ارتقا رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران به ۴۵۲ در رتبه‌بندی ۲۰۲۴ "سایمگو"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اکبری ساری در نشست خبری تبیین دستاوردها، پیشرفت‌ها و سیر صعودی رتبه علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سال گذشته رتبه ما در "سایمگو" ۴۸۶ بود و امسال با ارتقا ۳۴ رتبه‌ای به رتفه ۴۵۲ جهانی رسیدیم. در سطح منطقه نیز رتبه ما ششم بود که اکنون به پنجم رسیدیم و یک رتبه در سطح منطقه ارتقا پیدا کردیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سایمگو و در سطح بین المللی  ۳۴ رتبه ارتقا پیدا کرده است. دو دانشگاه ایران جزو ۱۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند که اولین آنها دانشگاه علوم پزشکی تهران است. ما در حیطه های مختلف سایمگو هم رتبه های خوبی داریم مثلا در پزشکی رتبه ما در منطقه یک است، در رشته دندان پزشکی رتبه ما در منطقه دو و در رشته‌های داروشناسی داروسازی رتبه شش منطقه را داریم.

وی افزود: سرانه مقالات دانشگاه علوم پزشکی تهران ۳.۴ به ازای هر هیات علمی است اما این سرانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ۱.۸ است. دانشگاه علوم پزشکی تهران به تنهایی ۱۰ درصد مقالات علمی کل کشور را در بر می‌گیرد. در سال ۲۰۲۱ به طور کلی در پایگاه اسکوپوس ۷۷ هزار مقاله از ایران درج شد که از این بین ۳۱ هزار مقاله مرتبط با علوم پزشکی بوده است و از بین این ۳۱ هزار مقاله حدود ۷۰۰۰ مقاله مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

در ادامه محمد حسین نکوفر مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه یکی از پایگاه‌های مهم رتبه بندی دانشگاه‌ها، "تایمز" است گفت: دانشگاه زوریخ داوطلبانه اعلام کرده است که دیگر اطلاعات برای رتبه بندی به پایگاه تایمز نمی‌دهم چراکه رتبه بندی طله هایی برای به دام انداختن دانشجویان هستند. درواقع بعضا با این رتبه بندی‌ها درآمد زایی می‌شود. دانشگاه شریف در این زمینه در حال تحقیق است چراکه پایگاه‌ها در رتبه بندی جهانی  بد عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ درصد مقالات چاپ شده دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۲۰۱۸ با مشارکت بین ‌المللی انجام شده است افزود: امسال در سال ۲۰۲۴ این رتبه به ۳۶.۳ درصد رسیده است.

در بخش دیگر این نشست محمد حسین آیتی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سه رتبه بندی جهانی برای دانشگاه‌ها به نام‌های کیو اس و تایمز و شانگهای وجود دارد و بعد از آن رتبه بندی‌های دیگر مثل سایمگو وجود دارند.تعداد مراجعه به کیو اس در ماه بالای ۶ میلیون نفر است درحالی که تعداد مراجعه به پایگاه آی اس سی زیر ۱۰ هزار نفر است.

وی افزود: ما در ترم یک سپتامبر ۲۰۲۳ تعداد ۲۸۰ دانشجوی خارجی در یک ترم جذب کردیم که رکورد ما و کل کشور در این زمینه شکسته شد. در مجموع تعداد دانشجوهای خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران ما حدود ۱۴۰۰، ۱۵۰۰ نفر است و ما از ۵۱ کشور جهان دانشجو داریم. همچنین حدود ۲۰۰ دانشجو در شعبه کیش ما تحصیل می‌کنند که در آن شعبه ما فقط دانشجوی خارجی می‌پذیریم.

محمود بیگلر رئیس مرکز فناوری دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان اینکه مرکز رشد علوم دارویی از سال ۸۲ پا به عرصه تولید فناوری های سلامت محور با هدف تامین داروهای صعب العلاج گذاشت گفت: از ابتدای تاسیس تا الان ۲۳ شرکت دانش بنیان با ما همکاری داشتند و دارویی با فناوری بالا تولید کردند. برخی شرکت ها وقتی مسیر صنعتی شدن را طی می‌کنند از مرکز خارج می‌شوند و الان ۱۱ شرکت در مجموعه مستقر هستند.

وی افزود: ارزش صادرات ما در سال ۱۴۰۲ به چهار برابر رسیده است، ۶۷ هزار دلار مجموع صارات ما در سال ۱۴۰۰ بود که اکنون با رشد سه برابری به ۲۲۰ هزار دلار رسیده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.