تدوین و ابلاغ شیوه نامه "صلاحیت علمی" در دانشگاه‌های علوم پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید چنگیزی آشتیانی در نشست شورای معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با مروری گذرا بر تنوع ماموریت هایی که در مرکز امور هیات علمی وجود دارد گفت: این مرکز در سال گذشته برای اولین بار برنامه توزیع نیروهای فوق تخصصی را با بهره مندی از سامانه جایابی هوشمند به انجام رساند. در این سامانه تلاش شد کلیه آیتم های موثر در جایابی منجمله جوانی جمعیت و بومی گرینی لحاظ شوند.

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت از ثبت نام ۴۱۶ نیروی فوق تخصصی خبر داد و گفت: از این میان در عمل ۱۲۳ نفر به دلایل مختلف از جمله تعهدات خاص و مردودی سال قبل دانشنامه از گردونه خارج شدند و ۲۹۳ نفر از آنها برای نخستین بار در دانشگاه ها و دانشکده های سراسر کشور توزیع شدند.

وی به محدودیت در توزیع نیروها اشاره کرد و افزود: باید شرایط رفاهی و انگیزشی برای حضور نیروها فراهم شود. با توجه به محدودیتی که در این نیروها داریم درخواست دارم که دانشگاه ها، زیر ساخت ها و تسهیلات رفاهی لازم برای حضور این نیروها را پیش از حضور آنها فراهم کنند. اعلام عدم نیاز به نیروهای فوق تخصصی به نوعی نقض درخواست و نیاز جدی و واقعی دانشگاه ها تلقی خواهد شد.‌

چنگیزی آشتیانی از دریافت ۲۰۰ مجوز در خصوص توزیع نیروهای ماده یک با همکاری نیروهای ستاد مسلح خبر داد و گفت: دانشگاه ها تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ فرصت دارند تا همکاران تخصص و فوق تخصص هیات علمی را که برگه اعزام ۱۴۰۳ دریافت کرده اند به ما معرفی کنند تا از این ظرفیت و امکان به نحو ویژه استفاده کنیم.

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت با اشاره به برخی چالش ها و کمبودها در برخی رشته های دکتری تخصصی "Ph.D" در رشته های پرستاری، توانبخشی، بهداشت حرفه‌ای و دکتری تخصصی داروسازی با پایه داروسازی گفت: خوشبختانه در سایر رشته ها محدودیت جدی نداریم. مساله تمدید تعهدات به علت تعدد دانش آموختگان نیز مشکلاتی ایجاد کرده است. اما دانشگاه ها باید بدانند که تقاضای تمدید های مکرر با وجود تعدد دانش آموختگان متقاضی گذراندن تعهدات از سمت آنها موجب می شود که ترافیک نیروهای متقاضی کار از سوی دیگر بیشتر شود و توازن بر هم خورد.

وی نادیده گرفتن نتایج اعتبار بخشی را از دیگر مشکلات خواند و تاکید کرد: مکاتبات متعدد دانشگاه ها مبنی بر تمدید قرارداد و اصرار برخی از دانشگاه ها برای بکار گیری نیروهای غیرمرتبط با ماموریت دانشگاه ها موجب اختلال جدی در فرآیندها شده و دانشگاه ها باید بدانند که جذب نیروهای غیرمرتبط با آمایش و ماموریت دانشگاه عملا همراستا با رسالت تعیین شده با وزارت بهداشت نیست، انتظار ما از دانشگاه ها این است که جذب هدفمند، هوشمند و ماموریت گرا داشته باشند و در خصوص نحوه نگاه داشت نیروهای خود برنامه ریزی کنند.

چنگیزی آشتیانی با بین اینکه بازخورد مناسب به نیروها و کمک به رشد و توانمند سازی آنها باید در دانشگاه ها رخ دهد تصریح کرد: توانمند سازی، نگهداشت و داشتن پایش و بازخورد مناسب و بهنگام به اعضای هیات علمی مساله ای جدی است و ضرورت دارد معاونان آموزشی دانشگاه ها برنامه محور بودن فعالیت، عمل گرایی و نطارت بر عملکرد اعضای هیات علمی را بصورت جدی در دستور کار خود قرار دهند. انتظار این است که بتوانیم اعضای هیات علمی توانمند، ماهر و متعهد و دلسوز را در بدنه دانشگاها تقویت و ترویج کنیم.

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت به گزارشی از فراخوان جذب اعضای هیات علمی در آبان ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۴ ماه از پایان زمان ثبت نام دانشگاه ها می گذرد و این در حالی است که معدودی از دانشگاه ها کماکان درصد پیشرفت فراخوان هایشان رضایت بخش نیست و انتظار داریم که از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ دیگر پرونده فراخوان های قبلی را ببندند.

وی پنج دانشگاه اول و موفق در اجرای فرآیند را دانشگاه های علوم پزشکی اهواز، اردبیل، تبریز، گیلان و بیرجند خواند و افزود: برخی از دانشگاه ها نیز نیازمند بازنگری در فرآیند هستند.

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت گزارشی از بیستمین فراخوان جذب هیات علمی ارائه کرد و آن را فعالیتی بسیار سنگین، دقیق و حساس دانست و گفت: ۷ هزار و ۵۳۳ نفر در این فراخوان برای ۱۸۰۶ مجوز شرکت کردند.

به گزارش ایسنا وی در پایان به ظرفیت های خالی در فراخوان جذب اعضای هیات علمی اشاره کرد و افزود: بر اساس دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی کل فرآیند جذب باید در شش ماه انجام شود. فرم امتیاز دهی آموزشی به صورت صلاحیت علمی و حرفه ای طراحی شده است و افراد باید امتیازات لازم را کسب کنند. همچنین شیوه نامه صلاحیت های علمی تا پایان اسفندماه تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.