زمان اجرای خدمات اینترنتی دارویی در اختیار وزارت بهداشت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، دو هفته پس از تفاهم دو وزیر بهداشت و ارتباطات برای نهایی‌شدن حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی امیر سیاح رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب و کار وزارت اقتصاد از آغاز فروش رسمی دارو به صورت غیرحضوری از یک ماه آینده خبر داد و گفت: وزارت بهداشت در توزیع اینترنتی دارو و امکان فروش از سکوهای اینترنتی یک سال و هشت ماه تاخیر داشته و باید از یک سال و هشت ماه گذشته فروش اینترنتی آغاز می‌شد.

رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب و کار وزارت اقتصاد ادامه داد: سازمان غذا و دارو اذعان دارد که برای توزیع و فروش دارو به روش‌های اینترنتی و توسط سکوها باید تنظیم‌گری کند و در آخرین تاریخ اعلام شده قرار بر این بود که از دهه فجر سال گذشته وزارت بهداشت نسبت به اجرای توزیع دارو از طریق پلت‌فرم‌های اینترنتی اقدام کند اما با تاخیر مواجه شدیم و اخیرا در جلسه کمیسیون اصل ٩٠ تصمیم گرفته شد که فروش و توزیع دارو از سکوهای اینترنتی از یک ماه آینده عملیاتی شود.

وی در پایان افزود: با فروش اینترنتی دارو سیستم توزیع دارو شفاف‌تر خواهد شد، با ثبت درخواست خرید دارو پویا تحویل دارو در یک سکوی اینترنتی نظارت‌ها دقیق‌تر و بیشتر خواهد شد و در صورت تخلفی مانند ارایه داروی تاریخ مصرف گذشته، پیگیری‌ها راحت‌تر خواهد شد و همچنین سیستم توزیع دارو شفاف می‌شود، وقتی دارو از طریق سکو توزیع شود اتفاقا نظارت و کنترل بهتر خواهد شد و قانون می‌گوید دستگاه تنظیم‌گری نکند نمی‌تواند جلوی فعالیت سکوها را بگیرد.

تصمیم در نهایت بر عهده سازمان غذا و دارو است

سجاد اسماعیلی سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سخنان سیاح گفت: برای خدمات غیر حضوری دارویی باید الزامات فنی آن به صورت جامع و کامل دیده شود، دستورالعمل فنی این خدمات باید توسط سازمان غذا و دارو به عنوان تولیت اصلی نظام دارویی کشور تدوین شود تا برای همه ذی‌نقشان لازم اجرا باشد، برنامه ریزی برای اجرای خدمات غیر حضوری دارویی به صورت آزمایشی و با درنظر گرفتن زیرساخت‌های موجود در نظر گرفته می‌شود که تصمیم‌گیرنده اصلی در این بین وزارت بهداشت است.

از سوی دیگر در حالی امیر سیاح رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب و کار وزارت اقتصاد از فروش و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترتی خبر می‌دهد که پیش از این سید حیدر محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو آیین‌نامه مورد تفاهم دو وزیر کابینه را تنها در حوزه حمل دارو و تحویل آن به بیمار دانست و هرگونه فروش اینترنتی دارو را غیر مجاز خواند.

رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت: مجوز فعالیت سکو‌های اینترنتی متقاضی فعالیت در حوزه حمل دارو در یک کارگروه مشترک توسط سازمان غذا و دارو و با همکاری وزارت ارتباطات صادر می‌شود، تمامی متقاضیان فعالیت در این حوزه باید ضوابط فنی سازمان غذا و دارو را داشته و حائز شرایط باشند، دوره‌های آموزشی توسط سازمان غذا و دارو برای سکو‌های متقاضی برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: وزارت بهداشت "سازمان غذا و دارو" مسئولیت نظارت بر ضوابط اجرایی و فنی را دارند و سکو‌ها مکلف به رعایت این ضوابط هستند، درج هرگونه تبلیغات و تشویق به مصرف فرآورده‌های دارویی و خرید، فروش و انبار آن در این آیین‌نامه برای سکو‌ها غیرمجاز اعلام و کاملاً منع شده است.

این گفته محمدی به صورت مشخص بر این موضوع تأکید دارد که دوره‌های آموزشی برای حمل و تحویل دارو باید برگزار شود که این موضوع می‌تواند زمان‌بر بوده و زمانی بیش از یک ماه را که سیاح اعلام کرده است لازم داشته باشد. خبرگزاری علم و فناوری آنا 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.