بیماران نیازمند به سلول‌های بنیادی را در کانون توجه قرار داده‌ایم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عبادالله سالک‌مقدم با بیان اینکه بیماران نیازمند به سلول‌های بنیادی را نیز در کانون توجه قرار داده‌ایم گفت: وضعیت بانک اطلاعاتی HLA باید به نحوی باشد که بتوانیم پاسخگوی افراد نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی باشیم.

وی در خصوص روش‌های ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی گفت: پیوند سلول‌های بنیادی به ۲ روش "اتولوگ" و "آلوژن" انجام می‌شود. منظور از روش اتولوگ این است که سلول‌های بنیادی افراد نگهداری می‌شود و در زمان نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین منظور از روش آلوژن این است که سلول‌ها از دیگران، چه خویشاوندان و چه غیرخویشاوندان بیمار گرفته می‌شود.   

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون در خصوص مشکلات موجود در حوزه بافت پیوندی اظهار کرد: ما در حوزه غیرخویشاوندان مشکل داریم و باید میزان بانک اطلاعاتی این حوزه را افزایش دهیم و در حال حاضر لازم است که افرادی که از منظر "ژنوم" و HLA منطبق با بیماران نیازمند هستند را بیابیم تا به بیماران کمک کنند.

انجام تست "ان جی اس اِی"

سالک‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر "NGSA" یک روش سریع برای تامین "HLA" است که جزو موارد تحریمی به حساب می‌آید. اگرچه روش NGSA جزو تحریم‌ها است اما برای این تست برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با ۲ روش به صورت پایلوت اجرا می‌شود. این احتمال وجود دارد با بهره‌گرفتن از مراکز خصوصی نیز روش سوم را اجرا کنیم. اگرچه تحریم هستیم اما با روش‌های مختلف تست NGSA می‌توانیم میزان بانک اطلاعاتی HLA را افزایش دهیم.

وی افزود: وضعیت بانک اطلاعتی HLA در کشور مناسب نیست، در حال حاضر وضعیت بانک HLA خوب نیست و بر همین اساس هم این احتمال وجود دارد که HLA مناسب در اختیار بیمار قرار نگیرد. بنابراین با روش‌های مختلف تست NGSN می‌توان میزان بانک اطلاعاتی HLA را افزایش داد. انجام تست NGSA یک کار ارزشمند به حساب می‌آید ولی این تست بسیار گران‌قیمت است و باید بودجه این تست برای سازمان انتقال خون درنظر گرفته شود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون در خصوص قیمت تست با روش NGSA اظهار کرد: قیمت هر تست روش NGSA حدود ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان است ولی با توجه به اینکه سلامت بیماران جزو دغدغه‌های ما به حساب می‌آید با وجود محدودیت‌های مالی نسبت به انجام این تست اقدام کرده‌ایم.

سالک‌مقدم در خصوص وضعیت بانک اطلاعاتی HLA در کشور گفت: وضعیت بانک اطلاعاتی HLA در کشور حدود ۴۰ هزار مورد است در حالی که وضعیت بانک HLA در کشورهای ترکیه، آلمان و ایالات‌متحده به ترتیب یک میلیون، ۱۰ میلیون و ۲۲ میلیون است. در مجموع از آنجا که خود را در بسیاری از زمینه‌ها جزو سرآمدها می‌دانیم نباید در این زمینه نسبت به سایر کشورها عقب باشیم. بازهم تاکید می‌کنم، سازمان انتقال خون باید از نظر مالی حمایت شود که بتواند کارهای هزینه‌بر را جلو ببرد و همواره در رده‌های بالای رتبه‌بندی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۱۰۰ هزار مورد HLA را به صورت سالانه ذخیر کنیم، به منظور دستیابی به این رقم باید ۲ میلیون تست در سال انجام دهیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.