ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی باعث قاچاق معکوس در این حوزه شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید باغبانی جاوید با اشاره به اینکه فساد ناشی از ارز ترجیحی بالاست و محال است که فرایند تخصیص ارز ترجیحی موفق از آب دربیاید گفت: اختصاص ارز ترجیحی در کشور تاکنون چندین بار امتحان شده و هر بار شکست خورده است. ارز حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی باید تک‌نرخی شود.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران ادامه داد: هر زمان که در کشور ارز تک‌نرخی داشتیم، موفق‌تر بودیم و آمار بانک مرکزی هم نشان می‌دهد که در دوران ارز تک‌نرخی، هم رشد اقتصادی داشتیم و هم نرخ تورم کاهشی بوده است. در حوزه تجهیزات پزشکی هم بهترین دوران پیشرفت شرکت‌ها مربوط به دوران ارز تک‌نرخی بود و در آن دوران توانستیم با واردکننده رقابت کنیم و موفق هم بودیم.

وی افزود: سال گذشته در فرایند بازمهندسی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، قیمت برخی از تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی مانند سمعک، استنت، پروتز و کیت‌های آزمایشگاهی کاهش یافت. به عنوان مثال استنت قلب که ۱۴۰۰ ۳۰۰ یورو وارد شده بود با بازمهندسی صورت گرفته در سال ۱۴۰۱، ۲۰۰ یورو عرضه شد. واردکننده باید توضیح دهد چه اتفاقی در این زمینه رخ داده است! همچنین قیمت کیت‌های آزمایشگاهی وارداتی ۵ تا ۲۰ درصد، قیمت سمعک ۱۵ درصد، قیمت پروتز ۱۰ درصد و قیمت استنت ۳۰ درصد کاهش یافت.

باغبانی جاوید ادامه داد: هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران برای خرید تجهیزات پزشکی موردنیاز مناقصه می‌گذارد که باعث ایجاد رقابت شده و بهترین قیمت کشف می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران گفت: ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی باعث شده قاچاق معکوس در این حوزه قابل توجه باشد و حتی ۱۰ درصد قاچاق معکوس هم در این حوزه با توجه به اختلاف بالای نرخ ارز ترجیحی و آزاد عدد بالایی است، در دوره‌ای در کشور که نرخ ارز ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان بود، دستگاهی به اندازه کافی در کشور تولید می‌شد اما در همان زمان با ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک شرکت آمریکایی برای واردات همان دستگاه مجوز دادند درحالی‌که آن محصول پنج سال پیش از آن اکسپایر شده بود و دیگر در خارج از کشور تولید نمی‌شد!

وی تصریح کرد: مابه‌التفاوت ارزی در صورت تغییر نرخ ارز حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از میزانی است که از سوی اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران برآورد شده است.

مابه‌التفاوت ارزی از ۳۷ تا ۹۴ همت

در ادامه رامین فلاح رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران با اشاره به اینکه اصولا ارز ترجیحی برای هیچکس از جمله واردکننده مقبولیت ندارد و هیچ تاجر عاقلی به دلیل مشکلات مختلف به دنبال ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست گفت: البته نمی‌توان به دنبال ارزی غیر از ۴۲۰۰ تومان هم باشیم چون این ارز به گروه کالایی گره خورده است و تامین این کالاها صرفا با همین ارز امکان‌پذیر است. ارز ترجیحی برای تولیدکنندگان واقعی هم مضر است البته نه برای تولیدنماها.

وی افزود: در ارتباط با میزان مابه‌التفاوت ارزی موردنیاز برای حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی برای عدم تغییر وضعیت این حوزه در صورت تغییر نرخ ارز دو سناریو وجود دارد. در سناریو ۱ اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تغییر کند با توجه به ۱.۵ میلیارد دلار ارز، میزان مابه‌التفاوت حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان می‌شود. همچنین در سناریو ۲، اگر ارز ۴۲ هزار تومان شود میزان مابه‌التفاوت حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران در پایان با اشاره به اینکه قاچاق معکوس در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی عدد بالایی نیست و به نظر من حتی یک درصد هم نیست اضافه کرد: وزارت بهداشت ابزارهای کافی مانند فراخوان، مناقصه و غیره را برای کشف بهترین قیمت در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی دارد. فانا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.