بررسی آمارهای فوتی های تصادفات در کشور بر اساس اعلام پزشکی قانونی
در روزهای اخیر آمارهای فوتی های ناشی از تصادفات از سوی سازمان پزشکی قانونی استخراج و در سایت نه به تصادف! به نشانی nabetasadof.ir به همراه مقایسه با متوفیات سال ۱۴۰۲ تصادفات به صورت استانی مقایسه شده است که در این مطلب به آن می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طبق آمارهای سازمان پزشکی قانونی که متولی اعلام آمارهای فوتی تصادفات در کشور است سال گذشته در این حوادث 19435 نفر جان خود را از دست داده اند و در مقایسه با سال 1402 که متوفیات این حوادث 20045 نفر بوده، 610 نفر کمتر جان باخته اند، به عبارت دیگر 3.1 درصد کاهش متوفیات در سال گذشته نسبت به سال 1402.
سال گذشته بر اساس آمارها استان های فارس با 1560 نفر، تهران با 1439 نفر، خراسان رضوی با 1335 نفر، کرمان با 1311 نفر، سیستان و بلوچستان با 1280 نفر، خوزستان با 1210 نفر و اصفهان با 1186 نفر، مرگ بار ترین استانها در تصادفات بوده اند که مرگ و میر آنها بیش از 1000 نفر بوده است، به بیان دیگر 9321 نفر و حدود 48 درصد از فوتی های تصادفات سال گذشته در کشور مربوط به این 7 استان بوده است.
از سوی دیگر گرچه آمارهای فوتی های تصادفات سال گذشته نسبت به 1402 حدود 3.1 درصد کاهش یافته اما برخی استانها در همان سال گذشته هم نسبت به سال قبلش فوتی های بیشتری را تجربه کرده اند. از جمله یزد با 15.6 درصد، اردبیل با 11.9 درصد، کردستان با 10.7 درصد، گلستان با 8.5 درصد، خوزستان با 6.9 درصد، زنجان و قزوین با 6.2 درصد، سمنان با 3.8 درصد، کهگیلویه و بویراحمد با 2.7 درصد و کرمانشاه با 1 درصد افزایش.
همچنین استانهای خراسان جنوبی با 19.7 درصد، مرکزی با 15.6 درصد، آذربایجان غربی با 13.6 درصد و سیستان و بلوچستان با 10.9 درصد کاهش بیشترین کاهش فوتی های تصادفات در سال گذشته نسبت به سال 1402 را تجربه کرده اند.
فوتی های 20 هزار نفری تصادفات که البته از دیدگاه صاحب نظران و سیاستگذاران حوزه سلامت تا حد زیادی قابل پیشگیری است، وزارت بهداشت را بر آن داشت که پیشنهاد اجرای پویش ملی نه به تصادف! را به هیات دولت ارائه دهد که اواخر سال گذشته در فاز نخست با هدف ارتقای فرهنگ رانندگی و تقویت اطلاع رسانی در زمینه کاهش تصادفات از ابتدای اسفندماه 1403 تا 20 فروردین ماه 1404 در کشور با مشارکت دستگاه های اجرایی، اطلاع رسانی، رسانه ها، اعضای هیات دولت، هنرمندان و سیاستگذاران اجرایی شد.
در فازهای بعدی این پویش در بلندمدت اهدافی همچون ارتقای زیرساخت های جاده ای، خودروها و قوانین راهنمایی را به عنوان سایر اجزای تصادفات در کنار عامل انسانی که در فاز نخست تمرکز بر آن بود- را در دستور کار دارد.
حسین کرمانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و معاون اجرایی پویش ملی نه به تصادف! نیز روز گذشته در توییتی در شبکه ایکس با اشاره به آمارهای فوتی های تصادفات در سالهای 1402 و 1403 نوشت: البته به عنوان مجری پویش نه به تصادف صادقانه میگویم که این کاهش ارتباط معنیداری با پویش ندارد اما نوعی ذخیره مردمی برای سال پیش رو بویژه تیر، مرداد و شهریور خواهد بود. ما مردم میدانیم که در وضعیت موجود قانون، جاده و ماشین چارهای جز رانندگی ایمن نداریم!.
همانگونه که محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت نیز بارها تاکید کرد این پویش یک خیر عمومی است که البته برای مشارکت در آن هیچ گروه و دیدگاهی اختلاف نظری برای مشارکت ندارند چراکه هدف غایی آن نجات جان انسانهاست که امید می رود با اجرای این پویش، هر سال تعداد فوتی ها و آسیب های ناشی از تصادفات در کشور کاهش یابد.
سال گذشته بر اساس آمارها استان های فارس با 1560 نفر، تهران با 1439 نفر، خراسان رضوی با 1335 نفر، کرمان با 1311 نفر، سیستان و بلوچستان با 1280 نفر، خوزستان با 1210 نفر و اصفهان با 1186 نفر، مرگ بار ترین استانها در تصادفات بوده اند که مرگ و میر آنها بیش از 1000 نفر بوده است، به بیان دیگر 9321 نفر و حدود 48 درصد از فوتی های تصادفات سال گذشته در کشور مربوط به این 7 استان بوده است.
از سوی دیگر گرچه آمارهای فوتی های تصادفات سال گذشته نسبت به 1402 حدود 3.1 درصد کاهش یافته اما برخی استانها در همان سال گذشته هم نسبت به سال قبلش فوتی های بیشتری را تجربه کرده اند. از جمله یزد با 15.6 درصد، اردبیل با 11.9 درصد، کردستان با 10.7 درصد، گلستان با 8.5 درصد، خوزستان با 6.9 درصد، زنجان و قزوین با 6.2 درصد، سمنان با 3.8 درصد، کهگیلویه و بویراحمد با 2.7 درصد و کرمانشاه با 1 درصد افزایش.
همچنین استانهای خراسان جنوبی با 19.7 درصد، مرکزی با 15.6 درصد، آذربایجان غربی با 13.6 درصد و سیستان و بلوچستان با 10.9 درصد کاهش بیشترین کاهش فوتی های تصادفات در سال گذشته نسبت به سال 1402 را تجربه کرده اند.
فوتی های 20 هزار نفری تصادفات که البته از دیدگاه صاحب نظران و سیاستگذاران حوزه سلامت تا حد زیادی قابل پیشگیری است، وزارت بهداشت را بر آن داشت که پیشنهاد اجرای پویش ملی نه به تصادف! را به هیات دولت ارائه دهد که اواخر سال گذشته در فاز نخست با هدف ارتقای فرهنگ رانندگی و تقویت اطلاع رسانی در زمینه کاهش تصادفات از ابتدای اسفندماه 1403 تا 20 فروردین ماه 1404 در کشور با مشارکت دستگاه های اجرایی، اطلاع رسانی، رسانه ها، اعضای هیات دولت، هنرمندان و سیاستگذاران اجرایی شد.
در فازهای بعدی این پویش در بلندمدت اهدافی همچون ارتقای زیرساخت های جاده ای، خودروها و قوانین راهنمایی را به عنوان سایر اجزای تصادفات در کنار عامل انسانی که در فاز نخست تمرکز بر آن بود- را در دستور کار دارد.
حسین کرمانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و معاون اجرایی پویش ملی نه به تصادف! نیز روز گذشته در توییتی در شبکه ایکس با اشاره به آمارهای فوتی های تصادفات در سالهای 1402 و 1403 نوشت: البته به عنوان مجری پویش نه به تصادف صادقانه میگویم که این کاهش ارتباط معنیداری با پویش ندارد اما نوعی ذخیره مردمی برای سال پیش رو بویژه تیر، مرداد و شهریور خواهد بود. ما مردم میدانیم که در وضعیت موجود قانون، جاده و ماشین چارهای جز رانندگی ایمن نداریم!.
همانگونه که محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت نیز بارها تاکید کرد این پویش یک خیر عمومی است که البته برای مشارکت در آن هیچ گروه و دیدگاهی اختلاف نظری برای مشارکت ندارند چراکه هدف غایی آن نجات جان انسانهاست که امید می رود با اجرای این پویش، هر سال تعداد فوتی ها و آسیب های ناشی از تصادفات در کشور کاهش یابد.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید