وضعیت بی در و پیکر تزریق ژل و بوتاکس در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، "خواهرم در مطب یکی از پزشکان عمومی تزریق ژل بوتاکس انجام داده، تزریق خط اخم بدون مشکل انجام شد، اما بلافاصله پس از تزریق در شقیقه دچار درد بسیار شدید شده و روی زمین افتاده و شروع به تشنج کرد". این‌ را خواهر یک جوان ۲۸ ساله می‌گوید که به کما رفته است.

رضا عبدالمطلبی دبیر انجمن صنفی کلینیک‌های تخصصی پوست و مو هم از وقوع فاجعه‌ای به نام واردات ژل فله‌ای خبر داد و گفت: ژل فله‌ای غیرمجاز را با حجم‌های بالا وارد می‌کنند و آنها را در سرنگ‌های یک سی‌سی وارد و به مردم تزریق می‌کنند. نتیجه این می‌شود که مردم دچار عوارض می‌شوند. این وضعیت در آینده به بحران تبدیل می‌شود.

فوت رتبه ۷۰ کنکور به‌خاطر عمل زیبایی در بیمارستان گلستان اهواز، فلج‌شدن صورت زن جوان به دلیل تزریق ژل و بوتاکس در پلک و صورت، مرگ زن جوانی در یکی از بیمارستان‌های شمال تهران موارد محدودی از حوادث ناگواری است که در مراکز غیرمجاز و تزریق مواد نامرغوب و قاچاق به بدن رخ داده است.

ناصر عبادی متخصص پوست و مو در این خصوص گفت: متأسفانه در حال حاضر مافیای قدرت توزیع و تزریق ژل، بوتاکس و لیزر در کشور به خصوص در سیستم دولتی نفوذ بالایی دارند. هر راهی را که از جلوی این افراد می‌بندند و با آن‌ها مبارزه می‌کنند، دوباره از یک راه دیگر وارد می‌شوند.

وی در خصوص عوارض تزریق ژل‌های تقلبی اظهار کرد: عارضه کوتاه مدت بلافاصله بعد از تزریق ژل نمایان می‌شود. اما عارضه بلند مدت بعد از گذشت سال‌ها اتفاق می‌افتد. حالا ممکن است این عارضه برای مواد تشکیل دهنده ژل، انسداد عروق، ایجاد عفونت "بلافاصله بعداز تزریق" التهاب و درد و تورم شدید و... باشد که در برخی موارد ممکن است، سال‌ها بعد منجر به سرطان‌های پوست و بیماری‌های مختلف در محل تزریق شود.

وضعیت بی در و پیکر تزریق ژل و بوتاکس فقط مختص مراکز درمانی غیرمجاز نیست و درآمد بالای کارهای زیبایی باعث شده تا این بازار گسترده‌تر شده و پای آرایشگران هم به این مداخلات باز شود، آرایشگرانی که هیچ آشنایی به آناتومی بدن افراد ندارند، آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و بدون هیچ گونه اطلاعات علمی دقیقی ممکن است ژل را در نقطه‌ای از صورت یا بدن تزریق کنند که عارضه جدی برای بیمار داشته باشد.

سیما ساکت عضو انجمن متخصصین پوست ایران در این خصوص گفت: دیده شده که افراد با کوله پشتی به منزل متقاضی مراجعه می‌کنند و به صورت اقساطی برای آن‌ها تزریق ژل و بوتاکس انجام می‌دهند و کسی هم از آن‌ها سؤال نمی‌کند که از کجا مدرک گرفتید!متخصصین زیبایی بارها نسبت به دخالت افراد غیرمتخصص در این حوزه انتقاد کرده‌اند.

ابوذر شفیعی متخصص پوست، مو و زیبایی در خصوص انجام خدمات پوست، مو و زیبایی توسط پزشکان عمومی گفت: این موضوع در هیچ جای دنیا رایج نیست. در اغلب کشورها در تابلوی مطب پزشک عمومی فقط عبارت و کلمه پزشک عمومی دیده می شود.

ابراهیم نوری کوشکی متخصص پزشکی خانواده در این خصوص گفت: کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرفه ای پزشکان عمومی انجام خدمات پوست و زیبایی شامل تزریق بوتاکس، فیلر، استفاده از لیزر و اپی‌لیزر و کاشت مو را پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، برای پزشکان عمومی رسما مجاز اعلام کرده است، انجام این موضوع برای آرایشگران و افراد غیر پزشک تخلف و ممنوع است. این موارد مصوب شده اما هنوز توسط معاونت درمان وزارت بهداشت پس از گذشت نزدیک به دو سال از تصویب ابلاغ نشده است. ضمنا موارد فوق توسط انجمن علمی پزشکان عمومی ایران در دیوان عدالت اداری در حال پیگیری است.

بابک سلحشور مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در این خصوص گفت: گاهی شاهد آن هستیم که آرایشگران در امور پزشکی دخالت کرده و خدماتی مانند تزریق ژل، بوتاکس، لیزر و ... که باید توسط پزشک ارائه شود ارائه می‌دهند، در صورتی که آرایشگر در حین ارائه خدمات پزشکی در حوزه زیبایی به فردی آسیب وارد کند مجرم محسوب می‌شود و جرم او "دخالت در امور پزشکی" است ضمن آنکه باید خسارت آسیب وارده که شامل دیه و ارش می شود را نیز جبران کن.

وی در پایان اضافه کرد: در مواردی نیز برخی خدمات تخصصی پزشکی و زیبایی توسط افراد غیر متخصص، پرستاران، تکنسین های فاقد صلاحیت و ... صورت می گیرد و منجر به خسارت و قصور می شود که وزارت بهداشت باید تعیین حدود صلاحیت حرفه ای پزشکان را دقیق مشخص کند تا میزان ارائه خدمات توسط افراد غیر متخصص کاهش یابد و بررسی شکایت و قضاوت در این مورد نیز دقیق تر انجام می شود. فارس

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.