صنعت داروهای گیاهی در جهان یک صنعت پولساز است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، میثم کهربائی گفت: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است، صنعت داروهای گیاهی در کشور نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود، این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نرخ ارز در کشور که صنعت داروهای گیاهی را متأثر ساخته است افزود: حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی باعث شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود، این قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا؛ صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی از صنعت داروهای گیاهی در جهان به عنوان یک صنعت پولساز نام برد و گفت: عدم توجه مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی باعث شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود، سازمان غذا و دارو از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند ولی با قیمت گذاری دستوری مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی با انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشور گفت: این سیاست‌ها باعث شده علاقمندی به تولید از بین برود، شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است، اگر این اتفاق بیافتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود، صنعت داروسازی ایران کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصین مجرب در این حوزه برخورداریم.

به گزارش مهر وی در پایان اضافه کرد: ایران مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد، متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.