، اگر بخواهیم سلامت یک جامعه را ارتقا دهیم باید سلامت خانواده را در کانون توجه قرار دهیم. اگر خواهان داشتن یک جامعه سالم هستیم باید خانواده سالم داشته باشیم. 

یک مراقب سلامت برای هر کد ملی

عین اللهی در تشریح "برنامه سلامت خانواده" گفت: وزارت بهداشت با اجرای برنامه سلامت خانواده در نظر دارد که برای هر ایرانی و هر کد ملی یک پرونده سلامت ایجاد کند. اقدامات وزارت بهداشت محدود به تشکیل پرونده سلامت نمی‌شود بلکه برای هر ایرانی که دارای کد ملی است یک مراقب سلامت در نظر گرفته‌ایم، هنگامی که مراقبان سلامت یک خانواده را تحت نظر قرار می‌دهند مشکلات موجود در خانواده تحت نظر خود را تشخیص می‌دهند.

وی افزود: عواملی مانند عادات رفتاری، عادات غذایی، ژنتیک و ... می‌توانند عامل بیماری باشند که مراقبین سلامت می‌توانند تاثیر این مولفه‌ها در بروز بیماری را برای خانواده‌ها تشریح کنند. هنگامی که خانواده‌ها با این مسائل آشنا می‌شوند می‌توانند نسبت به مسائل پیشگیرانه اقدام کنند چرا که بهترین پزشک می‌تواند خود شخص باشد، بزرگان خانواده، محور یک خانواده را تشکیل می‌دهند، پدر و مادر، محورهای خانواده هستند اما مادر خانواده می‌تواند رفتارهای سلامت را تعیین کند. 

نتایج برگزاری پویش ملی سلامت در شناسایی بیماران دیابتی و فشارخونی

وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری پویش ملی سلامت خاطرنشان کرد: ۴۶ میلیون نفر در پویش ملی سلامت شرکت کردند، متاسفانه ۸۸۰ هزار نفر از افرادی که در پویش ملی سلامت شرکت کردند مبتلا به فشارخون بودند. همچنین از مجموع افرادی که در پویش سلامت شرکت کردند ۴۶۰هزار نفر به دیابت مبتلا بودند، بررسی‌ها بیانگر این بود که ۱۰ میلیون نفر از افرادی که در پویش ملی سلامت شرکت کردند مشکوک به فشارخون بودند و ۳ میلیون نفر نیز در مرحله پیش‌دیابت قرار داشتند.  

مراقبان سلامت، خط مقدم حوزه سلامت

عین اللهی با اشاره به آمار و ارقام ثبت شده در پویش ملی سلامت گفت: در چنین شرایطی مراقبان سلامت را باید خط مقدم حوزه بهداشت و سلامت در نظر گرفت. مراقبان سلامت پزشک نیستند اما در حوزه سلامت دارای تخصص هستند. مراقبان سلامت با توجه به ویژگی‌هایی که دارند از بروز هرگونه اتفاق پیشگیری می‌کنند، بر اساس این برنامه در صورتی که فرد مبتلا به یک بیماری شد توسط پزشک خانواده درمان می‌شود و در ادامه نیز اگر بیمار نیاز به درمان‌های تخصصی داشت توسط پزشک خانوده به متخصص معرفی می‌شود و در صورت لزوم بیمار در بیمارستان بستری می‌شود.  

پرداخت ۹۵ درصد هزینه‌های درمانی در "برنامه سلامت خانواده"

وی در خصوص حمایت‌های درمانی از افراد در برنامه سلامت خانواده افزود: اگر افراد از مسیر برنامه سلامت خانواده درمان شوند، ۹۵ درصد از هزینه‌های درمانی آنها را پرداخت می‌کنیم.  

گسترش "برنامه سلامت خانواده" به سراسر کشور تا پایان دولت سیزدهم

وزیر بهداشت در خصوص چگونگی اجرای برنامه سلامت خانواده گفت: برنامه سلامت خانواده طی سال جاری در ۵۷ شهرستان اجرا شد. سپس این برنامه در ۹۷ شهرستان اجرا شد و در حال حاضر تعداد شهرستان‌هایی که برنامه سلامت خانواده در آن اجرا می‌شود معادل ۱۹۵ مورد است. امیدواریم که تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم تمام شهرستان‌های کشور را تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دهیم، برنامه سلامت خانواده به عنوان یک طرح بین‌المللی شناخته می‌شود. سازمان‌های جهانی از برنامه سلامت خانواده ایران حمایت کرده‌اند.

حضور ۲۰ کشور در همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع

عین اللهی با بیان اینکه همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک طی روزهای پانزدهم و شانزدهم اسفند ماه در مرکز همایش‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود گفت: وزرای بهداشت ۲۰ کشور در این همایش بین‌المللی حضور دارند. برگزاری همایش بین المللی سلامت خانواده جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید چرا که در زمینه برگزاری همایش سلامت خانواده پیش‌قدم شده است.   

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم با نگاهی پیشگیری محور که در کانون توجه قرار داده‌ایم بتوانیم از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنیم. امروزه مشکلات اصلی ما در حوزه بهداشت و سلامت در روستاها نیست بلکه در شهرها است. حدود دو سوم از جمعیت ایران در شهرها ساکن هستند و در عین حال مسائلی مانند تغذیه، ترافیک و آلودگی سبب بسیاری از بیماری‌ها شده است. ما باید عواملی که سبب بیماری می‌شوند را در کانون توجه قرار دهیم و از بروز بیماری جلوگیری کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.