آمارهای تکان‌دهنده از شمار تلفات جاده‌ای
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، هرچند شمار قربانیان سوانح رانندگی در نوروز امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته اما بنابر اعلام سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا تا صبح دیروز 740 نفر در حوادث مختلف جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. ایام نوروز به‌دلیل طولانی بودن تعطیلات، مهم‌ترین فرصت خانواده‌ها برای سفر است، اما درست در همین روزها شاهد ثبت بیشترین تعداد حادثه‌دیدگان جاده‌ای هستیم و با پایان سفرهای نوروزی آمار هولناکی از جانباختگان و مصدومان سفرهای نوروزی منتشر می‌شود.

امسال بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور فراجا تا صبح دیروز 740نفر در تصادفات نوروزی جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص وضعیت تصادفات گفت: از ابتدای طرح ترافیکی نوروزی "۲۴اسفند" تا صبح ۱۳فروردین، ۷۴۰نفر از هموطنان در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و حدود ۱۹هزار و۳۲۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

وقوع 13هزار تصادف فوتی و جرحی در نوروز

وی افزود: ۱۳هزار تصادف منجر به جرح و فوت افراد در این ایام رخ داده که ۹۰درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰درصد از نوع خودروهای خارجی بودند. باید پس از جمع‌بندی طرح نوروزی به دقت سهم هر خودرو با درنظر گرفتن شماره‌گذاری، عامل انسانی و مولفه راه را در تصادفات جاده‌ای بررسی و اطلاع‌رسانی کنیم. او ادامه داد: با توجه به حجم تردد در جاده‌ها مسافرانی که قصد بازگشت به شهرهای خود را دارند، زمان سفرشان را مدیریت و در طول مسیر از سرعت و سبقت غیرمجاز اجتناب کنند.

وقوع 93هزار تصادف نوروزی

آمار تکان‌دهنده قربانیان تصادفات نوروزی در شرایطی منتشر شده که در این ایام 93هزار تصادف اتفاق افتاده است.

احمدرضا رادان فرمانده کل فراجا که برای بازدید، راهی جاده‌های استان مازندران شده بود در این خصوص گفت:‌ در ایام نوروز آمار تردد روزانه در برخی روزها از مرز ۲۹میلیون مورد عبور می‌کرد که در نتیجه آن بیش از ۹۳هزار فقره تصادف در بین شهرها و جاده‌های کشور اتفاق افتاد و بیش از ۷۴۰جان باخته بر جای گذاشت.

مهم‌ترین دلیل تصادفات

حجم زیاد تردد در بازه‌ای چندروزه تصادفات زیادی را در پی دارد و جان افراد زیادی را می‌گیرد، اما مهم‌ترین دلیل وقوع تصادفات چیست؟

فرمانده کل فراجا در این خصوص گفت: بخش عمده‌ای از تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز بی‌توجهی به جلو، انحراف به چپ و عدم‌رعایت مقررات بوده است، از مردم درخواست داریم تا سفرهای خود را مدیریت کنند، در طول سفرهای نوروزی بیش از ۴۷۹میلیون تردد بین‌استانی و بین‌شهری در کشور ثبت شده و آمار تردد روزانه از مرز ۲۹میلیون فقره نیز در برخی روزها عبور کرده است. در برخی از استان‌ها مثل مازندران هنوز بیش از ۲۰۰هزار خودرو مانده است و اگر مسافران بخواهند بازگشت خود را به روزهای پایانی هفته موکول کنند با بار ترافیکی شدیدی روبه‌رو خواهند شد و ممکن است مدت‌ها در مسیر بمانند.

میانگین سنی قربانیان

حسن مومنی رئیس پلیس راه کشور نیز در خصوص سن افراد حادثه‌دیده در تصادفات نوروری امسال گفت: در طرح نوروز امسال ۱۹درصد جانباختگان، زیر ۱۸سال بوده‌اند که این آمار در طول سال ۱۸درصد بوده است. همچنین حدود 32درصد از حادثه‌دیدگان بین ۱۸ تا ۳۰ سال بوده‌اند. او ادامه داد: در ۱۵فقره از تصادفات فوتی امسال بالای 3 نفر فوت کرده‌اند که مجموعا در این ۱۵ فقره ۶۳ نفر فوت و ۳۳نفر مجروح شده‌اند و دلیل اصلی این حوادث نیز خستگی، خواب‌آلودگی و سبقت غیرمجاز بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدودا ۴۰درصد تصادفات به‌دلیل بی‌توجهی به جلو بوده است افزود: امسال این آمار به ۴۴درصد رسیده که علت اصلی آن استفاده از تلفن همراه و خستگی و خواب‌آلودگی بوده است، ۳۰درصد نوع تصادفات از نوع واژگونی بوده، عمده دلیل آن خستگی، خواب‌آلودگی یا سرعت غیرمجاز بوده است، در مجموع امسال حدود ۲درصد کاهش تردد در جاده‌های کشور داشته‌ایم، در جاده چالوس ۲۶درصد افزایش تردد داشته‌ایم.

مهم‌ترین تصادفات نوروز1403

واژگونی مرگبار اتوبوس: صبح روز شنبه 4 فروردین واژگونی یک دستگاه اتوبوس در استان فارس جان 5 نفر را گرفت و موجب مصدومیت 24 نفر دیگر شد. این حادثه ساعت 6:05 صبح در کیلومتر 47جاده مرودشت به پاسارگاد اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که این اتوبوس به‌سوی شیراز در حال حرکت بود که بنابر دلایل نامعلومی از مسیر منحرف شد. به‌دنبال وقوع این حادثه گروه‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه رساندند.

نخستین گروه‌های امدادرسان، امدادگران پایگاه بین شهری فتح آباد مرودشت بودند که به محل حادثه اعزام شدند و در ادامه 3 تیم از پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری ارسنجان و شعبه پاسارگاد به‌عنوان تیم پشتیبان در محل حاضر شدند. در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد که به‌دلیل شدت حادثه 5نفر شامل: یک زن و 4مرد جان خود را از دست داده‌اند. همچنین شمار دیگری از سرنشینان اتوبوس داخل کابین گرفتار شده بودند و شرایط سختی داشتند که امدادگران با استفاده از تجهیزات تخصصی موفق شدند آنها را نجات دهند. در این حادثه 24نفر نیز مصدوم شده بودند که ۴نفر به‌صورت سرپایی مداوا و ۲۰نفر دیگر نیز به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند.

دلخراش‌ترین تصادف با 9قربانی: دلخراش‌ترین حادثه جاده‌ای نوروز1403 روز پنجشنبه 9فروردین‌ماه در کیلومتر ۴۰ جاده محور جندق-معلمان واقع در استان سمنان اتفاق افتاد. جایی که 2 خودروی پژوپارس و سوناتا به‌شدت با یکدیگر برخورد کردند طوری که باعث آتش‌سوزی هر دو خودرو شد. در این حادثه هولناک 9نفر از سرنشینان هر دو خودرو جان خود را از دست دادند و تنها بازمانده این حادثه پسری 5ساله بود. این کودک در این حادثه از خودرو به بیرون پرتاب و دچار جراحت شده، اما از آتش‌سوزی خودروها نجات پیدا کرده بود. روزنامه همشهری

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.