سالانه در کشور حداقل ۳ هزار مورد مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا رخ می دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مجید مختاری گفت: در دهه 60 میلادی، شهرهای سئول و لندن از آلوده ترین شهرهای دنیا بودند، با اقدامات انجام شده با یک عزم جمعی در طول حدود دو دهه این دو شهر از نظر آلودگی هوا، محیط زیست و صنعت از تمیز ترین شهرهای دنیا شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: خودروهای داخلی از استانداردهای ضد آلایندگی برخوردار نیستند و سوخت این خودروها، وضعیت مناسبی ندارد. همچنین تولید برق با منابع تجدید پذیر و طبیعی مانند خورشید و باد و استفاده از خودروهای برقی می تواند آلودگی هوا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. یکی از راه های مهم کنترل آلودگی هوا، توسعه استفاده از خودروهای برقی است.

وی با اشاره به خطرناک بودن آلاینده های کمتر از 5 به ویژه کمتر از 2.5 میکرون برای سلامتی مردم افزود: توانایی سیستم تنفسی بسیار پیچیده ما به ویژه بینی این است که جلوی ورود ذرات بیشتر از 10 میکرون رو می گیرد اما ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به راحتی وارد بدن، عمق ریه و حتی حباب های هوایی شش ها می شوند،  ورود ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون باعث ایجاد و تشدید بیماری های مختلفی می شود، آلاینده های کمتر از 2.5 میکرون با تغییراتی که در شش ایجاد می کنند در بلند مدت باعث ایجاد سرطان می شوند. وقتی این ذرات به 1 میکرون می رسند توانایی دارند که از غشای حباب های تنفسی عبور کرده و وارد گردش خون شوند.

مختاری یادآور شد: در مورد بیماری انسداد مزمن ریه که قبلا علت آن را بیشتر مربوط به مصرف سیگار و سوخت های فسیلی می دانستیم اما امروزه با مطالعات مختلف و بزرگی که در چندین دهه صورت گرفته نشان داده شده که آلاینده های ناشی از خودروها و صنایع نیز موجب بیماری انسداد مزمن ریه یا COPD می شوند، فردی که سیگار مصرف نمی کند هم ممکن است مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریه شود در حالیکه قبلا تصور می کردیم این بیماری مربوط به سیگاری هاست. بیماری انسداد مزمن ریه در حال تبدیل شدن به سومین تا پنجمین عامل مرگ و میر انسانها در سطح جهان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: بروز بیماری های تنگی مجاری تنفسی مانند آسم نیز می تواند مربوط به آلودگی هوا باشد. آلودگی هوا افرادی که مبتلا به آسم و انسداد مزمن ریه هستند را مستعد شدیدتر شدن بیماری شان، بستری شدن در بیمارستان و حتی بخش های مراقبت های ویژه می کند، آلودگی هوا همچنین تاثیرات منفی بر بیماری های نارسایی قلبی، مشکلات دریچه ای و عروق کرونر دارد و بدترین وضعیت بیماران مبتلا به این بیماری و مخلوط شدن بیماری های نارسایی قلبی و ریوی، مشکلات و مرگ و میر بیماران مدت بستری بودن در بیمارستان و یا نقاهت در منزل را چندین برابر افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: اگر حتی با هزینه های گزاف آلودگی هوا را مدیریت کرده یا کاهش دهیم این هزینه ها قابل مقایسه با مخارج درمان بیماران و توسعه زیرساخت های درمانی نیست و از نظر اقتصادی مدیریت مبتنی بر رویکرد علمی و عزم ملی در مورد آلودگی برای کشور کم هزینه تر است، منشا حدود 20 درصد از آلودگی ها موتورسیکلت ها هستند، اگر موتورسیکلت ها که آلودگی هوا و صوتی ایجاد می کنند را برقی کنیم و یا با توجه به توان علمی، صنعتی، سخت افزاری و نرم افزاری برای تولید موتورسیکلت های برقی یا تبدیل موتورسیکلت ها به برقی اقدام کنیم گام بزرگی در کاهش آلودگی هوا برداشته ایم.

مختاری با اشاره به تاثیر بالای خودروهای سبک و سنگین در کشور بر آلودگی هوا گفت: مطالعات نشان داده که سرطان های ناشی از آلودگی هوا فقط محدود به سرطان ریه نیست بلکه بروز سرطان های مختلف از جمله پروستات و مثانه هم برای ساکنان کلانشهرهای آلوده بالا بوده است، مطالعه بلندمدتی در خصوص آلودگی هوا در آمریکا انجام شد، وقتی افراد از محیط های آلوده شهری به شهرهای کوچک تر و مناطق روستایی منتقل شده اند درصد بروز سرطان ها و همچنین بیماری های قلبی و ریوی در آنها بسیار کاهش یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: وقتی ذرات کمتر از 1 میکرون در آلاینده ها افزایش می یابد حتی شیوع آپاندیسیت نیز بالا می رود. همچنین مطالعات نشان داده وقتی مادران باردار در محیط های آلوده زندگی و زایمان می کنند فرزندان شان از نظر وزنی وضعیت مناسبی نداشته باشند و وزن نوزاد آنها پایین تر و میزان بیماری های کودکان مانند آسم بیشتر است.

وی اثرات آلودگی هوا بر اعضای بدن مانند چشم، پلک، پوست، سینوس ها، مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی، شش ها، سیستم گوارش و کبد را مهم دانست و افزود: باور کردنی نیست که بشر با توسعه استفاده از سوخت های فسیلی، چه آسیب ها و صدماتی به خود وارد کرده است اما راهکارهای زیادی برای مدیریت آلودگی هوا با عزم و اراده ملی وجود دارد.

مختاری با بیان اینکه حداقل 3 هزار مورد مرگ و میر در سال مستقیما به دلیل آلودگی هوا در کشور رخ می دهد یادآور شد: مرگ و میر منتسب و غیر مستقیم آلودگی هوا به طور دقیق مشخص و قابل مشاهده نیست و همانند کوه یخ است که بخش عظیمی از آن زیر آب قرار دارد، استفاده از ماسک در شرایط آلودگی هوا ضروری است، در دوران همه گیری کووید19 مشخص شد افرادی که از ماسک استفاده می کنند علاوه بر کمک به عدم انتقال بیماری به دیگران در صورت مبتلا بودن به آسم کنترل بیماری آنها راحت تر است و عفونت های سیستم تنفسی فوقانی مانند سینوزیت و برونشیت در این افراد کمتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: ذرات آلاینده بین 10 تا 15 میکرون در سیستم تنفسی فوقانی تصفیه می شوند و خیلی از ویروس ها می توانند از ماسک عبور کنند. استفاده از ماسک حتی ماسک های پزشکی در مقابل آلاینده هایی که سیستم تنفسی فوقانی را درگیر می کنند موثر است اما نمی توانند جلوی ورود آلاینده های کمتر از 10، 2.5 و 1 میکرون را بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: توصیه اکید ما در شرایط آلودگی هوا و گرد و غبار به افراد مبتلا به بیماری های مزمن قلبی و ریوی بیماران تحت درمان با شیمی درمانی و کورتون درمانی، دیالیز و دو طیف سنی کمتر از 5 سال و بیشتر از 70 سال این است که تا حد امکان از منزل خارج نشوند و بر خلاف همیشه که این بیماران را به انجام ورزش تشویق می کنیم، در این شرایط ورزش در محیط آزاد را کنار بگذارند و شیوه زندگی و تغذیه سالم را برای خود انتخاب کنند. وبدا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.