سالانه ۷۵۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی به مراکز درمانی مراجعه میکنند
رئیس مرکز سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با انتقاد از وضعیت زیرساختهای حمل و نقل کشور گفت: چالش مهمی به نام خودروسازی در کشور داریم که نیاز به چارهاندیشی دارد.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمیدرضا خانکه درهمایش علمی"پویش نه به تصادف!" با اشاره به اهمیت این پویش به تبیین مشکلات و چالشهای ناشی از تصادفات رانندگی پرداخت.
وی با اشاره به برگزاری پویش "نه به تصادف!" از ابتدای سال جاری افزود: وظیفه اصلی این پویش ایجاد حساسیت و آگاهی در خصوص تصادفات رانندگی و مشکلات و معضلات ناشی از آن است. در کنار ایجاد حساسیت، ادراک خطر نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. متاسفانه بخشی از جامعه ادراک درستی از خطر تصادفات ندارند و بدون توجه به عواقب به رانندگی بیمحابا میپردازند.
رئیس مرکز سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: سالانه 750 هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی به مراکز درمانی مراجعه میکنند که از این تعداد 400 هزار نفر نیاز به خدمات بستری دارند و 10 درصد از این افراد دچار انواع ناتوانیها میشوند.
خانکه به وضعیت تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت: 68 درصد قربانیان تصادف کمتر از 45 سال سن دارند. تصادفات رانندگی موجب کاهش جمعیت جوان و مولد کشور میشوند که در تضاد با سیاستهای جوانی جمعیت است.
وی به استفاده گسترده از موتورسیکلت در کشور نیز اشاره کرد و افزود: 50 درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلتسواران و عابران پیاده است.
رئیس مرکز سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به تجربه موفق دورکاری در دوران کرونا گفت: در کشورهای اروپایی تجربه دورکاری پس از کرونا ادامه یافت و موجب کاهش ترافیک شد، اما در کشور ما ترافیک پس از کرونا افزایش یافته و نتواستیم از این فرصت استفاده کنیم.
جادههای روستایی مرگبارند
خانکه به وضعیت جادههای روستایی اشاره کرد و گفت: جادههای روستایی یکی از خطرناکترین جادهها هستند و باید توجه ویژهای به آنها داشته باشیم، آمار خودروهای کشور در حال افزایش است اما زیرساختهای جادهای رشد قابل توجهی نداشتهاند. چالش مهمی به نام خودروسازی در کشور داریم که نیاز به چارهاندیشی دارد.
زنان در پیادهروها امنیت ندارند، پیادهروها در تصرف موتورسواران
وی به مسأله امنیت عابران پیاده به ویژه زنان اشاره کرد و افزود: طبق یک مطالعه عابران پیاده و به ویژه زنان در پیادهروها احساس امنیت ندارند. پیادهروها توسط مغازهداران و دستفروشان اشغال شدهاند و حتی موتورسیکلتسواران از آنها استفاده میکنند.
رئیس مرکز سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی و تنوع وسایل حمل و نقل در کشور تأکید کرد و گفت: در حال حاضر شهرها بیشتر برای خودروها ساخته میشوند و باید به فکر ایجاد معابر و فضاهای بیشتر برای عابران پیاده باشیم.
خانکه در پایان اضافه کرد: در پایان پیشنهاد می شود برای رانندگان پرخطر محرومیتهای اجتماعی اعمال شود، پژوهشگران دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آمادگی دارند تا پروتکلی برای محرومیت اجتماعی رانندگان پرخطر تهیه و تدوین کنند.
گفتنی است این همایش علمی با مشارکت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شبکه تحقیقات و فناوری سلامت در حوادث ترافیکی، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی و انجمن علمی دانشجویی سلامت در بلایا و فوریتها برگزار شد.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید