مطالبه نان سالم باید در مردم ایجاد شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حیدر محمدی روز یکشنبه در همایش آرد کامل و نان سالم که در دانشکده پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد گفت: ۱۶۰ هزار میلیارد ریال در سالجاری به گندم اختصاص یافت و احتمال افزایش آن به ۱۸۹ هزار میلیارد ریال هم وجود دارد و همین موضوع نشانه اهمیت مصرف نان است زیرا نان بعنوان تغذیه پایه است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: روزانه حدود ۳۰۰ گرم نان مصرف می شود که انرژی مورد نیاز را تامین می کند. نان سالم در حال حاضر کامل نیست و یکی از معضلاتی آن فیبر کم است، همچنین بخشی از املاح از نان گرفته می شود، ۱۲ تا ۲۸ درصد سبوس گیری در نان انجام می شود اما نان سنگک کمترین سبوس گیری را دارد.

آرد سفید بی‌خاصیت است

وی افزود: حدود ۳۷۰ تولیدکننده آرد در کشور داریم که با سیستم پیچیده مدرن تولید آرد انجام می شود، آرد سفید بی خاصیت است و باید همه از آن آگاه شوند، بر اساس مصوبه کمیسیون مجلس، تاکید بر تولید نان کامل و اصلاح روش پخت نان است. صنف مربوطه باید توسط بهداشت محیط کاهش اسید فولیک را اطلاع رسانی کنند، اقدامات ما در خصوص تامین سازی است که به کمک انستیتو تغذیه و تحقیقات در حال انجام هستیم.

همچنین علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این همایش گفت: امروزه نان به دلیل توجه ویژه به تاثیر اقتصادی و خرده اقتصاد های جمعی بعنوان تامین کننده انرژی و کالری شناخته می‌شود، اهمیت سالم سازی نان همین میزان است که ایرانیان ۳۷ تا ۴۰ درصد از سرانه مصرفی جهان نان مصرف می کنند. این مصرف در روستا سرانه بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: ۴۵ تا ۶۵ درصد کالری غذایی را نان تامین می کند. حدود ۳۷ تا ۴۵ پروتئین غذایی و ۸۰ درصد آهن مورد نیاز از نان تامین می شود، سرانه مصرف نان روبه افزایش است هر ایرانی بین ۱۸۰ تا ۳۲۰ گرم نان مصرف می کند که نشان می دهد در ۲ و نیم وعده غذایی روزانه نان سرسفره موجود است.

به گزارش ایرنا رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با بیان اینکه ایران جز کشورهای پرمصرف نان در دنیا است گفت: بیش از ۷۰ درصد زمین های کشاورزی و ۴۰ درصد از اراضی در اختیار کاشت گندم قرار دارد. باید کودهای سالم و آفات مناسب و مدرن سازی و مکانیزه سازی کشاورزی انجام شود تا منجر به رشد این اقتصاد شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.