دیپلماسی سلامت، راهی برای تقویت روابط داخلی و بین‌المللی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا ظفرقندی پیش از ظهر امروز «یکشنبه، ۲۸ اردیبهشت» در اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد ضمن تقدیر از تلاش‌های روابط عمومی‌ها بر نقش مهم آن‌ها در حوزه سلامت تأکید کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: روابط عمومی‌ها سهم بزرگی در ارتقای سلامت جامعه بر عهده دارند، روابط عمومی‌ها اعضای مؤثر تیم ملی سلامت هستند و نقش کلیدی آن‌ها این است که بتوانند در جهت ارتقای سلامت مردم به‌صورت کامل ایفای نقش کنند. تمامی اعضای تیم سلامت اعم از پزشک، پرستار و بهورز در این مسیر همراه‌اند.
 
دیپلماسی سلامت، راهی برای تقویت روابط داخلی و بین‌المللی
 
وی با اشاره به اهمیت «دیپلماسی سلامت» افزود: دیپلماسی سلامت به معنای طرح و تقویت جایگاه حوزه سلامت چه در داخل کشور و چه در سطح بین‌الملل است. در شرایط سخت نظیر تحریم‌ها این نوع دیپلماسی می‌تواند در رفع چالش‌های سیاسی و اجتماعی مؤثر باشد، دیپلماسی سلامت سالم، انسان‌دوستانه و در راستای خیر عمومی و منافع ملی است. از طریق توسعه علمی، گردشگری سلامت و ارتباطات بین‌رشته‌ای و بین‌المللی می‌توانیم جایگاه سلامت کشور را ارتقا دهیم که در نهایت به سود مردم خواهد بود.
 
موفقیت‌های حوزه سلامت از مسیر دیپلماسی
 
ظفرقندی خاطرنشان کرد: بسیاری از رشته‌های پزشکی مورد نیاز از طریق دیپلماسی سلامت راه‌اندازی شده‌اند. به‌عنوان نمونه در حوزه پیوند کبد و جراحی سرطان زنان با استفاده از گردشگری سلامت و تعاملات بین‌المللی قراردادهایی منعقد شده که نتایج ارزشمندی به همراه داشته است. امروزه در بیمارستان امام خمینی «ره» تهران نزدیک به دو هزار مورد پیوند کبد انجام شده است.
 
وزیر بهداشت به جلسات اخیر خود با رئیس‌جمهور در خصوص پروژه‌هایی نظیر «شهر واکسن» و «برج فناوری» اشاره و ابراز امیدواری کرد این برنامه‌ها از مسیر دیپلماسی سلامت پیگیری و به نتایج مؤثری ختم شوند.
 
ضرورت تقویت حضور در عرصه بین‌الملل و ارتقای سواد سلامت
 
وی با اشاره به کاهش فعالیت‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته افزود: این رکود منجر به کاهش تولید مقالات و فعالیت‌های علمی ما شده است. با این حال کاهش مرگ‌ومیر مادران باردار به ۲۲ در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده دستاورد مهمی است که نشان‌دهنده پیشرفت حوزه سلامت کشور است. روابط عمومی‌ها باید در انعکاس و توسعه این دستاوردها نقش مؤثری ایفا کنند، حوزه روابط عمومی باید در دیپلماسی سلامت فعال‌تر شود چرا که این موضوع شاخصی مهم برای توسعه ملی به شمار می‌آید. هدف از تمام این اقدامات این است که منافع آن به مردم برسد و پرچم ایران در عرصه جهانی بالا برود.
 
نقش روابط عمومی‌ها در پیشگیری و آموزش سلامت
 
ظفرقندی ادامه داد: در نظام سلامت ۲۵ درصد از فعالیت‌ها مستقیماً به وزارت بهداشت مربوط است و ۷۵ درصد دیگر به عوامل خارج از حوزه سلامت بازمی‌گردد. پیوند این دو بخش بر عهده روابط عمومی‌هاست.
 
وزیر بهداشت به چالش کم‌تحرکی در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس ارزیابی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ۵۰ درصد مردم دچار بی‌تحرکی هستند که این موضوع منجر به افزایش چاقی، فشار خون و بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی شده است. روابط عمومی‌ها می‌توانند در فرهنگ‌سازی برای سبک زندگی سالم، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.
 
پویش «نه به تصادف» و ارتقای آگاهی عمومی
 
وی به پویش «نه به تصادف!» اشاره کرد و افزود: مرحله نخست این پویش با موفقیت در زمینه هشداردهی و فرهنگ‌سازی به پایان رسیده و ادامه آن در دستور کار قرار دارد.
 
ظفرقندی بر اهمیت افزایش سواد سلامت در جامعه تأکید کرد و گفت: نقش روابط عمومی‌ها در ارتقای سواد سلامت بسیار حیاتی است. متأسفانه امروزه ۵۰ درصد از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی‌اطلاع هستند. بدون ارتقای آگاهی عمومی، با گسترش بیماری‌ها مواجه خواهیم شد.
 
وزیر بهداشت در پایان با اشاره به خدمات درخشان جامعه پزشکی در بحران‌های اخیر از جمله حادثه بندر شهید رجایی گفت: ارائه خدمات ارزنده به مصدومان این حادثه نشان‌دهنده تعهد و توان بالای نظام سلامت کشور است. وبدا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.