شیوه عجیب و متناقض وزارت بهداشت در اجرای مصوبه دولت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شامگاه یکشنبه ۱۹ فروردین وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی گفت: «دولت ۳ هزار میلیارد تومان برای موضوع افزایش دستمزد دستیاران پزشکی اختصاص داد.»
بهرام عین‌الهی ادامه داد: «در مرحله نخست این برنامه، حق الزحمه دستیاران پزشکی مجرد تا ۱۲ میلیون و متاهل تا ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.»
وی افزود: «به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعلام‌شده به جز بودجه‌ حق‌الزحمه دستیاران پزشکی، می‌توانند بنا به عملکرد دستیاران به صورت کارانه‌ای نیز به آنها پرداختی داشته باشند.»

این درحالی است که علی‌رغم اینکه دکتر عین‌الهی در این مصاحبه تلویزیونی گفته بود که به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعلام شده (استفاده از فعل ماضی) اما بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی در پاسخ به دستیارانی که جویای چند وچون اجرای این مصوبه می‌شوند به آنها اعلام می‌کنند که: «ما هم این صحبت‌ها را از تلویزیون شنیده‌ایم اما هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است!!»

✅ از سویی دیگر تصویر نامه معاون آموزشی وزارت بهداشت که چندی قبل در گروه‌های دستیاری منتشر شد (تصویر شماره ۱) نشان می‌دهد که وی از هیات امنای دانشگاه‌ها/ دانشکده‌های علوم پزشکی خواسته است که موضوع افزیش کمک هزینه تحصیلی دستیاران را در دستور کار قرار داده و پس از تصویب، از ابتدای سال ۱۴۰۳ به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ گرد.

تصویر شماره یک


ازجمله نکات کلیدی این نامه که در بهمن ماه ۱۴۰۲ نگاشته شده و به هیات‌ امنای مشترک دانشگاه‌ها ارسال شده است، اعمال افزایش کمک هزینه ماهیانه دستیاران از ابتدای سال ۱۴۰۳ بوده است. موضوعی که با پایان یافتن فروردین و اجرایی نشدن مصوبه، منجر به ایجاد علامت سوال بزرگی در ذهن دستیاران رشته‌های مختلف تخصصی شد.

مصوبه از چه زمانی اجرا خواهد شد؟

این سوالی است که وقتی دستیاران از دانشگاه‌های علوم پزشکی جویا می‌شدند، پاسخ می‌گرفتند که هیچ نامه‌ای به دستشان نرسیده است!
اطلاعات موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد نامه ابوالفضل باقری‌فرد، قید محرمانه داشته که دلیل آن هنوز بر نگارنده روشن نیست!

✅ در همین اثنا (اوائل اردیبهشت ۱۴۰۳) خبر می‌رسد که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، احکام کمک هزینه دستیاران را جهت پرداخت از اردیبهشت سال جاری صادر کرده است.
به دنبال آن، دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم اجرای مصوبه را در دستور کار قرار داده و نامه معاون آموزشی این دانشگاه که اتفاقا در تاریخ ۱۸ فروردین (یک روز قبل از مصاحبه تلویزیونی وزیر) به رئیس دانشکده پزشکی ساری ابلاغ شده است، ضمیمه این گزارش است. (تصویر شماره ۲)

تصویر شماره ۲


در شرایطی که بسیاری از دانشگاه‌ها همچنان ابلاغ مصوبه را انکار می‌کنند، اجرای آن توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، باز هم بر سوالات و ابهامات دستیاران سراسر کشور درخصوص علل «پنهان‌کاری» و «تعلل» دانشگاه‌های دیگر در اجرای مصوبه می‌افزاید.

در نامه معاون آموزشی دانشگاه مازندران که با عنوان و موضوع «ابلاغ مصوبه هیئت امنا و وزارت در خصوص افزایش کمک هزینه تحصیلی دانشجویان در مقطع دستیاری تخصصی» نوشته شده، آمده است:
«با استناد به نامه محترم وزیر و دبیر محترم هیئت‌های امنا، مجامع و شوراهای وزارت بهداشت، با پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی دانشجویان مقطع دستیاری تخصصی از ابتدای سال ۱۴۰۳ از محل درآمدهای اختصاصی درج در بودجه تفصیلی دانشگاه موافقت گردید
در ادامه این نامه، جدول کمک هزینه تحصیلی با درنظر گرفتن افزایش ۵ درصدی برای ارتقا به سال بالاتر هم درج شده است که بر اساس آن، کمک هزینه برای دستیاران مجرد سال یک ۱۲ میلیون و برای متاهلان ۱۵ میلیون تومان خواهد بود. همچنین کمک هزینه دستیاران سال یک رشته‌های عفونی، داخلی، طب اورژانس، کودکان و بیهوشی، برای دانشجویان مجرد و متاهل به ترتیب ۱۴ و ۱۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.
در عین حال، اعمال ضریب ۵ درصدی به ازای هر سال ارتقاء هم در جدول دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیش‌بینی شده که شایسته تقدیر است. براساس اعمال این ضریب، بالاترین مبلغ پرداختی که شامل دستیاران متاهل سال پنجم رشته‌های پنجگانه خاص می‌شود، عدد پرداختی، بیست میلیون و چهارصد هزار تومان خواهد بود.

اقدام قابل تقدیر دیگر دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تصویب و ابلاغ جدول کارانه برحسب کشیک، مواجهه با سختی کار و مواجهه با اشعه دستیاران رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی (بالینی) است که امیدواریم این موارد در همه دانشگاه‌ها به اجرا درآید. (تصویر شماره ۳)

تصویر شماره ۳


✅ پس از اقدام دانشگاه‌های اصفهان و مازندران، مطالبه دستیاران دیگر دانشگاه‌های کشور، شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. اما بسیاری از دانشگاه‌ها همچنان ابلاغ مصوبه از سوی وزارت بهداشت را کتمان می‌کنند.
ازجمله دانشگاه علوم پزشکی شیراز که ضمن ابراز بی‌اطلاعی از ابلاغ نامه، اجرای مصوبه را به ابلاغ از سوی وزارت و تصویب در هیات امنای دانشگاه منوط می‌کند. اما براساس بررسی‌های خبرنگار پالنا، پس از تجمع حدود یکصد نفر از دستیاران رشته‌های مختلف در برابر دفتر رئیس این دانشگاه در روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت، به نوعی ورق برگشته و به دستیاران گفته می‌شود که قرار شد این مصوبه از اردیبهشت ماه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به اجرا درآید!

نکته حائز اهمیت اینجاست که وقتی دستیاران سوال می‌کنند که: «شما که می‌گفتید نامه‌ معاون آموزشی وزارت به شما ابلاغ نشده! چطور بعد از تجمع دستیاران تصمیم به اجرا گرفتید؟»، در پاسخ به انها گفته می‌شود که نامه دکتر باقری‌فرد را از دانشگاه اصفهان گرفته‌اند و همان را ملاک اجرا قرار داده‌اند!

✅ این شیوه عجیب وزارت بهداشت در اجرای مصوبه دولت که یک اقدام حداقلی در جبران کم‌کاری‌ها و وضعیت نابسامان دستیاران رشته‌های تخصصی است، ابهامات و‌ سوالات فراوانی را در اذهان ناظران و ذی‌‌نفعان ایجاد کرده است.

1⃣ اساسا سیستم ابلاغ مصوبات دبیرخانه هیات‌‌های امنا، مجامع و شوراهای وزارت بهداشت چیست؟

2⃣ آیا پیرو نامه معاون آموزشی، مصوبه هیات‌‌های امنا، مجامع و شوراهای وزارت بهداشت به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شده و یا صرفا به برخی دانشگاه‌ها ازجمله اصفهان و‌ مازندران (آن هم با تاخیر) ابلاغ شده است؟
اگر چنین است، چرا؟!
و اگر به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شده، چرا اکثریت قاطع آنها انکار می‌کنند؟!

3⃣ وزارت بهداشت شفاف‌سازی کند که این نامه دقیقا در چه تاریخی به دانشگاه‌‌ها ابلاغ شده است؟

4⃣ آیا وزارت بهداشت انکار نامه توسط دانشگاه‌ها را تخلف می‌داند؟ اگر چنین است، مراتب برخورد با این تخلف را از طریق رسانه‌ها به آگاهی مردم برساند.

5⃣ اگر وزارت بهداشت معتقد است تخلفی صورت نگرفته و دانشگاه‌هایی که دریافت چنین نامه‌ای را انکار کرده‌اند، چیزی جز حقیقت نگفته‌اند، آیا اجازه داشته‌اند براساس تصویر نامه‌ای که به دانشگاه دیگری ابلاغ شده (ماجرای دانشگاه شیراز) مصوبه را به اجرا بگذارند؟

6⃣ برفرض اینکه همه دانشگاه‌ها انتهای اردیبهشت، پرداخت‌ها را براساس مصوبه جدید انجام دهند، تکلیف مطالبات فروردین دستیاران چیست؟ چون براساس نامه معاون اموزشی وزارت، این افزایش کمک هزینه تحصیلی باید از ابتدای سال ۱۴۰۳ به اجرا درآید.

پالنا آمادگی خود را جهت انتشار جوابیه معاونت اموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌کند.
ضمن اینکه آمادگی دارد توضیحات معاونت آموزشی وزارت درباره شکل اجرای مصوبه در دانشگاه‌ها را هم منتشر کند.

پایان پیام/

شعیب شاه‌زمانی نویسنده: شعیب شاه‌زمانی | اینستاگرام

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.