آغازبه‌کار سامانه واسط پذیرفته شدگان علوم پزشکی از سال تحصیلی۱۴۰۳
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیر مختاری گفت: سامانه واسط پذیرفته شدگان "broker" در راستای شفافیت و ساماندهی اطلاعات دانشجویان در دانشگاه‌ها طراحی شده است. این برنامه در حوزه فناوری اطلاعات اجرایی شده و در صورتی که تا سال ۱۴۰۳ دانشگاهی به آن متصل نشده باشد، نمی‌تواند پذیرش دانشجو داشته باشد.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به طراحی سامانه واسط پذیرفته شدگان گفت: از این پس توزیع داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در بستر این سامانه انجام خواهد شد، از این رو دانشگاه‌های علوم پزشکی ملزم به ایجاد استانداردهای لازم جهت اتصال به این سامانه هستند.

وی افزود: به منظور پیشگیری از طرح مباحثی مانند صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی دو سال است که طرحی را با زیرساخت‌های پایشی اجرا کرده ایم. تقریباً دانشجویی وجود ندارد که ندانیم از کجا آمده است. تمام دانشجویان از مسیر کنکور ردگیری می‌شوند و حتی مشخص است که کجا مهمان شده و یا انتقال پیدا کرده است. در علوم پزشکی دانشجوی مجهول نداریم.

مختاری خاطرنشان کرد: از ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۳ یک زیرساخت برای پذیرفته شدگان از کنکور در نظر گرفته شده است. این زیرساخت تحت عنوان سامانه واسط پذیرفته شدگان "broker" با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور و همچنین مرکز سنجش آموزش پزشکی فعالیت می‌کند و تمام افراد در هر مقطع و رشته‌ای که پذیرفته می‌شوند از طریق این سامانه ثبت نام می‌شوند.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در حوزه فناوری اطلاعات یادآور شد: در گذشته این گونه بود که سازمان سنجش به دانشگاه‌ها در پرتال خود دسترسی می‌داد و دانشگاه‌ها وارد پرتال سنجش می‌شدند و دانشجویان پذیرفته شده در کنکور را از آن پرتال مشاهده می‌کردند و ثبت نام را انجام می‌دادند و به صورت غیر اتوماتیک و به شکل فیزیکی اطلاعات افراد را وارد سامانه می‌کردند.

وی با اشاره به معایب سیستم فیزیکی ثبت نام پذیرفته شدگان افزود: مهمترین عیب این کار این بود که ورود اطلاعات پذیرفته شدگان به صورت دستی انجام می‌شد و معضلاتی را بوجود می‌آورد.

مختاری گفت: برای ورودی‌های سال تحصیلی ۱۴۰۳ این زیرساخت سامانه واسط پذیرفته شدگان آماده شده است. در سال ۱۴۰۲ کارهای اولیه انجام شد و در سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود. به این ترتیب تمام داوطلبانی که در کنکور سراسری پذیرفته می‌شوند و یا داوطلبانی که در سایر مقاطعی مانند دستیاری پزشکی، دکتری تخصصی پزشکی و یا کارشناسی ارشد گروه پزشکی تمام دیتا و اطلاعات فرد به صورت مستقیم و بدون دخالت فرد وارد سامانه می‌شود.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در حوزه فناوری اطلاعات گفت: به این ترتیب اطلاعات پذیرفته شدگان در سامانه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی صرفاً توسط این سرویس هوشمند با همان اطلاعاتی که داوطلبان در کنکور ثبت نام کرده اند، با همان سهمیه‌ای که پذیرفته شده اند وارد می‌شود و هیچ گونه دسترسی جهت تغییر اطلاعات ثبت نامی و در پذیرش به صورت دستی در هیچ دانشگاهی وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: با ایجاد این سامانه اگر ادمین سامانه آموزش و حتی مهمترین فردی که دسترسی به سامانه دارد بخواهد نام یک نفر را به صورت دستی وارد سامانه کند این امکان به هیچ وجه وجود ندارد. همه دسترسی‌ها از سال ۱۴۰۳ بسته می‌شود.

مختاری خاطرنشان کرد: همه دانشگاه‌ها ملزم هستند که سیستم ثبت نام اینترنتی داشته باشند. تاکنون همه دانشگاه‌های علوم پزشکی این سیستم را راه اندازی کرده اند و تنها چهار دانشگاه سیستم را نداشتند که تذکر لازم از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت مبنی بر راه اندازی هر چه سریع‌تر را دریافت کردند و تا پایان سال این سیستم را ایجاد می‌کنند.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در حوزه فناوری اطلاعات تصریح کرد: با ایجاد سامانه واسط پذیرفته شدگان و راه اندازی سیستم پذیرش اینترنتی داوطلب پس از قبولی در کنکور مراجعه می‌کند محل قبولی را مشاهده می‌کند و بعد وارد سیستم ثبت نام اینترنتی دانشگاه محل قبولی می‌شود با وارد کردن کد ملی فرد تمام اطلاعات پذیرفته شده اعم از سهمیه، سهمیه آموزشی، روش پذیرش به عنوان داده‌های آموزشی فرد به سیستم منتقل می‌شود.

به گزارش مهر وی در پایان تاکید کرد: این داده‌ها و اطلاعات استعلام شده است و داده‌های خوداظهاری نیست. تمام این اطلاعات به صورت پیش ثبت نام به سیستم آموزش منتقل می‌شود و کارشناس دانشگاه اطلاعات را مشاهده می‌کند و دکمه تأیید را می‌زند و داوطلب به عنوان دانشجو در دانشگاه پذیرش می‌شود. به این ترتیب نه خود فرد و نه کارشناس آموزش و نه هیچ فرد دیگری نمی‌توانند در این اطلاعات تغییری ایجاد کنند. داده‌ها هم غیر قابل ویرایش است. به این ترتیب داده‌های یکسان ایجاد می‌شود و به سیستم هوشمند فارغ التحصیلی متصل می‌شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.