حدود ۸۰ درصد تشخیص‌های بالینی به کمک آزمایش‌ها صورت می‌گیرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نشست خبری پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران روز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ در محل انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی برگزار شد.

در ابتدا شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی به برگزاری پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران اشاره کرد و گفت: این کنگره در روزهای ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، در برج میلاد تهران برگزار می‌شود، در بخش علمی کنگره امسال، ۲۵ محور تعریف شده و ۴۰ کارگاه برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: محورهای کنگره مرتبط با مسائل روز دنیا در حرفه علوم آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است و بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان محصولات خود را در نمایشگاه جانبی این کنگره به نمایش می‌گذارند، این کنگره بزرگ‌ترین همایش علمی آزمایشگاهیان کشور تلقی می‌شود.

در ادامه امیر حسن زرنانی دبیر علمی کنگره نیز گفت: همه نگاه‌های افراد متخصص به این کنگره است و راهکارهای حرفه علوم آزمایشگاهی در این کنگره ارائه می‌شود، آخرین دستاوردهای علمی دنیا در این کنگره به علاقمندان علوم آزمایشگاهی ارائه می‌شود، در حال حاضر دو اولویت اصلی شالوده کنگره را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد تشخیص‌های بالینی به کمک آزمایش‌ها صورت می‌گیرد آزمایشگاه‌ها نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند.

وی افزود: حدود ۵ هزار آزمایشگاه در سطح کشور داریم که با توجه به هزینه‌هایی که دارند، برخی از این آزمایشگاه‌ها رو به تعطیلی هستند، در این کنگره می‌خواهیم این پیام را به مسئولان حوزه سلامت برسانیم که آزمایشگاه‌ها چه نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند، جایگاه آزمایشگاه پزشکی در سیاستگذاری سلامت، یکی دیگر از محورهای مورد بحث در کنگره پیش رو است.

زرنانی با اشاره به جایگاه هوش مصنوعی در کنگره امسال گفت: تا یک دهه آینده تشخیص‌های پزشکی در آزمایشگاه‌ها بر اساس هوش مصنوعی خواهد بود، در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور اعتباربخشی شده‌اند، اعتباربخشی موضوع مهم دیگری است که در کنگره به آن پرداخته می‌شود.

علی شیرین همکار دبیر علمی در امور کارگاه‌ها گفت: کارگاه‌های ما در راستای محورهای کنگره برگزار می‌شود، ۴۵ کارگاه در کنگره پیش رو داریم که ویژگی‌های مختلفی دارند به طوری که در یکی از کارگاه‌ها از دانش آموزان دعوت کرده‌ایم که با علوم آزمایشگاهی آشنا شوند.

وی افزود: بحث اعتباربخشی یکی دیگر از رویکردهای کنگره در کارگاه‌هایی است که برگزار می‌کند. به طوری که مسئولان اعتباربخشی در این کارگاه حضور دارند، دو محور عمومی قانون کار و مالیات را هر سال در کنگره داشته‌ایم که امسال در کنار این دو محور بحث حقوقی را به این کارگاه اضافه کرده‌ایم.

غلامرضا حمزه‌لو دبیر اجرایی کنگره نیز گفت: آزمایشگاه‌ها نقش ویژه ای در نظام سلامت دارند و بدون وجود آزمایشگاه‌ها روند تشخیص و درمان بیماری‌ها دچار مشکل خواهد شد، آزمایشگاه‌ها چون خیلی در چشم نیستند به جایگاه آنها در نظام سلامت آن طور که باید توجه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: موضوع به کارگیری هوش مصنوعی در رشته علوم آزمایشگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مطالعات ژنتیک نیز یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در علوم آزمایشگاهی است.

دبیر اجرایی کنگره با اشاره به حضور ۵ هزار شرکت کننده در کنگره امسال ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد اطلاع رسانی برنامه‌های ما به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

حمزه‌لو به برپایی نمایشگاه جانبی کنگره با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۱۰ شرکت در نمایشگاه امسال غرفه دارند.

به گزارش مهر در پایان فریبا شایگان همکار دبیر علمی در امور بین الملل گفت: در کنگره امسال ۱۱ سخنران خارجی از کشورهای آمریکا ایتالیا، کانادا، استرالیا، هلند، هند، آلمان و عربستان خواهیم داشت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.